    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Przyszlosc energetyki
    <lh6ms1$tsj$1@node1.news.atman.pl> <lh7atn$lvh$2@speranza.aioe.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <lh8nm4$qg8$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lh9m62$qqe$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lhbaud$kt7$1@dont-email.me>
    <lhbb8n$j4q$1@speranza.aioe.org> <lhbjda$gia$1@dont-email.me>
    <5339560d$0$2162$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <53398090$0$2164$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1fj9a7uwt4tpo.w45w421c0jcp$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lhds25$7mt$1@srv.chmurka.net>
    Date: Tue, 1 Apr 2014 15:45:32 +0200

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Dokładnie.
    > Kiedyś, jak jeszcze nie byliśmy w Unii, był krzyk, że Unia nas zalewa
    > dotowaną żywnością. Nie rozumiem w czym był problem - jak chcą nam
    > sprzedawać taniej to brać ile wlezie i jak się da robić zapasy na czasy
    > jak im przejdzie ochota dotowania :).

    No, niedokładnie. Sprzedawanie czegoś poniżej kosztów wytwarzania, czyli
    dumping, od dawna uważane jest za coś złego. Złego dla gospodarki.
    Argumentuje się to w ten sposób, że ktoś, kto ma fundusze na stosowanie
    dumpingu, wchodzi na rynek i wykańcza tych, co byli tam do tej pory i
    utrzymywali się na nim swoją uczciwą pracą. Chodziło o chłopów naszych,
    co nas żywią y bronią -- że z torbami pójdą, najpierw żywić przestaną,
    a potem y bronić. Nie było tak, że ludzie z głodu marli i jeść w kraju
    nie było co. Więc można się z tym zgadzać lub nie, ale krzyk mieścił się
    w granicach przyzwoitości.

    Tymczasem z odnawialnymi źródłami energii, i ogólnie globociepem, jest
    tak, że my ponoć teraz musimy cierpieć za grzeczy ojców, co to szacunku
    dla przyrody nie mieli. Ich błędów od razu nie naprawimy, ale może
    chociaż sami zejdziemy z ciernistej ścieżki występku i przynajmniej nie
    będzie się pogarszać. Dano nam do zrozumienia, że samo się nic nie zrobi,
    stąd nad wszystkim stać musi urzędnik, który jest sędzią sprawiedliwym
    i za dobre wynagradza, a za złe karze. Ci, co bezwstydnie wypuszczają
    dwutlenek węgla do atmosfery, powinni za to słono płacić. A cnotliwi,
    którzy czyściutko energię z wiatru, słońca lub gówna pozyskają, mają być
    za to wynagrodzeni. Wynagradzani i stymulowani finansowo, gdyby się ten
    proceder nie mógł opłacić, to trzeba dopłacić.

    Tu się sprawa rypła, ktoś się zagalopował i wyszło na jaw, że wcale
    nie chodzi o to, by spalać mniej paliw kopalnych, tylko o zwyczajną
    ekonomiczną ochronę naszych producentów fotowoltaiki przed nienaszymi.
    Ale nawet gdyby rozpatrywać to tylko od strony ekonomii, to jest tak,
    jaby kto krzyczał, że zalewają nas tanie importowane banany, a przez
    to nasze szklarniowe źle idą.

    Tyle w tym dobrego, że wielkie parcie w przemyśle solarnym spowodowało,
    że technika wymknęła się urzędnikom spod kontroli. Dostępna technologia
    jest już taka, że się po prostu opłaca. Dziesięć lat temu nie wierzyłem,
    że tak się stanie.

    --
    Jarek