  • 11. Data: 2012-04-17 13:41:54
    Temat: Re: Przyspieszone początki z Fortranem
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał:

    > Czyli obiektowy Fortran zachował wszystkie stare cechy, to dobrze.

    Tak mi sie na 99% "zdaje" (od dawna niczego nie jestem juz pewien w infoirmatyce:).
    Co do kompilatorow do nauki to na paczatek chyba najprosciej na Win zainstalowac
    MinGW z GNU Fortranem. 5min roboty i mozna zaczac cwiczyc.
    Docelowo (produkcyjnie) to i tak nie Ty bedziesz raczej o kompilatotrze decydowal
    a w przypadku GNU bylbym ostrozny (w gcc bylo sporo/jest bledow).
    Wchodzi w gre tez chyba juz darmowy Watcom Fortran, ale nie wiem/nie pamietam
    czy wyszedl poza stadium F77
    PS: Kiedys porzadnymi kompilatorami to byly MicroWay NDP Fortran czy Lahey.
    Pierwszy "zmarl", drugi nie wiem.

    Pozdrawiam

    AK

  • 12. Data: 2012-04-17 13:45:55
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):

    > Dla mnie to nie jest pytanie retoryczne. To kiedy warto?
    Dla mnie też nie jest, pytam naprawdę.
    Pozdrawiam.

  • 13. Data: 2012-04-17 13:49:20
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    AK <n...@n...com> napisał(a):

    > Np. wtedy, kiedy w Fortranie istnieje gotowe (albo zlblizone, albo chociaz goto
    > we glowne klocki)
    > rozwiazanie Twojego merytorycznego problemu.
    > PS: O dziwo tyczy to kazdego innego jezyka programowania.
    Myślałem że wybiera się ten język który nie oferuję gotowego rozwiązania, ani
    nawet podobnego.

  • 14. Data: 2012-04-17 14:21:11
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał:

    > Myślałem że wybiera się ten język który nie oferuję gotowego rozwiązania, ani
    > nawet podobnego.

    To niestety prawda :) 90% mlodych "wyksztalconych" informatykow tak wlasnie czyni.

    U starych i stetryczalych proporcje sa dokladnie odwrotne :).

    AK

  • 15. Data: 2012-04-17 14:58:47
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    AK <n...@n...com> napisał(a):

    > oto

    > To niestety prawda :) 90% mlodych "wyksztalconych" informatykow tak wlasnie czy
    > ni.
    >
    > U starych i stetryczalych proporcje sa dokladnie odwrotne :).
    Ale to jest przecież nonsens, wtedy za szybko się kończy aplikację i
    nie można nad nią długo pracować. Widziałeś kiedyś chociaż jednego
    informatyka młodego bądź starego któremu zależało na szybkim
    ukończeniu aplikacji?

  • 16. Data: 2012-04-17 15:15:15
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 17 Apr 2012 13:41:54 +0200, AK napisal:

    > Tak mi sie na 99% "zdaje" (od dawna niczego nie jestem juz pewien w infoirmatyce:).

    Wg. wikipedii został zestripowany częściowo z niektórych kontrukcji.

> [...]
    > a w przypadku GNU bylbym ostrozny (w gcc bylo sporo/jest bledow).

    Pogubiłem się. GNU Fortran i gcc to to samo? A gfortran? I czy to da się
    sensownie wołać z C, przekazując tablice?

    Edek

  • 17. Data: 2012-04-17 16:21:10
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 17 Apr 2012 10:15:05 +0000 (UTC), Edek Pienkowski
    <e...@g...com> wrote:

    >Trudno wyguglać wersję fortranu "KTORY", google nie rozróżnia
    >wielkich i małych liter anjwyraźniej. Fortran jest taki
    >cały drukowanymi z przymusu, czy to coding style?

    >Dziękuję za troskę, nigdy za wiele
    >
    >Edek

    Pewnie nie za wiele. Bo opowiadasz glupoty. Fortranow jest co najmniej
    kilka: Fotrran IV, Fortran 66, Fortran 77, Fotran 90, Fotrtran 95,
    Fortran 2003.. itede.

    To sa dosyc rozne Fotrany.

    Dawniej byl taki zwyczaj ze pytalo sie na grupach usenetowych gdy sie
    NAPRAWDE nie moglo snalezc odpowiedzi. Dzisiaj sie pyta jak sie
    samemmu nei chce podneisc d... ze stolka. Coz, znak czasow... Internet
    zbladzil pod stzrechy...

    A.L.

  • 18. Data: 2012-04-17 18:52:52
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia Tue, 17 Apr 2012 13:15:15 +0000 (UTC), Edek Pienkowski napisał(a):
    > Pogubiłem się. GNU Fortran i gcc to to samo? A gfortran? I czy to da się
    > sensownie wołać z C, przekazując tablice?

    GCC to Gnu Compiler Collection. Można sobie dorzucić
    g++, gfortran itede, itepe - a gcc już wie, co zawołać.
    Lub użyć Fortrana wprost.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 19. Data: 2012-04-17 19:37:51
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup

    [kiedy używać Fortranu]

    1. Są tylko obliczenia numeryczne.
    2. Potrzebne specyficzne biblioteki (które są łatwo dostępne dla Fortranu).
    3. Ma chodzić wyłącznie "wsadowo" - zero GUI itp. - najlepiej na
    mainframe/superkomputerze.

    Jeżeli wszystkie te punkty są - to Fortran /może/ być w jakimś stopniu
    użyteczny nawet w nowych projektach.

  • 20. Data: 2012-04-17 19:51:55
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "AK" <n...@n...com> napisał w wiadomości grup

    > Tak mi sie na 99% "zdaje" (od dawna niczego nie jestem juz pewien w
    > infoirmatyce:).

    Fortran nie jest "obiektowy" - a raczej są w nim obiekty. Tzn. nie widzę
    sensu OOP w Fortranie, ale jak ktoś bardzo chce... to może próbować (tylko
    nie wiem po co?)

    > Co do kompilatorow do nauki to na paczatek chyba najprosciej na Win
    > zainstalowac
    > MinGW z GNU Fortranem. 5min roboty i mozna zaczac cwiczyc.

    2 minuty - TDM GCC.

    > a w przypadku GNU bylbym ostrozny (w gcc bylo sporo/jest bledow).

    Jakoś nie zauważyłem - ale po prostu nie używam niczego "ambitnego" - bo i
    nie potrzebuję. Jakieś konkrety?