-
1. Data: 2024-12-01 15:03:32
Temat: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: io <i...@o...pl.invalid>
Media donoszą
"Co najmniej 26 osób zostało rannych w serii karamboli na autostradach w
Nadrenii Północnej-Westfalii, gdzie ciężarówka staranowała 50 pojazdów.
Według niemieckich mediów kierował nią obywatel Polski."
https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-seria-k
aramboli-w-niemczech-50-stratowanych-aut-za-kierowni
c,nId,7867070
Jakby był taki radio-stop jak na kolei, że wszystkie samochody w rejonie
zatrzymują się to siurki by nie nadużywały do swoich akcji ale może inni
by nadużywali tak, jak nadużywają na kolei. Co myślicie?
Inny artykuł
https://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-na-autos
tradzie-w-niemczech-dlaczego-policja-nie-mogla-zatrz
ymac-polaka/44mwv49
"U naszych zachodnich sąsiadów istnieje taki system, który pozwala
służbom mundurowym przejąć sygnał radiowy na danym obszarze, zablokować
stacje radiowe i podawać w samochodowych radioodbiornikach komunikaty
bezpieczeństwa -- mówi Łukasz Zboralski. -- Kiedyś w Polsce była mowa o
wprowadzeniu czegoś podobnego, ale ostatecznie się na to nie
zdecydowano. Jak się okazuje ten system dosyć dobrze tam działa. Myślę,
że te komunikaty nadawane przez radio uratowały wielu kierowców."
U nas się ściga właścicieli za posiadanie radia w samochodzie a system
komórkowy używa do naciągania na chodzenie na bezprawne wybory :-)
A tymczasem
"Dramatyczny karambol pod Wrocławiem. Auta wpadały na siebie jedno za
drugim. "Czułem, że to nie koniec"
"Karambol wydarzył się przed godz. 9 rano na odcinku Wschodniej
Obwodnicy Wrocławia w miejscowości Łany. Wzięły w nim udział: samochód
ciężarowy, bus i siedem aut osobowych..."
https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/wroclaw/obwodn
ica-wroclawia-zablokowana-zderzylo-sie-kilka-samocho
dow/4qrdk5n
Co z tym Wrocławiem jest?! :-)
-
2. Data: 2024-12-01 15:28:43
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 01.12.2024 o 15:03, io pisze:
> "Karambol wydarzył się przed godz. 9 rano na odcinku Wschodniej
> Obwodnicy Wrocławia w miejscowości Łany. Wzięły w nim udział: samochód
> ciężarowy, bus i siedem aut osobowych..."
>
> https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/wroclaw/obwodn
ica-wroclawia-
> zablokowana-zderzylo-sie-kilka-samochodow/4qrdk5n
>
> Co z tym Wrocławiem jest?! :-)
>
>
Nic nie jest z Wrocławiem. Jak jest ślisko, to się nie zapierdala :)
--
Pixel(R)??
-
3. Data: 2024-12-01 16:52:06
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 01/12/2024 15:03, io wrote:
> Jakby był taki radio-stop jak na kolei, że wszystkie samochody w rejonie
> zatrzymują się to
... karetki nie miały by jak przejechać.
-
4. Data: 2024-12-01 17:20:19
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 1.12.2024 o 16:52, heby pisze:
> On 01/12/2024 15:03, io wrote:
>> Jakby był taki radio-stop jak na kolei, że wszystkie samochody w
>> rejonie zatrzymują się to
>
> ... karetki nie miały by jak przejechać.
>
Hmmmm ... no może to jest kwestia a może nie. Na kolei zatrzymywanie
wszystkich pociągów w okolicy ma mniejszy sens niż na drodze gdzie dość
skutecznie by zapobiegało karambolom. Może da się wdrożyć jakieś takie
... zwolnienie zamiast zatrzymania, do prędkości 20km/h jak na tych
przejazdach uszkodzonych mają pociągi jechać.
-
5. Data: 2024-12-01 17:21:16
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 1.12.2024 o 15:28, Pixel(R)?? pisze:
> W dniu 01.12.2024 o 15:03, io pisze:
>
>> "Karambol wydarzył się przed godz. 9 rano na odcinku Wschodniej
>> Obwodnicy Wrocławia w miejscowości Łany. Wzięły w nim udział: samochód
>> ciężarowy, bus i siedem aut osobowych..."
>>
>> https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/wroclaw/obwodn
ica-wroclawia-
>> zablokowana-zderzylo-sie-kilka-samochodow/4qrdk5n
>>
>> Co z tym Wrocławiem jest?! :-)
>>
>>
> Nic nie jest z Wrocławiem. Jak jest ślisko, to się nie zapierdala :)
>
To to nie jest wina policji, która nieudolnie ruchem kierowała? :-)
-
6. Data: 2024-12-01 21:03:58
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 01/12/2024 17:20, io wrote:
> Hmmmm ... no może to jest kwestia a może nie. Na kolei zatrzymywanie
> wszystkich pociągów w okolicy ma mniejszy sens niż na drodze gdzie dość
> skutecznie by zapobiegało karambolom. Może da się wdrożyć jakieś
> takie ... zwolnienie zamiast zatrzymania, do prędkości 20km/h jak na
> tych przejazdach uszkodzonych mają pociągi jechać.
To jest trudne do zastosowania. Wymuszenie zwolnienia samochodu w środku
wyprzedzania może się zakończyć fatalnie.
Ogólnie taki system nie powinien być autonomiczny. Jeśli już miało by
być coś takiego wdrożone, to musiałby dać pewnie minimum z minutę na
ogarnięcie się kierowcy z tym co akurat robi. W minutę można daleko
przejechać, wiec słaba skuteczność.
Moim zdaniem "RadioStop" samochodowy nie ma sensu za wyjątkiem
"karamboli" autostradowych. Ale wiele wskazuje na to, że najzwyklejszy
radar+AI dadzą radę taki mechniazm stworzyć w każdym samochodzie
oddzielnie. Więc to kwestia poczekania, aż samochody zaczną aktywnie
zapobiegać wypadkom i problem karamboli zmniejszy się. Z resztą to i tak
jest problem z debilizmem kierowców, może należy skutecznie eliminować
kierowców debili, najzwyczajniej.
Ba, co do karamboli, wystarczyło by aby nawigacje samochodowe potrafiły
czytać jakiś globalny system powiadamiania i po użyciu przez operatora
wyświetlały jakiś migający komunikat na desce typu "NATYCHMIAST SIĘ
ZATRZYMAJ", jeśli jakiś pojazd na tej samej autostradzie przed nimi
wykrył hamowanie >1G czy coś. To jest ogarnialne wyłacznie przez wolę
polityczną, bo od strony software to jest trywialne. Navi wie, że jedzie
po autostradzie, wie w którą stronę, internet istnieje, itd itp. To
prosty system, a wymuszenie aby zawsze działał też nic nie kosztuje we
współczesnym samochodzie.
Były jakieś kombinacje, że Policja miała by mieć taką możliwość w USA
podczas pościgów. Zatrzymać silnik dowolnego samochodu. Nie śledziłem
tego pomysłu, pewnie nie przeszedł, z resztą to niewykonalne w 90% złomu
który tam jeździ. Może i dobrze, idę o zakład że takie systemu można nie
tylko hackować (bo z pieniędzy publicznych, więc dziadostwo) ale i
wykorzystać korupcyjnie.
O wiele bardziej przydatny byłby mechanizm, aby światła LED stopu,
samochodu poprzedzającego, zamiast normalnie świecić, mogły nadawać
jakiś kod telemetryczny, czytany przez czujnik samochodu za nim. Aby nie
było wątpliwości, że samochód rozpoczyna hamowanie lub właśnie wywala
poduszki. I można by też przesłać informację o intensywności hamowania.
Dla człowieka świeci jak świeciło, dla czujnika w samochodzie od razu
widoczne, że samochód przed nim ostro hamuje i można wrzasnąć na
kierowcę albo samemu awaryjnie hamować.
Co to komunikatów przez radio to przecież każde współczesne radio
samochodowe ma takie komunikaty. Funkcja "TA/TP". Raz słyszałem w
użyciu, coś o utrudnieniach na drodze w okolicy gdzie byłem. Nie wiem
dlaczego to nie jest używane w PL. Tak, mam włączone.
-
7. Data: 2024-12-01 23:53:48
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 1.12.2024 o 21:03, heby pisze:
> On 01/12/2024 17:20, io wrote:
>> Hmmmm ... no może to jest kwestia a może nie. Na kolei zatrzymywanie
>> wszystkich pociągów w okolicy ma mniejszy sens niż na drodze gdzie
>> dość skutecznie by zapobiegało karambolom. Może da się wdrożyć jakieś
>> takie ... zwolnienie zamiast zatrzymania, do prędkości 20km/h jak na
>> tych przejazdach uszkodzonych mają pociągi jechać.
>
> To jest trudne do zastosowania. Wymuszenie zwolnienia samochodu w środku
> wyprzedzania może się zakończyć fatalnie.
>
> Ogólnie taki system nie powinien być autonomiczny. Jeśli już miało by
> być coś takiego wdrożone, to musiałby dać pewnie minimum z minutę na
> ogarnięcie się kierowcy z tym co akurat robi. W minutę można daleko
> przejechać, wiec słaba skuteczność.
Tak, ale to jest akurat taka skuteczność jakiej potrzeba było w tym
konkretnym przypadku.
>
> Moim zdaniem "RadioStop" samochodowy nie ma sensu za wyjątkiem
> "karamboli" autostradowych. Ale wiele wskazuje na to, że najzwyklejszy
> radar+AI dadzą radę taki mechniazm stworzyć w każdym samochodzie
> oddzielnie. Więc to kwestia poczekania, aż samochody zaczną aktywnie
> zapobiegać wypadkom i problem karamboli zmniejszy się.
No tak, wydaje się, że będzie to skuteczniejsze niż zwykłe zatrzymanie
wszystkich pojazdów.
> Z resztą to i tak
> jest problem z debilizmem kierowców, może należy skutecznie eliminować
> kierowców debili, najzwyczajniej.
Że niby co Ci znowu nie pasuje u ludzi?
>
> Ba, co do karamboli, wystarczyło by aby nawigacje samochodowe potrafiły
> czytać jakiś globalny system powiadamiania i po użyciu przez operatora
> wyświetlały jakiś migający komunikat na desce typu "NATYCHMIAST SIĘ
> ZATRZYMAJ", jeśli jakiś pojazd na tej samej autostradzie przed nimi
> wykrył hamowanie >1G czy coś.
Jak przekonasz by się zatrzymali i zrobili to bezpiecznie?
> To jest ogarnialne wyłacznie przez wolę
> polityczną, bo od strony software to jest trywialne. Navi wie, że jedzie > po
autostradzie, wie w którą stronę, internet istnieje, itd itp. To
> prosty system, a wymuszenie aby zawsze działał też nic nie kosztuje we
> współczesnym samochodzie.
>
> Były jakieś kombinacje, że Policja miała by mieć taką możliwość w USA
> podczas pościgów. Zatrzymać silnik dowolnego samochodu. Nie śledziłem
> tego pomysłu, pewnie nie przeszedł, z resztą to niewykonalne w 90% złomu
> który tam jeździ. Może i dobrze, idę o zakład że takie systemu można nie
> tylko hackować (bo z pieniędzy publicznych, więc dziadostwo) ale i
> wykorzystać korupcyjnie.
No ale to mówię, że siurki nie będą go wykorzystywały w tak
ekstremalnych sytuacjach jak ta, którą komentujemy tylko do zatrzymania
zwykłego ludzika.
>
> O wiele bardziej przydatny byłby mechanizm, aby światła LED stopu,
> samochodu poprzedzającego, zamiast normalnie świecić, mogły nadawać
> jakiś kod telemetryczny, czytany przez czujnik samochodu za nim. Aby nie
> było wątpliwości, że samochód rozpoczyna hamowanie lub właśnie wywala
> poduszki. I można by też przesłać informację o intensywności hamowania.
> Dla człowieka świeci jak świeciło, dla czujnika w samochodzie od razu
> widoczne, że samochód przed nim ostro hamuje i można wrzasnąć na
> kierowcę albo samemu awaryjnie hamować.
Jak byś to zabezpieczył by nie było tak, jak z kolejowym radio-stopem?
>
> Co to komunikatów przez radio to przecież każde współczesne radio
> samochodowe ma takie komunikaty. Funkcja "TA/TP". Raz słyszałem w
> użyciu, coś o utrudnieniach na drodze w okolicy gdzie byłem. Nie wiem
> dlaczego to nie jest używane w PL. Tak, mam włączone.
>
>
Trzeba nadać i o to chyba chodziło w tym, co zacytowałem. Nie jestem
pewien na ile te funkcje radia działają. Muszą np działać niezależnie od
załączenia radia, jego głośności. Może nawet tak działają domyślnie. Ale
przyszłości w tym za dużej nie widzę. Radio jest pewnym powszechnym
archaizmem i będzie wypierane przez inne media.
Ogólnie w ramach ITS jakieś rozwiązania się proponuje tylko
niekoniecznie powszechnie wymaga.
-
8. Data: 2024-12-02 00:50:06
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 01.12.2024 o 17:20, io pisze:
> Hmmmm ... no może to jest kwestia a może nie. Na kolei zatrzymywanie
> wszystkich pociągów w okolicy ma mniejszy sens niż na drodze gdzie dość
> skutecznie by zapobiegało karambolom.
Na kolei ma większy sens, ale co do meritum
1 - mówimy o kraju gdzie ludzie zostają na przejeździe bo boją się
szlabanu wyłamać (ktory jest w tym celu zaprojektowany)
2 - trzeba by zrobić infrę do tego, a tymczasem nawet na kolei gdzie
wymaga to mniejszych nakładów jest to stystem archaiczny bo nie ma
uzasadnia ekonomicznego żeby to zmienić.
3 - co ze "starymi" samochodami.
4 - już widzę jak jakiś dupek który potrafi wychamować (nie poprawiać)
na autostradzie bo ktoś mu za wolno spierdalał z lewego pasa ma taki
przycisk.
i tak pewnie do dziesięciu bez problemu. Bez sensu. Już lepiej w aktywne
tempomaty iść które jak wykryją przeszkodę to same hamują bez znaczenia
czy włączone przez kierowce.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
9. Data: 2024-12-02 08:27:54
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 01/12/2024 23:53, io wrote:
>> Z resztą to i tak jest problem z debilizmem kierowców, może należy
>> skutecznie eliminować kierowców debili, najzwyczajniej.
> Że niby co Ci znowu nie pasuje u ludzi?
Podejmowanie ryzyka, za które płaci ktoś inny.
>> Ba, co do karamboli, wystarczyło by aby nawigacje samochodowe
>> potrafiły czytać jakiś globalny system powiadamiania i po użyciu przez
>> operatora wyświetlały jakiś migający komunikat na desce typu
>> "NATYCHMIAST SIĘ ZATRZYMAJ", jeśli jakiś pojazd na tej samej
>> autostradzie przed nimi wykrył hamowanie >1G czy coś.
> Jak przekonasz by się zatrzymali i zrobili to bezpiecznie?
Inicjującą przyczyną karambolu jest często brawura czy debilizm. Ale
układanie kolejnych warstw blachy to już niewiedza. Daj wiedzę pojazdom
jadącym po autostradzie, że za kilkanaście sekund zostaną sprasowane, a
zwolnią.
> No ale to mówię, że siurki nie będą go wykorzystywały w tak
> ekstremalnych sytuacjach jak ta, którą komentujemy tylko do zatrzymania
> zwykłego ludzika.
Każda możliwośc tego typu wygenerouje korupcję.
Następnym razem samochody z protestującymi przeciwko rządowi "popsują
się tajemniczo" w drodze do stolicy.
>> hamowania. Dla człowieka świeci jak świeciło, dla czujnika w
>> samochodzie od razu widoczne, że samochód przed nim ostro hamuje i
>> można wrzasnąć na kierowcę albo samemu awaryjnie hamować.
> Jak byś to zabezpieczył by nie było tak, jak z kolejowym radio-stopem?
Kryptografią.
To obecnie trywialne i bardzo skuteczne. Używamy na codzień.
-
10. Data: 2024-12-02 11:39:39
Temat: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 2.12.2024 o 00:50, Shrek pisze:
> W dniu 01.12.2024 o 17:20, io pisze:
>
>> Hmmmm ... no może to jest kwestia a może nie. Na kolei zatrzymywanie
>> wszystkich pociągów w okolicy ma mniejszy sens niż na drodze gdzie
>> dość skutecznie by zapobiegało karambolom.
>
> Na kolei ma większy sens,
Jaki niby?
> ale co do meritum
>
> 1 - mówimy o kraju gdzie ludzie zostają na przejeździe bo boją się
> szlabanu wyłamać (ktory jest w tym celu zaprojektowany)
Wszystkiego się boją ale w tym przypadku raczej o to nie chodziło.
>
> 2 - trzeba by zrobić infrę do tego, a tymczasem nawet na kolei gdzie
> wymaga to mniejszych nakładów jest to stystem archaiczny bo nie ma
> uzasadnia ekonomicznego żeby to zmienić.
Radio-stop jest archaiczny, ale systemy sterowania ruchem przyszłością
zarówno na kolei jak i zwykłych drogach.
>
> 3 - co ze "starymi" samochodami.
Dostosować.
>
> 4 - już widzę jak jakiś dupek który potrafi wychamować (nie poprawiać)
> na autostradzie bo ktoś mu za wolno spierdalał z lewego pasa ma taki
> przycisk.
Demonizujesz jednostkowe jednak przypadki.
>
> i tak pewnie do dziesięciu bez problemu. Bez sensu. Już lepiej w aktywne
> tempomaty iść które jak wykryją przeszkodę to same hamują bez znaczenia
> czy włączone przez kierowce.
>
>
No i ten pewnie miał aktywny, ale nie niezależny od kierowcy.