    From: "Rafał" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie o Nikon D3100
    Date: Fri, 4 May 2012 12:47:09 +0200

    > Witam,
    > Mam 3 pytania:
    > 1. Czy realne korzyści jakie płyną dla tego modelu w stosunku do
    > wcześniejszego Nikon D3000 uzasadniają sens zakupu D3100? Co byście
    > radzili?

    Też stałem przed tym wyborem i to tuż po wejściu D3100 do sprzedaży (czyli
    był drogi) i zdecydowałem się na 3100 (zamiast na 3000). Bezpośrednio jednak
    nie miałem możliwości porównania ich. Jednak po 1,5 rocznym użytkowaniu tego
    aparatu mogę potwierdzić w zupełności pozytywne opinie na jego temat na
    internecie (zwłaszcza w zestawie z obiektywem 18-105). Najczęściej robię
    zdjęcia od razu w JPG i jesli są poprawnie naświetlone to pięknie wychodzą
    po naświetleniu (odbitki) nawet z czułości 3200. Maks. odbitki wykonuję
    13x18.

    > Do tej pory używałem kompaktów, chodzi mi o kwestię zdjęć seryjnych i w
    > słabym oświetleniu- moje kompakty nie mają opcji, wymiękają (lub szumią).
    > Na jedno wychodzi.
    > 2. Jaka jest skala ustawień rozdzielczości
    > (od najmniejszej, do największej 14,2 Mpx).
    > Jak to jest z tymi mnieszymi rozdzielczościami,
    > gdy pełan nie jest mi potrzebna??

    Oprócz pełnej rozdz. jest połowa, czyli ok. 7 MPix (prawie zawsze z tej
    opcji korzystam) i jeszcze jeden lub dwa kroki w dół (nie pamiętam rozdz.)

    > 3. Czy są opcje ustawienia stopnia kompresji zapisu (kosztem jakości)?

    Tak - są trzy stopnie. Tu także z doświadczenia (ambitnego amatora :) )
    wynika mi, że rozsądna jest opcja środkowa (odpowiedni kompromis pomiędzy
    jakością a wielkością pliku JPG).

    Swoją drogą warto nauczyć się obrabiania RAW'ów, bo można uzyskać wyraźnie
    lepszą jakość niż z JPG z aparatu. Ale i tak zazwyczaj nie chce mi się tego
    robić :)

    pozdrawiam