    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
    Date: Tue, 23 Jun 2009 20:41:42 +0200

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:h1qvul$30c$1@inews.gazeta.pl...
    > Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie
    > teoretycznie silnik. Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.
    >
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się
    > to stąd że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi
    > (0,8) = 11A

    Z kazdej fazy bierze 5500/3 =1833 W, co przy 230V wymaga 8A, a
    jeszcze
    _dzielone_ przez cos fi daje 9.4A

    Natomiast jakbys patrzyl na cewki polaczone w trojkat, to owszem
    wtedy dzielimy przez 400V i 4.6A.
    A czemu 4.6 a nie 8 ? Ot, uroki dodawania pradow przesunietych w
    fazie w wezlach trojkata.

    > W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5
    > mm2 bo przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 =
    > 3,6A.

    Jak widac moglo byc przykro :-)

    > Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW
    > teoretycznie zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13
    > czyli np C16 będzie ok?

    Pamietaj ze silniki przy rozruchu pobieraja sporo wiecej.
    Do silnikow wymyslono D, choc przewymiarowany C tez dobry.

    No i bezpiecznik sie dobiera do kabla - w razie zwarcia ma
    wyskoczyc szybko, a nie czekac minuty bo prad ograniczony
    rezystancja kabla.

    > W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16
    > czy przez każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy
    > tylko 16/3 czyli ok 5A ?

    Zapewne jest to 16 na kazdej fazie.

    J.