-
11. Data: 2012-03-26 21:53:15
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>
Niekoniecznie polubić :). Wszystko zależy od oczekiwanych parametrów takiego
silnika, nie mniej zjawisko coggingu jest wyeliminowane w silnikach DC
bezszczotkowych, czujnikowych (sensored brushless DC motors). Wymagają
specjalnego sterownika (regulatora) innego niż silniki bezczujnikowe. Takie
silniki i regulatory oferują sklepy z modelami samochodów RC.
PP
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
12. Data: 2012-03-27 00:53:04
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 26 Mar 2012 21:19:48 +0200, PeJot napisał(a):
> W dniu 2012-03-26 16:35, PL(N)umber_One pisze:
>> W niektórych typach silników, szczególnie DC - z magnesami trwałymi, zjawisko
>> tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu
>> przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:
>> http://www.ewh.ieee.org/soc/es/Nov1998/12/BEGIN.HTM
>
> Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się o tym
> przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną przekładnią.
> Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje :)
Duzy ten silnik ? Moze da sie sprawdzic recznie hamujac i sprawdzajac prad.
Bo nie napisales przy jakich obrotach to zjawisko i jaka czestotliwosc tej
pulsacji - to jest kilka pulsow na obrot czy puls na kilka obrotow ..
I jak sie wtedy zmienia prad zasilajacy i moze napiecie ..
Przyczyn tych oscylacji moze byc duzo.
J.
-
13. Data: 2012-03-27 06:42:55
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2012-03-27 00:53, J.F. pisze:
>
>> Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się o tym
>> przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną przekładnią.
>> Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje :)
>
> Duzy ten silnik ?
Kilkaset watów.
Moze da sie sprawdzic recznie hamujac i sprawdzajac prad.
A czego konkretnie szukać ? Wielkości elektryczne przy wyznaczaniu
charakterystyk zwyczajowo uśredniam, dobra metoda na zgubienie
szczegółów. Mogę także przyglądnąć się składowej stycznej drgań na
silniku i na hamulcu; nie pamiętam, czy mogę cokolwiek sensownie
pomierzyć przy tak niskich częstotliwościach.
>
> Bo nie napisales przy jakich obrotach to zjawisko i jaka czestotliwosc tej
> pulsacji - to jest kilka pulsow na obrot czy puls na kilka obrotow ..
Raczej to drugie, ale widzę że muszę się zjawisku przyglądnąć.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
14. Data: 2012-03-27 10:02:47
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jkrggg$3u4$...@i...gazeta.pl...
W dniu 2012-03-27 00:53, J.F. pisze:
>>> Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się
>>> o tym
>>> przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną
>>> przekładnią.
>>> Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje
>>> :)
>
>> Duzy ten silnik ?
>Kilkaset watów.
>>Moze da sie sprawdzic recznie hamujac i sprawdzajac prad.
>A czego konkretnie szukać ?
Zrobic powoli (moze wymagac obnizenia napiecia zasilania) jeden obrot
i wyczuc/zmierzyc czy sa roznice w momencie.
>> Bo nie napisales przy jakich obrotach to zjawisko i jaka
>> czestotliwosc tej
>> pulsacji - to jest kilka pulsow na obrot czy puls na kilka obrotow
>> ..
>Raczej to drugie, ale widzę że muszę się zjawisku przyglądnąć.
Czyli raczej zwykle wzbudzenie obiektu z petla sprzezenia.
J.
-
15. Data: 2012-03-27 14:04:13
Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2012-03-27 10:02, J.F pisze:
> Czyli raczej zwykle wzbudzenie obiektu z petla sprzezenia.
Jestem po kolejnych eksperymentach. Trafił się silnik AC o zbliżonych
parametrach na wyjściu. Sprzęgło *identyczne*. Wydaje mi się że układ
jest na granicy wzbudzenia dla zbliżonych wartości momentów i obrotów
jak w silniku DC, co wypada gdzieś na końcu charakterystyki n(M). W
dostępnym zakresie P ( 0-100 %), wzbudzeń unikam przy P=0, choć
oscylacje sygnału momentu są, średnia z 64 próbek ucieka od wartości
zadanej o jakieś 2%. Wzrost P momentalnie wprowadza układ w oscylacje.
Silnik AC ( szeregowy ) dla małych obciążeń ma znacznie wyższe obroty, i
w tym zakresie układ jest spokojny.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem