    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 13 Mar 2013 22:24:25 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: Trzeba się postarać...

    On Wed, 13 Mar 2013, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Myjk" <m...@n...op.pl>

    > No nie, jest tak, że o ile samo wyprzedzanie jest bezspornym faktem to
    > przypisanie winy kierowcy pojazdu wysuwającego się wyłącznie w wyniku
    > hamowania drugiego pojazdu/kierowcy jest raczej z d...y wzięte.

    Ale w tym przypadku wchodzi w rachubę konieczność oczekiwania
    zachowania zgodnego z prawem - wpuszczenia tych pieszych.
    Nie ulega wątpliwości że oni nie "wtargnęli" przed policmajstrów,
    jakby tak normalnie weszli nim było widać że radiowóz hamuje,
    ich zachowanie byłoby *również* prawidłowe, zgodne z prawem.
    I policmajstrzy mieli obowiązek im ustąpić, bo piesi byliby już
    na pasach.
    Dlatego jadący obok, nie widząc i nie wiedząc (! - dlatego!) czy
    na pewno nie będzie jakichś pieszych, powinien oczekiwać "zachowania
    zgodnego z prawem", czyli tego że radiowóz zahamuje *jeśliby* tam
    jacyś piesi weszli.
    Tak normalnie zahamuje, niekoniecznie "pedał w podłogę".
    I tak właśnie się stało.

    > Zgodnie z twoją teorią nie da się. Musieliby jechać synchronicznie

    Wcale nie trzeba.
    Trzeba jedynie nie zbliżać się do przodu tego pojazdu z przodu bliżej
    niż odległość kompensująca czas opóźnienia hamowania, zależną od
    prędkości (i warunków).

    > Dalej, oczekiwanie rezultatów z myślenia nie ma
    > większego sensu, bo myślenie jest procesem czasochłonnym, gdy prowadzenie
    > odruchowe i intuicyjne jest.

    O tyle zgoda, że działanie przepisów ruchu drogowego (i innych
    dotyczących "dynamicznych" zachowań) wymaga zakodowania odruchów.
    Odruch o którym mowa to "nie zbliżać się do zderzaka tego
    z przodu, NAWET jakby hamował".

    pzdr, Gotfryd