  • 11. Data: 2019-02-03 20:43:45
    Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2019 20:16:12 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    > No to jest dla mnie zagadka.
    > Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w
    > ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu
    > niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym
    > wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła.

    Cos tu jednak nie tak, bo skoro w wojsku ucza o automatach, to znaczy
    ze je mieli.

    No chyba ze nie automaty tylko przekladnie planetarne - to chyba juz
    Ford T jak mial.

    > Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników
    > manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi
    > jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :)

    To zaloze sie, ze z powodu zrobotyzowanych skrzyn.
    Bo jakby ciezarowka miala palic 10% wiecej, to by zatrudnili fachowego
    kierowce :-)

    Moze ten Eaton Fuller niezawodny jest ?
    A z kolei niezalezni kierowcy wola nie kupowac dziwnych wynalazkow za
    wlasne pieniadze :-)

    J.

  • 12. Data: 2019-02-04 13:57:08
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze:
    > I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266
    > terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200
    > cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa".

    Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał synchronizacji.

    --
    Czarek

  • 13. Data: 2019-02-04 15:30:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:

    > A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan
    > wymyślając te wszystkie kanaliki...
    Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
    a te długie kanały to opóznienia w logice.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2019-02-04 18:45:56
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 15:30, Janusz pisze:

    > Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
    > a te długie kanały to opóznienia w logice.

    Do tego dochodzą doświadczenia poprzednich pokoleń projektantów.
    Podejrzewam że dziś nic od zera się nie projektuje. Nie wyobrażam sobie
    usiąść przy desce (dziś - komputerze) i struganie od początku projektu
    samolotu czy statku, a nawet dużych budynków. To chyba niewykonalne.
    T.

  • 15. Data: 2019-02-04 22:33:59
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
    > Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
    > wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
    > przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
    > jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
    > odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
    > wtedy były)...
    > T.

    Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić.
    Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje
    elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana
    przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów
    odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika
    "poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze
    mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce
    lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)
    Ark

  • 16. Data: 2019-02-05 10:25:40
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 22:33, s...@g...com pisze:

> [...]
    mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce
    lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)

    Dzięki, poszukam :-)
    T.

  • 17. Data: 2019-02-09 17:08:24
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 04-02-2019 o 13:57, Czarek pisze:

    > Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał
    > synchronizacji.

    No właśnie skrzynia synchronizowana w 200 nie była normą. Normalnie była
    montowana niesynchronizowana. Dopiero chyba później fabryka wkładała
    synchronizowane.

    yabba