    From: Rafał Łukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: RAID 5 a pad dysku.
    Date: Fri, 22 Jul 2011 17:23:23 +0200

    On 2011-07-22 00:10, marsel wrote:

    > Tylko, że na czymś te backupy trzeba robić.
    > Płyty CD/DVD odpadają, bo po pierwsze mała pojemność, a po drugie jakość
    > i trwałość tych płyt obecnie, to też rosyjska ruletka.
    > Na streamer o odpowiedniej pojemności mnie nie stać.
    > Pozostają dyski, które są obecnie dosyć tanie, jeżeli się weźmie ich
    > pojemność, i dają łatwy dostęp do danych, a ponieważ dysk to nośnik
    > najbardziej mechaniczny, to tu też jednak zdarzają się awarie.
    > Dobrze więc robić backup na dwóch różnych dyskach, a skoro na dwóch do
    > dlaczego tego procesu nie przyspieszyć i przewalić to od razu na jakąś
> [...]

    Najpierw należy zdefiniować pojęcie backup, to kopia danych, które
    gdzieś mamy (w przypadku zastosowan domowych - kopia danych z wszystkich
    komputerów).

    Raid and pojedynczy dysk nie sluza do przechowywania waznych danych bez
    kopii bezpieczenstwa (na innym urzadzeniu).

> [...]
    > dysku był różny od tego na drugim, nie było wiadomo, który jest tym
    > właściwym i prawidłowym. Niestety nie dało się do danych natychmiast
    > dotrzeć, bo ich odzyskaniem musiała zająć się firma, która sprzedawała i
    > serwisowała cały system, a to przedłużało procedurę. Backupy były
    > robione, ale co z tego jak awaria nastąpiła między jednym a drugim.
    > Czasem zdarzy się coś, co teoretycznie nie powinno się stać, lub jest
    > małe prawdopodobieństwo takiego zdarzenia, a ponieważ chcę sobie
    > "sprawić" macierz RAID 5, to chcę wiedzieć jakie ewentualnie czekają

    Generalnie takie jak w przypadku padu dysku, tracisz dostep do
    wszystkiego, Nigdy mi sie nie zdarzylo by jednoczesnie padly dwa dyski
    (SOHO), ale co najmniej raz stracilem mniej istotne dane z powodu awarii
    kontrolera. Z mojego pkt widzenia raid software'owy (w szczegolnosci 5)
    jest znacznie bezpiecznienszy niz tzw. raid'y pseudo-hw. S/W uda się
    odczytać na każdym sprzęcie, a w przypadku pseudo-hardware lub nawet
    dedykowanej karty, problem staje sie wiekszy gdy nie masz np. zapasowej
    karty w szafie. Dla firmy z setka serwerow to nie jest temat, dla
    pojedynczego uzytkownika lub nawet malej grupy roboczej jest.