  • 1. Data: 2013-03-13 10:40:42
    Temat: RS485 na ATmega, MAX1480
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    Przymierzamy się do zrobienia układu umożliwiającego komunikację między
    mikrokontrolerem ATmega, a innymi urządzeniami po RS485 według protokołu
    MODBUS.
    Co prawda schematów w sieci jest sporo, ale różnią się i nie wiem, który w
    praktyce zastosować. Najpierw znalazłem schematy z układem NE555 --
    pomyślałem, że to dobre rozwiązanie, dopóki nie natknąłem się na forach na
    wątki dotyczące problemów z nim związanych. Zatem stwierdziłem, że zrobimy
    bez NE555.
    Chcemy koniecznie wykonać układ z separacją galwaniczną. Znalazłem w EP
    2/2003 schemat konwertera USB-RS485 na układzie MAX1480. Chciałem zapytać,
    czy rozwiązanie z użyciem tego właśnie układu to dobry pomysł, czy też od
    2003 roku zmieniło się na tyle dużo, że teraz proponujecie jakiś inny układ?

    Dawniej robiliśmy interfejsy na RS232. Urządzenia chodziły w pobliżu maszyn
    generujących silne zakłócenia elektromagnetyczne. Zdarzały się uszkodzenia
    układu MAX232. Zrobiliśmy separację galwaniczną, daliśmy diody
    zabezpieczające i od tamtej pory układy chodzą bezawaryjnie. Układ z RS485
    także musi działać bezawaryjnie.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2013-03-13 11:30:29
    Temat: Re: RS485 na ATmega, MAX1480
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-13 10:40, Robbo pisze:
> [...]
    > diody zabezpieczające i od tamtej pory układy chodzą bezawaryjnie. Układ
    > z RS485 także musi działać bezawaryjnie.

    W sprawie układów izolatorów zintegrowanych z przetwornicą ktoś kiedyś
    się tu wypowiadał na grupie, że mocno zakłócają i dobrze przenoszą
    zakłócenia. Więc będą problemy z odpornością i z badaniami EMC. Ja
    znalazłem w sieci opracowanie porównujące zwykłe nowoczesne izolatory z
    transformatorami monolitycznymi (typu ADU czy ISO?) do optoizolatorów
    ACPL-M61. Optoizolatory dużo lepiej tłumiły zakłócenia. Wybór należy do
    ciebie. Jako sam trasceiver zamierzam w najbliższym projekcie dać
    MAX13487 z automatycznym przełączaniem kierunku. Do tej pory robiłem
    przełączanie na NE555 i do tego klasyczny SN75176. Można też dawać
    dodatkową linię przełączającą kierunek ale wtedy musisz ją dodatkowo
    izolować no i obsługiwać w programie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2013-03-13 12:11:36
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Największy problem to chyba będzie z dostępnością MAX1480 czy ADM2582E w
    Polsce, i w niewielkiej liczbie w rozsądnej cenie. Dlatego nie wiem, czy
    jednak nie zrobię tego klasycznie.

    R.

  • 4. Data: 2013-03-13 12:16:54
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-13 12:11, Robbo pisze:
    > Największy problem to chyba będzie z dostępnością MAX1480 czy ADM2582E w
    > Polsce, i w niewielkiej liczbie w rozsądnej cenie. Dlatego nie wiem, czy
    > jednak nie zrobię tego klasycznie.

    W Farnellu MAX po 110 zł, ADM po 61. Ale IMHO to proszenie się o
    kłopoty. Jeśli będziesz robił na optoizolatorach to radzę ten ACPL
    zamiast TLP113 czy serii 6N. ACPL ma wewnętrz ekranowanie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2013-03-13 14:06:41
    Od: 2m <2...@w...pl>

> [...]
    > diody zabezpieczające i od tamtej pory układy chodzą bezawaryjnie.
    > Układ z RS485 także musi działać bezawaryjnie.

    A może LTM2881 ?

    Pzdr.
    2m

  • 6. Data: 2013-03-13 14:23:01
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

> [...]
    separację
    > galwaniczną, daliśmy diody zabezpieczające i od tamtej pory układy chodzą

    ISO35T + 782485/55c

    Przykładowy schemat:
    https://www.olimex.com/Products/Modules/Interface/MO
    D-RS485-ISO/resources/MOD-RS485-ISO_Rev_B.sch.pdf

  • 7. Data: 2013-03-13 16:41:51
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Jeśli będziesz robił na optoizolatorach to radzę ten ACPL zamiast TLP113
    > czy serii 6N. ACPL ma wewnętrz ekranowanie.

    Wstępnie wybraliśmy układ ACPL-W61L-000E. Czy będzie on odpowiedni do RS485,
    MODBUS, prędkość zapewne 9600kbps (max. 57600)?

    Robbo

  • 8. Data: 2013-03-13 17:01:48
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-13 16:41, Robbo pisze:

    > Wstępnie wybraliśmy układ ACPL-W61L-000E. Czy będzie on odpowiedni do
    > RS485, MODBUS, prędkość zapewne 9600kbps (max. 57600)?

    No 9600kbps to trochę dużo. Na szczęście ten optoizolator jest do 10
    Mbps. Pewnie miałeś na mysli 9600 bps :)
    Spokojnie da radę. Musisz tylko wybrać sposób przełączania
    nadawanie/odbiór.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2013-04-19 22:38:48
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Pomysł z ACPL-W61L-000E upadł, gdyż to jest SMD, a nie THT, a ja potrzebuję
    THT. Miałem to już nawet w domu (był błąd w TME i podawali, że to THT, a po
    otworzeniu paczki zobaczyłem SMD), ale musiałem odesłać. Zdaje się, że
    wszystko, co zaczyna się od ACPL to jest SMD. No i tak siedzę od kilku
    godzin i szukam czegoś innego od Avago, żeby było:
    - THT,
    - 5V,
    - 10Mbps,
    - jakaś izolacja przyzwoita,
    - ekranowanie wewnętrzne,
    - i jeszcze najlepiej niewielki prąd wejściowy (może w ostateczności być to
    16mA, ale lepiej ok. 5mA, żeby nie obciążać za bardzo ATmega, bo i tak
    kilkudziesięcioma wyjściami steruję),
    - żeby dało się kupić w Polsce (np. TME),

    Może coś doradzisz?

    R.

  • 10. Data: 2013-04-20 10:25:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > kilkudziesięcioma wyjściami steruję),
    > - żeby dało się kupić w Polsce (np. TME),

    Kiedyś izolację RS485 zrobiłem z:
    - MAX845,
    - C&D: 78253/55MVC (4kV, 4.2pF),
    - AduM1301.
    Ale to było 9 lat temu więc pewnie nieaktualne.
    P.G.