  • 1. Data: 2011-12-05 03:47:19
    Temat: REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    3 dni temu sytuacja mi się powtórzyła jak tu: http://tinyurl.com/cqeoc9f
    Sypnęły się sektory, dysk (SAMSUNG HM160HC) się zawieszał, bluskriny
    itd.
    Tamten poprzedni dysk wymieniłem gwarancyjnie w kwietniu na ten nowy
    który robi dokładnie to samo teraz. Przez kilka miesięcy pracował
    idealnie aż tu nagle... bach! Obchodziłem się jak z jajkiem, żadnych
    wstrząsów - pedantycznie aż do przesady.

    Mam pecha do wadliwej serii produktów czy może to np. kontroler w
    laptopie produkuje przekłamania i wpływa na elektronikę dysku? (Może
    jest jakaś niefortunna koincydencja kontrolera i np. buga w firmware/
    elektronice tego HDD? Inny dysk, Toshiba MK4032GAX chodzi od 5 lat
    bezbłędnie z tym samym lapkiem - teraz znowu włożony)

    Jakby popatrzeć na dane SMART to ciekawe jest to, że "reallocated
    event count" = 0 (pomimo, że dysk się zawiesił przy byciu włączonym
    wraz z kompem), a zawieszeń się dysku/systemu (po których przybywały
    nowe realokowane sektory) było z 6 teraz...

    I co mam teraz zrobić? Ponownie do serwisu gwarancyjnego? Tylko
    ciekawe do kogo: Samsunga czy Seagate i jak?

  • 2. Data: 2011-12-05 07:17:43
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-05 04:47, jeo stancey wrote:
    > 3 dni temu sytuacja mi się powtórzyła jak tu: http://tinyurl.com/cqeoc9f
    > Sypnęły się sektory, dysk (SAMSUNG HM160HC) się zawieszał, bluskriny
    > itd.

    Czy mozesz SMART'a odczytac czymkolwiek co podaje Human readable
    jednostki, a nie raw value?

  • 3. Data: 2011-12-05 12:01:56
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On Dec 5, 8:17 am, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:

    > Czy mozesz SMART'a odczytac czymkolwiek co podaje Human readable
    > jednostki, a nie raw value?

    A czym na przykład? Te dane odczytywałem przy pomocy HDTune, są tam
    następujące pola w tabeli:
    "ID", "Current", "Worst", "Threshold", "Data" oraz "Status" (zawsze ma
    wartość "OK")

    Obecnie dla tego mojego nieszczęsnego dysku dla "ID" pt:"(05)
    Reallocated Sector Count"
    wartość "Data" przybrała już ponad liczbę 300

    podczas gdy nadal:
    (C4) Reallocated Event Count 252 252 0 0 Ok

    (piszę teraz z pamięci bo do testu musze włożyć z powrotem ten HDD do
    kompa, a przez USB nie pokazuje SMART)

  • 4. Data: 2011-12-05 13:24:27
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-05 13:01, jeo stancey wrote:

    > A czym na przykład? Te dane odczytywałem przy pomocy HDTune, są tam
    > następujące pola w tabeli:
    > "ID", "Current", "Worst", "Threshold", "Data" oraz "Status" (zawsze ma
    > wartość "OK")

    Przygladalem sie wątkowi, do którego był link, tam było np:
    (C2) Temperature 97 91 0 1507375

    Podeslij wszystko - caly SMART, nalepiej przy pomocy nowego HDTune
    (trial) (na pewno to ufoludki ani ludzie, którzy Cie nienawidzą
    (cytuje), nie zepsuli dysku) ;)

  • 5. Data: 2011-12-05 23:08:19
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On Dec 5, 2:24 pm, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:
    > Przygladalem sie wątkowi, do którego był link, tam było np:
    > (C2) Temperature                 97       91       0        1507375

    Ale nowy HDTune (trial) takze pokazuje takie liczby co do temperatury.
    Tez NHC pokazuje tak.

    > Podeslij wszystko - caly SMART, nalepiej przy pomocy nowego HDTune
    > (trial)

    Jesli przy pomocy tego:
    http://hdtune.com/files/hdtunepro_500_trial.exe
    to prosze bardzo (zczytany przed chwila):

    HD Tune Pro: SAMSUNG HM160HC Health

    ID Current Worst ThresholdData Status
    (01) Raw Read Error Rate 100 100 51 18 ok
    (03) Spin Up Time 252 252 25 2062 ok
    (04) Start/Stop Count 100 100 0 943 ok
    (05) Reallocated Sector Count 65 65 10 330 warning
    (07) Seek Error Rate 252 252 51 0 ok
    (08) Seek Time Performance 252 252 15 0 ok
    (09) Power On Hours Count 252 252 0 385 ok
    (0A) Spin Retry Count 100 100 51 1 warning
    (0C) Power Cycle Count 100 100 0 343 ok
    (BF) G-sense Error Rate 100 100 0 72 ok
    (C0) Unsafe Shutdown Count 100 100 0 58 ok
    (C2) Temperature 169 91 0 851991 ok
    (C3) Hardware ECC Recovered 100 100 0 37 ok
    (C4) Reallocated Event Count 252 252 0 0 ok
    (C5) Current Pending Sector 100 100 0 1 warning
    (C6) Offline Uncorrectable 252 252 0 0 ok
    (C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 348 warning
    (C8) Write Error Rate 100 100 0 208 ok
    (C9) Soft Read Error Rate 252 252 0 0 ok
    (DF) Load/Unload Retry Count 100 100 0 108 ok
    (E1) Load/Unload Cycle Count 99 99 0 12351 ok

    Health Status : warning

    HD Tune Pro: SAMSUNG HM160HC Information

    Firmware version : LQ100-10
    Serial number : S12******************
    Capacity : 160.0 gB (149.0 GB)
    Buffer size : 8192 KB
    Sector size : 512 bytes
    Standard : ATA8-ACS
    Supported mode : UDMA Mode 5
    Current mode : UDMA Mode 5
    Avergae speed : 47 MB/s
    Rotation speed : -

    S.M.A.R.T : yes
    48-bit Address : yes
    Read Look-Ahead : yes
    Write Cache : yes
    Host Protected Area : yes
    Device Configuration Overlay : yes
    Firmware Upgradable : yes
    Automatic Acoustic Management: yes
    Power Management : yes
    Advanced Power Management : yes
    Interface Power Management : no
    Power-up in Standby : no
    Security Mode : yes
    SCT Tables : yes
    Native Command Queuing (NCQ) : no
    Trim : no

    > (na pewno to ufoludki ani ludzie, którzy Cie nienawidzą
    > (cytuje), nie zepsuli dysku) ;)
    Przyznaje, to byla nazbyt fantastyczna hipoteza, dziekuje za uwazne
    przeczytanie watku ;)

    Jednak juz wtedy czulem, ze cos jest "nie tak", ze to raczej nie jest
    typowa awaria sektorow. Teraz kiedy kolejny egzemplarz tego samego
    modelu HDD robi dokladnie to samo to zaczynam podejrzewac, ze musi byc
    jakis bug co sie ujawnia w zestawieniu ze specyficznym kontrolerem.
    Otoz ciekawe, ze problemy zaczely sie pojawiac w chwili kiedy wlozylem
    karte SD do slotu w laptopie, a w instrukcji serwisowej wyczytalem, ze
    czytnikiem SD i dyskiem HDD zawiaduje ten sam kontroler sprzetowy.

    Ponadto po tym jak HDD zaczal zachowywac sie niestabilnie (nie tylko
    te sektory, tez zawieszanie sie, problemy z rozpedzaniem sie napedu
    itp.) to ta niestabilnosc caly czas sie powtarzala. Ale jak dysk
    wyjalem i wlozylem do zewnetrznej kieszeni USB to chodzil stabilnie.
    Potem jak z powrotem wlozylem do laptopa to teraz chodzi juz idealnie
    i stabilnie. Tak jakby wpadl w jakis (nie)okreslony stan a potem sie
    ZRESETOWAL.

  • 6. Data: 2011-12-05 23:28:10
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 5 Dec 2011 15:08:19 -0800 (PST), jeo stancey napisał(a):

    [...]
> [...]
    > Potem jak z powrotem wlozylem do laptopa to teraz chodzi juz idealnie
    > i stabilnie. Tak jakby wpadl w jakis (nie)okreslony stan a potem sie

    Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
    low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny zniknąć.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 7. Data: 2011-12-05 23:36:15
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-06 00:08, jeo stancey wrote:

> [...]
    > (C9) Soft Read Error Rate 252 252 0 0 ok
    > (DF) Load/Unload Retry Count 100 100 0 108 ok
    > (E1) Load/Unload Cycle Count 99 99 0 12351 ok

    Ja bym sprobowal (poza bawieniem sie w wymiane, poza tym to nie szkodzi):
    - ustawic performance rate na max(254) (to jest w HDTune pod regulacja
    glosnosc vs wydajnosc, jedna z zakladek) -> powinno zmniejszyc load
    cycle count
    - sprawdzic czy dysk nie ma zworki do wlaczenia 'spread spectrum',
    jezeli tak, warto wlaczych (Ultra DD CRC.. - generalnie to nie powinno
    rosnac, jezeli rosnie, jest problem z komunikacja)
    - temperatura jest powyzej nieczytelna, jestes w stanie podac w jakiej
    temperaturze pracuje dysk?
    - sprobowac wymusic prace w wolniejszym UDMA (4- 66MB/s lub nawet 3-
    33MB/s). Nie znam tego dysku i laptopa, albo zworkami, albo w bios, albo
    w OS

    Oczywiscie to troche strzelanie w ciemno, ale nie zaszkodzi sprawdzic.
    Jaki dysk byl oryginalnie w notebooku? Wieksze dyski czesto maja sie
    tendencje do przegrzewania i zglaszania dziwnych bledow (dlatego pytanie
    o temperature), ktorej tu nie moge odczytac.

    Dyski tak maja, ze w okreslonych warunkach sie moga zawieszac,
    szczegolnie jezeli cos sie 'pokreci' na komunikacji i szczegolnie w PATA
    (sterownik i mostek na plycie wariuja).

  • 8. Data: 2011-12-05 23:52:28
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    > Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
    > low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny zniknąć.

    Tzn. ktore 'niefizyczne'. Reallokowane nie znikna.

    Ja bym sprawdzil/poszukal narzedzia do odczytania temp dysku.

    Tutaj masz prawidlowe odczyty z innnego hdtune:
    http://forum.notebookreview.com/hardware-components-
    aftermarket-upgrades/264209-review-samsung-hm160hc-w
    orlds-fastest-ata-ide-mobile-hard-drive.html

    Mi sie (co prawda w lecie) 160GB dysk dlawil w lapku, ktory wczesniej
    mial 60GB. Nie ma tu reguly, kazdy ma praktycznie inna konstrukcje i
    inna wentylacje. Zmiana dysku na wiekszy (czesto wiecej talerzy) lub o
    wiekszej predkosci obrotowej zawsze niesie za soba ryzyko
    przegrzania/powstawania badow itp.

  • 9. Data: 2011-12-06 02:10:23
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On Dec 6, 12:36 am, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > - ustawic performance rate na max(254) (to jest w HDTune pod regulacja
    > glosnosc vs wydajnosc, jedna z zakladek) -> powinno zmniejszyc load

    OK, tylko jak zrobic zeby to ustawienie przetrwalo reboot?

    > - sprawdzic czy dysk nie ma zworki do wlaczenia 'spread spectrum',
    > jezeli tak, warto wlaczych

    Ale gdzie ta zworka moze byc bo przy interfejsie PATA jest tylko dla
    MASTER/SLAVE?

    > (Ultra DD CRC.. - generalnie to nie powinno
    > rosnac, jezeli rosnie, jest problem z komunikacja)

    Tez to zauwazylem i jednoczesnie widac, ze ta wartosc jest podobna do
    warosci "Reallocated Sector Count". Tak jakby bledy w komunikacji
    powodowaly realokowanie sektorow a nie bledy fizyczne nosnika.

    > - temperatura jest powyzej nieczytelna, jestes w stanie podac w jakiej
    > temperaturze pracuje dysk?

    Owszem, caly czas jest wlaczony NHC i na pasku pokazuje temperature.
    Raczej nigdy nie przekracza 40C.
    Oto eksport HDTunePro odnosnie temperatury:
    Number Date/Time Current Worst ThresholdData
    Temp
    1 2011-12-05 22:37:56 169 91 0 851991
    23°C
    4 2011-12-05 22:39:58 166 91 0 851992
    24°C
    7 2011-12-05 22:43:26 163 91 0 851993
    25°C
    11 2011-12-05 22:50:57 160 91 0 851994
    26°C
    12 2011-12-05 22:57:16 139 91 0 852001
    33°C
    21 2011-12-05 23:07:29 148 91 0 851998
    30°C
    22 2011-12-06 00:15:59 139 91 0 852001
    33°C
    23 2011-12-06 01:43:13 133 91 0 852003
    35°C

    Jesli to f. liniowa to maksymalna temperatura musiala byc 49C

> [...]
    > tendencje do przegrzewania i zglaszania dziwnych bledow (dlatego pytanie
    > o temperature), ktorej tu nie moge odczytac.

    Raczej to nie temperatura jest problemem, absolutne maximum to byla
    49C, ale zwykle <40C.

    > Dyski tak maja, ze w okreslonych warunkach sie moga zawieszac,
    > szczegolnie jezeli cos sie 'pokreci' na komunikacji i szczegolnie w PATA
    > (sterownik i mostek na plycie wariuja).

    Otoz to, ale dlaczego poprzednik, Toshiba MK4032GAX (40GB) LADNIE
    chodzi od 5 lat?

  • 10. Data: 2011-12-06 02:13:08
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

> [...]

    > Dyski tak maja, ze w okreslonych warunkach sie moga zawieszac,
    > szczegolnie jezeli cos sie 'pokreci' na komunikacji i szczegolnie w PATA

    Otoz to, ale dlaczego w takim razie poprzednik, Toshiba MK4032GAX
    (40GB), LADNIE chodzi od 5 lat podczas gdy ten SAMSUNG HM160HC wariuje
    po paru miesiacach uzywania?