-
1. Data: 2012-03-26 07:08:17
Temat: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
Czołem.
Przy wyznaczaniu charakterystyki zewnętrznej n(M), silnik elektryczny
poprzez sprzęgło napędza regulowany hamulec proszkowy. Sprzęgło wygląda
mniej więcej tak jak na drugiej grafice:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_dwukrzy%C5%BCak
owy
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Carda
n-joint_spline-shaft_topview_transparent_animated.gi
f&filetimestamp=20080717195219
W pewnym zakresie momentów obciążenia i obrotów są problemy z
utrzymaniem *stałego* momentu obrotowego. PID sterujący hamulcem nie
jest w stanie wygasić oscylacji momentu. Początkowo sądziłem że chodzi o
oscylacje samego hamulca, ale przypadkowo, po zmianie sprzęgła inne (o
zbliżonej konstrukcji ) zauważyłem że oscylacje występują w innym
zakresie momentu i obrotów. Zadanie polega na skutecznym wygaszeniu
tychże oscylacji. Na upartego mógłbym zaprojektować całkowicie sztywne
sprzęgło, ale nie mogę zagwarantować współosiowości wałów silnika i
hamulca. Zastanawiam się nad wykonaniem lub przekonstruowaniem sprzęgła
tak aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
2. Data: 2012-03-26 11:25:28
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "WM " <c...@g...pl>
PeJot <P...@o...pl> napisał(a):
> W pewnym zakresie momentów obciążenia i obrotów są problemy z
> utrzymaniem *stałego* momentu obrotowego. PID sterujący hamulcem nie
> jest w stanie wygasić oscylacji momentu. Początkowo sądziłem że chodzi o
> oscylacje samego hamulca, ale przypadkowo, po zmianie sprzęgła inne (o
> zbliżonej konstrukcji ) zauważyłem że oscylacje występują w innym
> zakresie momentu i obrotów. Zadanie polega na skutecznym wygaszeniu
> tychże oscylacji. Na upartego mógłbym zaprojektować całkowicie sztywne
> sprzęgło, ale nie mogę zagwarantować współosiowości wałów silnika i
> hamulca. Zastanawiam się nad wykonaniem lub przekonstruowaniem sprzęgła
> tak aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
> zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?
>
Przegub Cardana jest asynchroniczny, dlatego ma pulsacje wywolujace rezonans.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_asynchroniczny
Zastosuj przegub homokinetyczny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_homokinetyczny
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
3. Data: 2012-03-26 11:52:43
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2012-03-26 11:25, WM pisze:
> Przegub Cardana jest asynchroniczny, dlatego ma pulsacje wywolujace rezonans.
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_asynchroniczny
Tyle to doczytałem wcześniej. Nie sądziłem by przy przegubie
dwukrzyżakowym ( bo taki był i jest stosowany w tym przypadku ) przy
praktycznie zerowych przesunięciach wałów silnika i hamulca pulsacje
miały jakiekolwiek znaczenie.
>
> Zastosuj przegub homokinetyczny.
Zastanawiam się nad sprzęgłami mieszkowymi, np.
http://www.radius.pl/1,40,Mieszkowe.php
Tym niemniej dopiero teraz uświadomiłem sobie kolejny zonk
konstrukcyjny. Wyjście napędu ma postać wieloklina. *Seryjny* element
zasprzęglany ma dosyć spory luz konstrukcyjny. Wykonanie tego detalu w
ciaśniejszych wymiarach zapewne jest możliwe, tylko co mi to da ?
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
4. Data: 2012-03-26 12:35:04
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jkotk3$h4j$...@i...gazeta.pl...
> Na upartego mógłbym zaprojektować całkowicie sztywne sprzęgło, ale
> nie mogę zagwarantować współosiowości wałów silnika i hamulca.
> Zastanawiam się nad wykonaniem lub przekonstruowaniem sprzęgła tak
> aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
> zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?
Niekoniecznie. Powiedzmy ze na silniku dasz sprezysty walek, potem
kolo zamachowe, a dalej jak dotychczas - przegub i hamulec.
Mozesz miec wzbudzenie na sprezystosci tego walka. A jego usztywnienie
to po prostu zmiana ch-ki silnika.
Byc moze po prostu parametry regulatora nie sa dobrane do ukladu, i
przy pewnych parametrach pracy nastepuje wzbudzenie.
J.
-
5. Data: 2012-03-26 13:37:51
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2012-03-26 12:35, J.F pisze:
> Byc moze po prostu parametry regulatora nie sa dobrane do ukladu, i przy
> pewnych parametrach pracy nastepuje wzbudzenie.
P, I, D mogę stroić do woli i udaje mi się sprowadzić oscylacje do w
miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału momentu
daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat załatwić
raz a dobrze.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
6. Data: 2012-03-26 13:47:45
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "WM " <c...@g...pl>
PeJot <P...@o...pl> napisał(a):
> Tyle to doczytałem wcześniej. Nie sądziłem by przy przegubie
> dwukrzyżakowym ( bo taki był i jest stosowany w tym przypadku ) przy
> praktycznie zerowych przesunięciach wałów silnika i hamulca pulsacje
> miały jakiekolwiek znaczenie.
> >
Warto wiedziec jaka uklad ma czestotliwosc drgan wlasnych skretnych,
aby uniknac rezonansu.
http://strony.aster.pl/fdul/DrgAe_5_1.pdf
Jak sie nie da, to mozna ewentualnie zastosowac tlumiki drgan skretnych.
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
7. Data: 2012-03-26 14:05:15
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości
W dniu 2012-03-26 12:35, J.F pisze:
>> Byc moze po prostu parametry regulatora nie sa dobrane do ukladu, i
>> przy
>> pewnych parametrach pracy nastepuje wzbudzenie.
>P, I, D mogę stroić do woli i udaje mi się sprowadzić oscylacje do w
>miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału
>momentu daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat
>załatwić raz a dobrze.
Ja chcialem zasygnalizowac ze sie moze nie dac tak prosto - tzn na
parametrach przy ktorych dziala dobrze na wysokich obrotach bedzie sie
wzbudzalo na niskich. A jak dobierzesz do niskich, to bedzie zle
regulowalo na wysokich.
I to pisze o wlasciwosci zwyklej regulacji, bez wchodzenia w nature
tych oscylacji, a moga byc z calkiem innego powodu.
J.
-
8. Data: 2012-03-26 14:16:39
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2012-03-26 14:05, J.F pisze:
>> P, I, D mogę stroić do woli i udaje mi się sprowadzić oscylacje do w
>> miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału momentu
>> daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat załatwić
>> raz a dobrze.
>
> Ja chcialem zasygnalizowac ze sie moze nie dac tak prosto - tzn na
> parametrach przy ktorych dziala dobrze na wysokich obrotach bedzie sie
> wzbudzalo na niskich. A jak dobierzesz do niskich, to bedzie zle
> regulowalo na wysokich.
I tak jest w realu, trzeba ( i można, producent przewidział ) stroić PID
do poszczególnych zakresów prędkości. A wzbudzanie układu zachodzi w
dosyć wąskim zakresie obrotów. Zmiana sprzęgła zmieniła zakres obrotów,
stąd moje zapytanie.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
9. Data: 2012-03-26 16:35:50
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>
Witam
W niektórych typach silników, szczególnie DC - z magnesami trwałymi, zjawisko
tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu
przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:
http://www.ewh.ieee.org/soc/es/Nov1998/12/BEGIN.HTM
PP
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
10. Data: 2012-03-26 21:19:48
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2012-03-26 16:35, PL(N)umber_One pisze:
> Witam
> W niektórych typach silników, szczególnie DC - z magnesami trwałymi, zjawisko
> tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu
> przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:
> http://www.ewh.ieee.org/soc/es/Nov1998/12/BEGIN.HTM
Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się o tym
przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną przekładnią.
Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje :)
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem