  • 71. Data: 2016-08-24 15:28:26
    Temat: Re: Re. Pytanie do serwisantów.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Na etapie AT już chyba nie było komputerów bez HDD.

    Były, znałem kilka takich przypadków. Nie licząc komputerów w sieci, bo
    takich widywałem dziesiątki albo setki.

    > Potrzeba robienia ramdysku wydaje mi się w takiej sytuacji już znikoma.

    Ja odczuwałem różnicę. Wetknięcie tam command.com i paru innych rzeczy
    sprawiało, że system stawał się bardziej responsywny. A brak responsywności
    dokucza mi bardziej od małej szybkości pracy systemu.

    --
    Jarek

  • 72. Data: 2016-08-24 16:17:43
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Aug 2016 14:18:05 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Podejrzewałem, że mogą być jakieś darmowe (być może wątpliwej
    jakości, a
    > może wręcz odwrotnie), które skądś można pobrać

    Jest rok 2016. Dobre biblioteki to takie które są Open Source,
    sensownie licencjonowane, mają stabilny interfejs i można ich
    względnie prosto użyć.

    Gdzie ich szukać? Jest rok 2016, użyj Google.
    .

  • 73. Data: 2016-08-24 16:28:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-08-24 12:00, Piotr Gałka wrote:
    > Co programiści rozumieją pod pojęciem API dla danego sprzętu?

    takie coś:
    Stream kodujRamkęKluczem( Stream _in, Kay klucz);
    int128_t dawajCRC( Stream _stream, int _size );
    Command sparsujRamke( Stream _ramka ) throw StrasznyBlad;
    Stream wygenerujRamke( Command _komenda );

    Ale nie takie coś:
    void zrobWszystkoAMyTylkoZrobimyOkienkaZPrzyciskami(void)
    ;

    > sprzętu, czy dopiero jak cała komunikacja z nieograniczoną liczbą
    > urządzeń będzie załatwiona to to jest API?

    Zadaniem API do sprzętu jest obsługiwać jeden sprzęt i nie przekreślać
    mozliwości obslugi wielu. Aplikacja zajmie się wielozadaniowością bo
    może mieć ona wiele interesujących cech wysokopoziomowych jak choćby
    wybór technologii (preemptive/cooperative/event driven).

  • 74. Data: 2016-08-24 17:15:56
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Piotr Gałka"

    > Ale popatrzcie na to
    > http://qz.com/646467/how-one-programmer-broke-the-in
    ternet-by-deleting-a-tiny-piece-of-code/

    Widziałem to kiedyś, ale czytałem z wielkim zadziwieniem.

    Zdecydowanie nie jestem programistą, ale jak już piszę jakiś programik to w
    zasadzie nigdy nie używam żadnych bibliotek. Raz miałem program używający
    jakiejś biblioteki (ktoś mi usiadł na komputerze i wstawił aby działało) to
    zaraz zacząłem żmudnie pisać wszystko samemu, aby pozbyć się biblioteki
    (traktując to jako naukę) i mi się udało.
    Patrząc na innych przez pryzmat siebie wydawało mi się, że nikt nie lubi
    mieć obcego kodu (wiem kompilator, i to co dostarcza środowisko też są obcy)
    więc nie rozumiałem jak można polegać nie dość, że na czymś obcym to jeszcze
    leżącym gdzieś tam. Nie mieściło mi się w głowie że są tacy ludzie co tak
    robią. A tu się okazuje, że nie tylko istnieją (czyli co najmniej jeden),
    ale że jest ich całkiem sporo.

    Wiecie może, jaka jest tak na prawdę przyczyna takiej, według mnie
    karygodnej, niefrasobliwości?
    ---
    Na tym polega tworzenie większych systemów, że korzysta się także z gotowych
    rozwiązań a nie wszystko pisze samodzielnie. Bo nie jesteś w stanie napisać
    tyle kodu tak dobrej jakości i jeszcze go utrzymywać.

  • 75. Data: 2016-08-24 17:28:25
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "slawek"

    > powstają ogromne programy (1, 10, 100, 300M) które funkcjonalnie
    wcale

    Jeżeli program w C# da "exeka" 50 kilobajtowego, to dochodzi do tego
    jeszcze sam dotnet plus maleństwo zwane Windows.
    ---
    50KB kodu c# to już całkiem duży program a .Net Micro Framework mieści się
    na urządzeniach takich na Netduino czy tam modułach uruchomieniowych STM32 i
    żadnego Windows nie potrzeba.

    Jeżeli napiszesz
    program w C pod Linuksa... to Linuks też trochę "waży". Oczywiście na
    embeded program może/musi być mały. Tyle że na embeded program
    program funkcjonalnie wcale nie będzie ultra-skomplikowany.
    Prawdopodobnie nie będzie nawet obsługiwał plików, nie będzie miał
    skalowalnych czcionek z kerningiem itd. itp.
    ---
    Otóż to. Do zapalania diodek w istocie nie potrzeba bibliotek, ale by zrobić
    coś sensownego już potrzeba tak dużo kodu, że zamiast go pisać latami używa
    się bibliotek.

  • 76. Data: 2016-08-24 17:42:27
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Piotr Gałka"

    > Zamiast zatrudniać mało popularnego faceta który zna sie na tcp, ssl, C,
    > SQL, obsłudze bazy na poziomie API i podobnie niezwiązanych ze sobą rzeczy
    > i kazać mu pisac procedury obsługi http/https, kontaktów z bazą,
    > wyciągania datasetów, szyfrowania ssl zatrudniamy kumatego gostka który
    > wie że są biblioteki do tego, wie jak ich użyć (nietrywialna sprawa) i on
    > mam to zrobi szybko.

    Żałuję, że ja nie wiem jak ich użyć, ale nie będę teraz o to męczył
    (szczególnie, że nietrywialne :) ).
    ---
    Nie potrzebujesz i tyle

    Myślałem, że użycie biblioteki polega na tym, że się ją kupuje, studiuje jej
    dokumentację i potem używa.
    ---
    Weź sobie jakąś dobrą bibliotekę do "twojego" CRC, przestudiuj

    Podejrzewałem, że mogą być jakieś darmowe (być może wątpliwej jakości, a
    może wręcz odwrotnie), które skądś można pobrać.
    ---
    Z reguły korzysta się z bibliotek zawierających kod, którego jakości nie
    jesteśmy w stanie dotrzymać.

    Ale że używa się bibliotek leżących gdzieś tam, gdzie nie wiadomo kiedy ktoś
    może coś zmienić (i wszystko co zostało sprawdzone że działa w zasadzie
    powinno wymagać sprawdzania od nowa) to dowiedziałem się dopiero niedawno z
    tego artykułu.
    ---
    A niby jak miałoby to działać ? Ale nie wiem czy odkryłeś już systemy
    wersjonowania kodu :-) że można po prostu cofnąć się do ostatniej pasującej
    wersji biblioteki. Że nie odkryłeś testów automatycznych to już wiem :-)

    A że to nie kilka osób tylko tam chyba było o kilkudziesięciu tysiącach
    aplikacji (nie czytałem teraz), które przestały się kompilować to dla mnie
    szok do kwadratu.
    ---
    Za duża skala ?

  • 77. Data: 2016-08-24 17:45:55
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Piotr Gałka"

    > Spróbuj bez bibliotek napisać na mcu wielozadaniowy kod, komunikujący się
    > po tcpip, usb i z dowolnym fsem. Ciekawe ile czasu Ci to zajmie.

    W naszych urządzeniach (to brat, nie ja) nie ma bibliotek i jest USB, ale
    tcpip załatwia scalak, który realizuje stos - czyli równoważnik użycia
    biblioteki.
    ---
    Czyli jednak użyłeś tej biblioteki

  • 78. Data: 2016-08-25 09:36:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ps.com...

    http://apache.org/index.html#projects-list

    https://projects.apache.org/projects.html?language

    > Ale ich jakość może się różnić między sobą. Różnie może sie trafić.

    Dziękuję.
    Zapisałem sobie wszystkie informacje (mam już prawie 4 strony
    "najważniejszych rzeczy z tej dyskusji") i jak posortuję to stopniowo (w
    wolnych chwilach) sobie pooglądam.

    > Ale sypnięcie nie jest problemem. Bo te pare linii można sobie lokalnie
    > wbudować w biblioteke i wszystko wróci do normy.
    > Problemem jest to że ludzie bezmyślnie korzystają z tego co dostają. Czyli
    > to co Ciebie tak bardzo dziwi.

    Ja normalnie to idę jeszcze o krok dalej (albo bliżej, zależy z której
    strony się patrzy). Jeszcze nie napisałem programu (programiku), który
    wymagałby instalacji - zawsze jest to exe, które zawiera w sobie wszystko
    (czyli jak za dobrych DOSowych czasów :) ).
    Według mnie kiedyś (gdy HDD były małe i RAMu nie za dużo) dll-e miały
    głęboki sens, ale obecnie nie widzę problemu, czy moje exe jest o 1, czy
    nawet 5M większe, czy mniejsze, gdy jest to różnica o 1 zdjęcie z wakacji.
    Wydawało by się, że nie dotyczy to olbrzymich aplikacji, ale z drugiej
    strony, na ile to rozumiem, to oszczędność będzie tylko wtedy, gdy na
    komputerze będzie chodziła też druga aplikacja korzystająca akurat z tego
    samego dll-a. Czy to jest tak częsty przypadek. Może i jest ale jak dotyczy
    tylko jednego, czy kilku dll-i to pewnie i tak oszczędność niewielka.
    P.G.

  • 79. Data: 2016-08-25 09:38:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ja odczuwałem różnicę. Wetknięcie tam command.com i paru innych rzeczy
    > sprawiało, że system stawał się bardziej responsywny.

    A z polskiego na nasze, to co to oznacza? :)
    P.G.

  • 80. Data: 2016-08-25 09:52:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > Gdzie ich szukać? Jest rok 2016, użyj Google.

    Nigdy dotychczas nie interesowałem się bibliotekami więc nie szukałem.
    Podejrzewam, że jakbym szukał biblioteki marki biblioteka to dostanę tysiące
    trafień w których zginę.
    Znacznie prościej jest od kogoś życzliwego dowiedzieć się - praktycznie
    używa się tych 5 źródeł z bibliotekami i tyle w temacie.

    Szczerze mówiąc doskonale wiedziałem, że są projekty Open Source, ale jakoś
    miałem zatrzaśniętą klapkę, że to są projekty gotowych aplikacji i nie
    przyszło mi do głowy, że takie "niedokończone rzeczy" jak biblioteki też
    mogą być projektem Open Source.
    P.G.