  • 71. Data: 2012-07-19 17:27:54
    Temat: Re: Pytania "ogolne" na interview dla programisty
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 07:57:10 -0700, Roman W napisal:

    > BTW Warset obsluguje 180 transakcji na sekunde - szalu nie ma.

    HFT udowodniło niezbicie, że żadna przepustowość akurat
    łączy w tym przypadku nie wystarczy, bo jest skończona.

    Warset ma chyba być niedługo zastąpiony przez nowszy system.

    Edek

  • 72. Data: 2012-07-19 17:34:09
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Thursday, 19 July 2012 16:27:54 UTC+1, Edek Pienkowski wrote:

    > Warset ma chyba być niedługo zastąpiony przez nowszy system.

    W listopadzie mają migrować na NYSE'owski UTP. To, że nie próbowałem się w jaikiś
    sposób pod to podczepić jest pewnie jednym z moich większych błędów życiowych. :)

  • 73. Data: 2012-07-19 17:38:39
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Roman W <b...@g...pl> wrote:
    > BTW Warset obsluguje 180 transakcji na sekunde - szalu nie ma.

    180 transakcji, ale "trochę" więcej zleceń :). Nie mniej jakieś
    szalenie skomplikowane to to nie jest rzeczywiście. Najważniejszą
    kwestią w takim systemie nie jest wydajność tylko niezawodność :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 74. Data: 2012-07-19 18:06:49
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 15:38:39 +0000, PK napisal:

    > 180 transakcji, ale "trochę" więcej zleceń :). Nie mniej jakieś
    > szalenie skomplikowane to to nie jest rzeczywiście. Najważniejszą
    > kwestią w takim systemie nie jest wydajność tylko niezawodność :).

    Skomplikowane jest nawet nie to, że system nie może przestać
    działać. To oczywiście byłaby potężna wtopa, ale to się zdarzało.

    Znacznie gorszym efektem byłyby błędy z powodu dowolnej awarii,
    na przykład zaliczenie transakcji podwójnie czy pomieszanie
    transakcji w jakikolwiek sposób. Odkręcenie tego skutecznie
    nawet przy ruchu kilku transakcji na sekundę kosztowałoby
    ogromne pieniądze po stronie technicznej, ale przede
    wszystkim na prawników i całe zamieszanie.

    Wbrew pozorom to nie jest nieistniejący problem, bo jak
    to jest nie jeden komputer a kilka, lub teoretycznie
    nie jeden proces tylko kilka, istnieją nieregularności
    typu "split-brain" - dwie części klastra funkcjonują,
    ale nie wiedzą o sobie, bo nie mają komunikacji
    pomiędzy.

    Edek

  • 75. Data: 2012-07-19 19:25:02
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 11:33:20 +0000, PK napisal:
    > Genialny programista nie mający kontaktu z rzeczywistością pisze
    > genialne programy, które zazwyczaj nikomu nie są potrzebne. Naprawdę
    > sporo jest ludzi, którzy piszą sami sobie naprawdę fajny kod, ale
    > nie potrafią odnaleźć się w firmie. Bo tam ktoś daje im problemy,
    > które ich nie interesują (bo proste, bo nudne itp).

    Pojechałeś zdrowo po fałszywych stereotypach, ale coś w tym jest.
    Mieliśmy takiego jednego, nikt się z początku nie zorientował,
    ot taki bardzo dobry koder, wyglądał zupełnie jak ludzie.

    Ale powoli coś zaczynało nie grać, ktoś go kiedyś w końcu nakrył
    jak używał na klawiaturze wszystkich swoich 20 palcy u rąk ;)
    Dobrze się maskował...

    Edek

  • 76. Data: 2012-07-19 19:55:26
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Roman W <b...@g...pl> wrote:
    > Dowolna aukcja? bo reguly aukcji na gieldzie sa scisle okreslone.

    Aukcja podwójna z czasem ciągłym, jeśli chcesz konkretnie :).
    Ale nie lubię tego polskiego terminu, choć kazano mi go używać na
    studiach i w magisterce.

    Tak naprawdę Warset to "order-driven continuous double auction market".

    Swoją drogą - ciekaw jestem jak GPW będzie działało po migracji na UTP.
    Nie miałem czasu się tym zainteresować, a informacje chyba nigdzie na
    wierzchu nie leżą (google ich nie widzi :/). NYSE jest giełdą zupełnie
    inną i opiera się o zupełnie inny mechanizm. Przeniesienie wszystkiego
    możliwe nie będzie, ale i tak mogą nieźle zamieszać.

    > W praktyce programista dostanie dokladna specyfikacje co system ma robic.
    > Jezeli zrozumiesz te specyfikacje, to chcac nie chcac nabierzesz wiedzy n/t
    > rynkow finansowych.

    Nie bardzo. Zasada działania giełdy to nie finanse. To po prostu
    jakiś algorytm na wartościach liczbowych i ich sensem nie trzeba się
    bardzo przejmować.

    Finanse to dość złożona matma z pewnym ekonomicznym "interfejsem".
    Trzeba rozumieć terminy ekonomiczne, żeby się poruszać w tej dziedzinie
    i trzeba trochę wiedzieć o matematyce, żeby moć coś w niej osiągnąć.

    Dokumentacja do nawet prostego problemu, która miałaby Cię tego nauczyć,
    zamieniłaby się w gruby podręcznik akademicki. :)

    Ale do napisania giełdy rzeczywiście ta wiedza nie jest potrzebna.

    > "Quants" sie tym zajmuja. Ale jak to mowia, ponad 50% czasu pracy quanta to
    > programowanie :)

    Nie tylko Quants, bo tak to się nazywa elitę w branży. Zajmuje się tym
    cała zgraja analityków o różnych dziwnych nazwach stanowisk :).
    Ale rzeczywiście ważnym wyróżnikiem Quants jest umiejętność
    programowania, ale myślę, że wyjadacze z tej grupy byliby zawiedzeni
    ich umiejętnościami :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 77. Data: 2012-07-19 19:57:59
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
    > Pojechałeś zdrowo po fałszywych stereotypach, ale coś w tym jest.

    No nie wiem czy takich fałszywych, skoro znam przykłady. Liczne :).

    Nie wiem co się dzieje z tymi ludźmi. Część idzie na doktoraty
    i dalej nie musi się przejmować rzeczywistością, a część jakoś
    zupełnie znika. W szczególności widzę po ludziach z uczelni,
    że najlepiej nie zarabiają wcale Ci fenomenalni geniusze, tylko
    zdolni i solidni ludzie, którzy na studiach byli trochę w cieniu :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 78. Data: 2012-07-20 00:02:27
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/07/2012 18:55, PK wrote:

> [...]
    > inną i opiera się o zupełnie inny mechanizm. Przeniesienie wszystkiego
    > możliwe nie będzie, ale i tak mogą nieźle zamieszać.

    UTP było najpierw wdrożone w Euronexcie. A Euronext jest chyba bardziej
    podobną giełdą do GPW, toutes proportions gardées oczywiście. A w każdym
    razie przed UTP GPW też miało system w jakiejś (sporej?) części oparty
    na Euronextowym.

  • 79. Data: 2012-07-20 04:51:39
    Temat: Re: Pytania
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Andrzej Jarzabek <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > test jeest szybszy), to jednak podstawowym problemem w realnym tworzeniu
    > oprogramowania jest panowanie nad złożonością. Żeby porządnie
    > stwierdzić, jak dobrze ktoś panuje nad złożonością, to na dzieńdobry
    > trzebaby dać projekt o odpowiedniej złożoności do zrobienia (poniżej
    > kilkudziesięciu godzin pracy raczej nie ma o czym mówić), a żeby
    > naprawdę cokolwiek ocenić, to trzebaby na koniec wziąć i zmienić
    > wymagania, najlepiej w sposób kłócący się z aktualnym projektem
    > programu, i kazać przerobić. A przecież na takie rzeczy nikt nie ma czasu.

    Aby zrobić coś dobrze, obojętnie czy się chce dobrze zatrudniać, czy
    dobrze skakać o tyczce, to trzeba poświęcić dużo czasu. Zwykle nie da się
    dobrze i szybko. Istnieje coś takiego jak zatrudnienie na okres próbny,
    wymaga czasu, ale przez dwa tygodnie można komuś dać mały projekcik i
    potem zmienić połowę założeń i zobaczyć co kandydat robi.

  • 80. Data: 2012-07-20 05:33:13
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 20 Jul 2012 02:51:39 +0000 (UTC), M.M. napisał(a):

> [...]
    > wymaga czasu, ale przez dwa tygodnie można komuś dać mały projekcik i
    > potem zmienić połowę założeń i zobaczyć co kandydat robi.

    Co robi? Pisze od nowa.