-
11. Data: 2019-02-03 20:43:45
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 3 Feb 2019 20:16:12 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
>> I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w
>> osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń
>> manualnych niesynchronizowanych.
> No to jest dla mnie zagadka.
> Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w
> ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu
> niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym
> wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła.
Cos tu jednak nie tak, bo skoro w wojsku ucza o automatach, to znaczy
ze je mieli.
No chyba ze nie automaty tylko przekladnie planetarne - to chyba juz
Ford T jak mial.
> Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników
> manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi
> jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :)
To zaloze sie, ze z powodu zrobotyzowanych skrzyn.
Bo jakby ciezarowka miala palic 10% wiecej, to by zatrudnili fachowego
kierowce :-)
Moze ten Eaton Fuller niezawodny jest ?
A z kolei niezalezni kierowcy wola nie kupowac dziwnych wynalazkow za
wlasne pieniadze :-)
J.
-
12. Data: 2019-02-04 13:57:08
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: Czarek <c...@n...fm>
W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze:
> I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266
> terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200
> cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa".
Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał synchronizacji.
--
Czarek
-
13. Data: 2019-02-04 15:30:03
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:
> A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan
> wymyślając te wszystkie kanaliki...
Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
a te długie kanały to opóznienia w logice.
--
Pozdr
Janusz
-
14. Data: 2019-02-04 18:45:56
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-02-04 o 15:30, Janusz pisze:
> W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:
>
>> A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan
>> wymyślając te wszystkie kanaliki...
> Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
> a te długie kanały to opóznienia w logice.
>
>
Do tego dochodzą doświadczenia poprzednich pokoleń projektantów.
Podejrzewam że dziś nic od zera się nie projektuje. Nie wyobrażam sobie
usiąść przy desce (dziś - komputerze) i struganie od początku projektu
samolotu czy statku, a nawet dużych budynków. To chyba niewykonalne.
T.
-
15. Data: 2019-02-04 22:33:59
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: s...@g...com
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
> wtedy były)...
> T.
Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić.
Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje
elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana
przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów
odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika
"poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze
mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce
lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)
Ark
-
16. Data: 2019-02-05 10:25:40
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-02-04 o 22:33, s...@g...com pisze:
> W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>> wtedy były)...
>> T.
>
> Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić.
Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje
elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana
przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów
odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika
"poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze
mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce
lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)
> Ark
>
Dzięki, poszukam :-)
T.
-
17. Data: 2019-02-09 17:08:24
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: yabba <g...@g...com>
W dniu 04-02-2019 o 13:57, Czarek pisze:
>
>
> W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze:
>> I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266
>> terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200
>> cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa".
>
> Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał
> synchronizacji.
>
No właśnie skrzynia synchronizowana w 200 nie była normą. Normalnie była
montowana niesynchronizowana. Dopiero chyba później fabryka wkładała
synchronizowane.
yabba