  • 1. Data: 2010-04-09 14:04:46
    Temat: Radiowy iTTL, CLS Nikona
    Od: Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    Proszę o informację techniczną użytkowników systemu Nikona i strobingu z
    wykorzystaniem SB800, SB600, SB900 :
    - w przypadku iTTL w wymianie informacji między body i lampą biorą udział
    wszystkie 4 piny na stopce lampy (+masa)
    - w przypadku bezprzewodowego CLS'a i lamp iTTL body poprzez piny na gorącej
    stopce komunikuje się z masterem (SB800, SB900) lub SU-800. W przypadku
    SB800 (SB900) staje się on sterownikiem dla pozostałych lamp w CLS i poprzez
    impulsy (odpowiednia modulacja) błyskowe + impulsy diody na podczerwień
    wymienia informacje ze slave'ami. W przypadku SU-800 generowane są impulsy
    diody na podczerwień i następuje komunikacja ze slave'ami.
    - profesjonalne body mające CLS'a "w sobie" - potrafią wysterować zdalne
    lampy (slave'y) poprzez wbudowaną lampę (tak mi się wydaje)

    Jak zatem zestawy radiowego wyzwalania wpsierają pełną obsługę CLS - czy ich
    sterowniki umieszczone na body przejmują funkcjonalność SU-800 ?
    Rozumiem, że w sytemach bezprzewodowych zdalne lampy nie są ustawione w
    trybie remote (dla podczerwieni) - a wymiana sygnału ze sterownikiem na body
    sprowadza się do przeniesienia sygnału z wszystkich pinów gorącej stopki
    zdalnych lamp ?
    Z mierzam do tego - jak bardzo "inteligetne" są sterowniki radiowych
    wyzwalaczy wspierających iTTL i CLS - czy adaptują protokoły transmisji CLS
    Nikona - czy tylko pośredniczą w transmitowaniu sygnału pomiędzy pinami
    gorących stopek body i lamp zdalnych ?

    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-04-09 16:51:17
    Temat: Re: Radiowy iTTL, CLS Nikona
    Od: Keyser Soze <"f2000[wytnijto]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-04-09 16:04, Sławek Drogosz pisze:

> [...]
    > CLS Nikona - czy tylko pośredniczą w transmitowaniu sygnału pomiędzy
    > pinami gorących stopek body i lamp zdalnych ?

    ZTCW to radiowe wyzwalacze działają w skrócie jak kabel Nikona SC-28,
    tyle, że bezprzewodowo. Również nie dają możliwości użycia AF Assista
    z czerwoną kratką (taką możliwość daje dopiero kabel SC-29 z wbudowanymi
    diodami). Takie wyzwalacze uczestniczyć w CLSie mogą chyba jedynie jako
    odstawienie na odległość lampy master od aparatu (lub sterownika
    SU-800), ale reszta nadal odbywać się będzie błyskowo między innymi
    lampami slave, bo tylko tak działa CLS - czyli trzeba innych lamp
    w trybie remote.

    W wypadku np. D300, który może sterować CLSem i lampy SB600 taki radiowy
    wyzwalacz wcale się nie przyda do CLS, bo będzie brakowało sterownika.
    Przyda się wtedy tylko do zdalnego wyzwolenia lampy z pomiarem iTTL.

    p!
    Keyser

  • 3. Data: 2010-04-10 20:26:39
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Keyser Soze pisze:

    Hej

> [...]
    > tyle, że bezprzewodowo. Również nie dają możliwości użycia AF Assista
    > z czerwoną kratką (taką możliwość daje dopiero kabel SC-29 z wbudowanymi

    AF asistant działa np. z wyzwalaczami radiowymi iTTL firmy Pixel.

    > W wypadku np. D300, który może sterować CLSem i lampy SB600 taki radiowy
    > wyzwalacz wcale się nie przyda do CLS, bo będzie brakowało sterownika.
    > Przyda się wtedy tylko do zdalnego wyzwolenia lampy z pomiarem iTTL.

    Nie, np. nadajnik Nikonowej wersji Pixel'a komunikuje się z jednym
    odbiornikiem który jest ustawiony w trybie master. Kolejne odbiorniki
    muszą być ustawione jako slave i z moich obserwacji wynika że utrzymują
    one komunikację tylko z odbiornikiem master, a nie z nadajnikiem.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 4. Data: 2010-04-11 07:17:05
    Od: Keyser Soze <"f2000[wytnijto]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-04-10 22:26, Kryhu pisze:

    > AF asistant działa np. z wyzwalaczami radiowymi iTTL firmy Pixel.

    Tego nie wiedziałem. Przy okazji mówiąc, to ciekawe czemu taki kabel
    SC-28 nie daje tej możliwości (pomijam kwestię wprowadzania w błąd
    aparatu, gdy kratka jest wyświetlana z boku pod kątem itp.).

> [...]
    > muszą być ustawione jako slave i z moich obserwacji wynika że utrzymują
    > one komunikację tylko z odbiornikiem master, a nie z nadajnikiem.

    Czyli mówisz, że lampa w CLS daje sygnał też przez stopkę i trafia on
    poprzez odbiorniki radiowe do stopki lampy master, która dopiero potem
    komunikuje się z aparatem ? To działa np. między dwoma zamkniętymi
    pokojami (tam gdzie nie dociera nawet szczątkowy błysk z lampy master)?

    p!
    Keyser

  • 5. Data: 2010-04-11 11:11:03
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

> [...]
    > komunikuje się z aparatem ? To działa np. między dwoma zamkniętymi
    > pokojami (tam gdzie nie dociera nawet szczątkowy błysk z lampy master)?

    Wydaje mi się, że CLS w Nikonie to wyłącznie komunikacja świetlna IR
    (podczerwień) i konieczność pracy w trybach remote. Slave w komunikacji z
    lampą master nic nie wysyła na gorącą stopkę - natomiast master musi
    komunikować się świetlnie IR (podczerwień) ze slave i z body aparatu (piny
    gorącej stopki). Zestawy radiowe Pixel'a (TR-331) pozwalają tutaj oddalić
    mastera od body (w ramach zasięgu sygnału radiowego) i realizują wyłącznie
    komunikację mastera z body (gorąca stopka). Na tym kończy się ich udział we
    wspieraniu CLS'a. Jest to więc jedynie bełkot marketingowy aby przyciągnąć
    klienta i potwierdza tezę: CLS w sytemie Nikona wymaga widoczności wzajemnej
    lamp slave z lampą master (w ramach zasięgu podczerwieni IR) i można jedynie
    oddalić radiowo mastera.
    Aby zrealizować pełnego CLS'a w systemie radiowym należałoby radiowo
    zrealizować przedłużenie sygnału podczerwieni IR - tak jak w sytemach RTV
    bezprzewodowego przenoszenia sygnału pilota do innych pomieszczeń.

  • 6. Data: 2010-04-11 11:24:00
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    A swoją drogą taki CLS i komunikacja świetlna (IR podczerwień) to w XXI
    wieku PRZEŻYTEK.
    W dobie sytemów radiowych: pracujących w wolnych częstotliwościach 433 MHz,
    868 MHz, 2.4 GHz i standardach Bluetooth, ZigBee, WiFi w najnowszych
    (drogich) lampach systemowych powinien być sytem łączności bezprzewodowej
    radiowej dla CLS'a.

  • 7. Data: 2010-04-11 18:10:21
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Sławek Drogosz pisze:

    Hej

> [...]
    > zrealizować przedłużenie sygnału podczerwieni IR - tak jak w sytemach
    > RTV bezprzewodowego przenoszenia sygnału pilota do innych pomieszczeń.

    Z moich obserwacji wynika że w przypadku Pixel'a radiowo "przedłużony"
    jest "kabel" do pierwszego odbiornika w trybie master. Natomiast dalej
    odbiornik master komunikuje się z odbiornikami slave również radiowo,
    lampy z odbiornikami master i slave nie muszą się "widzieć".
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 8. Data: 2010-04-11 21:55:30
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

> [...]
    > odbiornik master komunikuje się z odbiornikami slave również radiowo,
    > lampy z odbiornikami master i slave nie muszą się "widzieć".

    Dziękuję za komentarz. Rozumiem, że wykorzystujesz w lampach wyłacznie tryby
    remote (master, slave).
    Myliłem się zatem co do trybu remote w Nikonie - SB-XXX - prawdopodobnie
    mogą one współpracować również przez gorące stopki.
    Możę jest wewnętrzny autotest w masterze komunikacji ze slave'ami poprzez
    piny gorącej stopki - jak nie ma odpowiedzi - komunikacja idzie na IR
    (podczerwień). ;-)

  • 9. Data: 2010-04-12 09:02:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Apr 2010, Sławek Drogosz wrote:

> [...]
    > Myliłem się zatem co do trybu remote w Nikonie - SB-XXX - prawdopodobnie mogą
    > one współpracować również przez gorące stopki.

    Patrząc zupełnie z boku i zupełnie bez wiedzy co zrobili w Pixelach,
    wychodzi mi iż możliwe jest że sterowanie radiowe *nie* korzysta
    z żadnej funkcjonalności lampy.
    Inaczej mówiąc - wszystkie lampy mogą być postawiane w tryb pojedynczej
    pracy, zupełnie nie wiedząc o sobie nawzajem, a całość komunikacji
    mogą wykonywać moduły radiowe.
    Takie cóś może działać mimo że lampa *nie* umie komunikować się ze
    stopką w trybie slave (ustawiona będzie jak master ustawiony na
    aparacie).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-04-12 09:25:06
    Od: Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Takie cóś może działać mimo że lampa *nie* umie komunikować się ze
    > stopką w trybie slave (ustawiona będzie jak master ustawiony na

    Ale wtedy np. dla 3 lamp - każda błyśnie taką mocą - jakby miała sama
    oświetlić kadr - mamy wtedy przepalenie i nie wykorzystany potencjał CLS'a
    ;-).