  • 1. Data: 2011-05-16 12:03:49
    Temat: Przetwornica grid-tie, jak to się robi?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Witam
    Zastanawiałem się nad konstrukcją przetwornicy do współpracy ogniw
    fotowoltaicznych z siecią energetyczną. Wychodzi mi, że w każdym przypadku
    pomiędzy ogniwami a przetwornicą musi być element magazynujący energię na
    conajmniej jednen półokres a w praktyce zapewne na wiele półokresów
    generowanego napięcia. Przy mocach przetwornicy od rzędu kilkudziesięciu
    watów wzwyż takie elementy jak dławik czy kondensator raczej nie wchodzą w
    grę z uwagi na znaczne wymiary i koszty i widziałbym tu niewielki
    akumulator. Ale czy tak się robi rzeczywiście?
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2011-05-16 12:09:19
    Temat: Re: Przetwornica grid-tie, jak to się robi?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Monday, May 16, 2011, 2:03:49 PM, you wrote:

> [...]
    > grę z uwagi na znaczne wymiary i koszty i widziałbym tu niewielki
    > akumulator. Ale czy tak się robi rzeczywiście?

    Chyba trochę przesadzasz... Stosujesz normalne pojemności i wcale nie
    musisz magazynować dużo energii.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-05-16 17:27:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 16 May 2011 14:09:19 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Chyba trochę przesadzasz... Stosujesz normalne pojemności i wcale nie
    > musisz magazynować dużo energii.

    Mandziejewicz znany z precyzji :) Co to jest "normalna" pojemność i ile to
    jest "mało" energii? :)
    Ze znanej zależnosci CU=Jt pojemność gromadząca ładunek niezbędny do
    wygenerowania połówki sinusoidy przy 12V i 100W to minimum jakieś 15mF. A
    jeśli założyć że kondensator gromadzący energię będziemy rozładowywać tylko
    o 10% to już mamy 150mF. Sporo, nie? No, chyba że gdzieś zrobiłem błąd w
    rachunkach :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2011-05-16 17:33:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w
    wiadomości

> [...]
    > rozładowywać tylko
    > o 10% to już mamy 150mF. Sporo, nie? No, chyba że gdzieś

    Tym niemniej glupi zasilacz od peceta gromadzi gdzies energie
    wystarczajaca do podtrzymania 400W mocy, a wcale nie jest duzy, a
    nawet bym rzekl ze pusty w srodku.

    Moze przy 10kW bylby jakis problem ..

    J.

  • 5. Data: 2011-05-16 18:15:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Monday, May 16, 2011, 7:27:48 PM, you wrote:

> [...]
    > o 10% to już mamy 150mF. Sporo, nie? No, chyba że gdzieś zrobiłem błąd w

    Podstawowy - zakładasz brak dopływu energii, Maciejewski.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-05-16 18:44:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 16 May 2011 20:15:48 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Podstawowy - zakładasz brak dopływu energii, Maciejewski.

    Jakbyś zasilał przetwornicę prosto z ogniw to co 10ms występuje brak poboru
    energii, niestety. W związku z czym ogniwa są obciążane średnio do połowy
    mocy maksymalnej.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2011-05-16 18:46:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 16 May 2011 19:33:34 +0200, J.F. napisał(a):

    > Tym niemniej glupi zasilacz od peceta gromadzi gdzies energie

    Tak, ale to jest zasilacz od pcta a nie przetwornica grid-tie. I działa
    trochę inaczej.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2011-05-16 19:12:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2011 20:44:40 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    >Jakbyś zasilał przetwornicę prosto z ogniw to co 10ms występuje brak poboru
    >energii, niestety. W związku z czym ogniwa są obciążane średnio do połowy
    >mocy maksymalnej.

    Trzeba robic trojfazowa :-)

    J.

  • 9. Data: 2011-05-16 19:24:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Monday, May 16, 2011, 8:44:40 PM, you wrote:

    > Jakbyś zasilał przetwornicę prosto z ogniw to co 10ms występuje brak poboru
    > energii, niestety. W związku z czym ogniwa są obciążane średnio do połowy
    > mocy maksymalnej.

    A kto Ci przyjmie do sieci energię jednofazowo?

    Poza tym - Twoje obliczenia wskazują tylko pobieranie energii z
    kondensatora. W rzeczywistości kondensator tylko łagodzi pulsacje.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-05-16 20:22:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 16 May 2011 21:24:58 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A kto Ci przyjmie do sieci energię jednofazowo?
    To jest inna bajka, jak chcesz to możemy pogadać na pl.soc.prawo

    > Poza tym - Twoje obliczenia wskazują tylko pobieranie energii z
    > kondensatora. W rzeczywistości kondensator tylko łagodzi pulsacje.
    Ech, pomyśl zanim coś powiesz :)

    --
    Jacek