  • 1. Data: 2010-04-11 11:38:23
    Temat: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    W jakim systemie (jaki producent) wspiera fabrycznie radiową komunikację
    body+lampy błyskowe umożliwiając tworzenie tzw. "systemy kreatywnego
    oświetlenia" (w Nikonie oznaczony CLS).
    W Nikonie medium komunikacyjnym jest niestety tylko podczerwień IR i lampy
    slave muszą niestety "widzieć optycznie" lampę (sterownik) master.
    Oczywiście sygnał IR znakomicie odbija się np. od ścian i to ułatwia
    sprawę - ale co z lampą w innym pomieszczeniu - należy wtedy radiowo sygnał
    IR przenieś do drugiego pokoju (tak jak w sytemach RTV do przeniesienia
    sygnału pilota do drugiego pokoju). Nie znalazłem niestety sytemu wyzwalania
    radiowego dla Nikona w pełni wspierającego CLS'a (nie interesują mnie tryby
    A czy AA - wyłącznie CLS - czyli wszystkie lampy w trybie remote (1 master +
    kilka slave).
    A swoją drogą taki CLS i komunikacja świetlna (IR podczerwień) to w XXI
    wieku PRZEŻYTEK.
    W dobie sytemów radiowych: pracujących w wolnych częstotliwościach 433 MHz,
    868 MHz, 2.4 GHz i standardach Bluetooth, ZigBee, WiFi w najnowszych
    (drogich) lampach systemowych powinien być sytem łączności bezprzewodowej
    radiowej dla CLS'a. Oczywiście "radiówka" też nie jest idealna - i w pewnych
    warunkach podczerwień IR - może mieć przewagę - ale w syetemowych lampach za
    np. 1500 PLN użytkownik powinien mieć możliwość użycia sterowania radiowego
    (najlepiej wybór radiówka czy podczerwień).

    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-04-11 20:13:54
    Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Chyba sensowne, że lampy działają na podczerwień?
    W końcu chodzi o oświetlenie obiektu a nie o podsłuch przez ścianę?
    Dublowanie systemów nie ma sensu więc jest podczerwień.
    W nikonie system jest akurat dobry i dobrze działa.

    Brakuje mi np. sensownego mieszka do makrofotografi i obiektywów
    wspierających większe od 1:1 odwzorowania (te co są nie są najlepsze).
    Z mieszkiem można sobie jeszcze jakoś poradzić, ale dobrego obiektywu do
    makro samemu się raczej nie zrobi.

  • 3. Data: 2010-04-11 21:34:36
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    Użytkownik "m0w" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dublowanie systemów nie ma sensu więc jest podczerwień.
    > W nikonie system jest akurat dobry i dobrze działa.

    Masz rację - w studiu obecny sytem wystarzca - ja mówię o sytuacjach
    oświetleniowych poza studiem.
    Np. jedna (z 3 lamp) znajduje się przed zamkniętym oknem domu i doświetlać
    kadr w pomieszczeniu (symulacja wpadającego światła słonecznego lub światła
    ulicznej latarni) - wtedy są schody.

  • 4. Data: 2010-04-12 18:03:18
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kadr w pomieszczeniu (symulacja wpadającego światła słonecznego lub
    > światła ulicznej latarni) - wtedy są schody.

    CLS i małe lampy to zabawka. Brak prawdziwego światła modelującego
    praktycznie uniemożliwia kontrolę nad światłem w kadrze. Może wyjdzie ci
    kilka zdjęć, ale chyba chodzi o to by każde wychodziło tak jak chcesz?

    Takie sceny robiłbym z dużymi lampami gdzie i tak lepiej wszystko ręcznie
    pomierzyć, poustawiać, zrobić kadry próbne. Można je wyzwalać radiowo, ale
    też pewnie sygnał może osłabiony przez ściany (kable są mniej wygodne i mają
    ograniczony zasięg, ale wyzwolenie jest bardziej pewne). W filmie robią
    takie zdjęcia przy świetle ciągłym (bo muszą i przy okazji tak jest bardzo
    wygodnie).

  • 5. Data: 2010-04-13 07:12:18
    Od: Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > mają ograniczony zasięg, ale wyzwolenie jest bardziej pewne). W filmie
    > robią takie zdjęcia przy świetle ciągłym (bo muszą i przy okazji tak jest

    Masz rację - we własnym studio - lampy błyskowe studyjne (i światło
    modelujące) jest lepszym rozwiązaniem od lamp błyskowych "na stopkę".
    Ale jeżeli masz być już mobilny i wykonywać zlecenia poza studiem - wygoda
    użycia małych lamp i szybkość ich rozstawiania - przemawia za tym
    rozwiązaniem. Światło modelujące jest ważne gdy lampy błyskowe są głównym
    źródłem światła - jeżeli światłem uzupełniającym - jest niepotrzebne - tutaj
    ważne jest wyczucie i metoda prób i błedów ;-). Co do światła studyjnego
    ciągłego - według mnie rozwiązanie wygodne do szybkiego właściwego
    ustawienia światła docelowego - ale poza tym ma wady: duży pobór energii i
    przy fotografii osób należy znacznie bardziej uważać na poruszenia (niż dla
    wariantu lamp błyskowych) np. fotografia dzieci - gdzie są ruchliwe krótkie
    czasy owtarcia przesłony wymagają dużej mocy oświetlenia.

  • 6. Data: 2010-04-13 14:00:27
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > błyskowych) np. fotografia dzieci - gdzie są ruchliwe krótkie czasy
    > owtarcia przesłony wymagają dużej mocy oświetlenia.

    A i przede wszystkim odpowiednio krotkiego czasu synchronizacji.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat