  • 51. Data: 2023-11-22 21:51:08
    Temat: Re: Przetwornica DC12 na AC9-12
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Skoro nie chcesz ingerować inaczej w zegarki, w sensie dodatkowego
    > zegara/źródła, to źródło musi pozostać takie jakie było w całości czyli
    > z sieci. Każda emulacja jest "druciarstwem".

    Dopowiem tylko, że oryginalny zasilacz jest dlatego wielki i
    problematyczny, grzejący się... bo musi w całości przenosić moc dla obu
    napięć. Jeśli jednak go "przerobić" gdzie większa "moc" ma być na
    zakresie 5V i do tego bardziej bezpieczna, to warto skorzystać z małego
    trafa + przetwornica 5V z zabezpieczeniem. Znacznie, bardziej trwałe i
    bezpieczne rozwiązanie, które jest dostępne w sieci od lat.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 52. Data: 2023-11-23 08:25:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/11/2023 21:43, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Wspólna (chociaż) masa
    > wymagałaby dodatkowego "pina" do AC w sensie dostępu do źródła... 50Hz.

    Nie. Jesli w środku zasilacza, jeden z pinów AC byłby na stałe wpięty do
    masy, miałbyś AC na jednym pinie. To umożliwiało by zarówno przekazanie
    50Hz jak i generowanie wszelkich napięć w środku. Przypomniam, że
    starszy ZX nie miał kłopotu z generowaniem wielu napięć nawet z czystego DC.

    Decyzja o przekazaniu separowanego galwanicznie AC do środka komputera
    była decyzją projektową, ale nie niezbędna. Tak wyszło. Szukanie tutaj
    jakiejś filozofii bądź planu nie ma sensu. To przypadkowy ficzer.

    > Nie. Potrzebą było właśnie stosowanie transformatora sieciowego, bo tak
    > było w założeniu, że zegarki mają mieć synchro/źródło z siecią 50Hz.

    Do sterowania zergarem wystarczył by sygnał 50Hz o śladowej wydajności
    prądowej.

    Tymczasem źródło AC w C64 ma wydajność porządnej żarówki.

    > Skoro nie chcesz ingerować inaczej w zegarki, w sensie dodatkowego
    > zegara/źródła, to źródło musi pozostać takie jakie było w całości czyli
    > z sieci. Każda emulacja jest "druciarstwem".

    Nie, druciarstwem jest, kiesy C64 widzi inne parametry niż założone
    projektowo. Zaemulowanie poprawnego, izolowanego sin to nie drucierstwo,
    tylko emulacja.

    Inaczej musiałbym zakładac, że mój falownik w domu to druciarstwo a nie
    enumacja sieci.

  • 53. Data: 2023-11-23 08:26:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/11/2023 21:51, LordBluzg(R)?? wrote:
> [...]
    > trafa + przetwornica 5V z zabezpieczeniem. Znacznie, bardziej trwałe i
    > bezpieczne rozwiązanie, które jest dostępne w sieci od lat.

    Nie możesz go tak przerobić, żeby "wieksza moc" była nna zakresie 5V, bo
    nic z tego nie skorzysta, za to zabraknie jej na AC.

  • 54. Data: 2023-11-23 10:43:18
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2023 o 08:26, heby pisze:

    > Nie możesz go tak przerobić, żeby "wieksza moc" była nna zakresie 5V, bo
    > nic z tego nie skorzysta, za to zabraknie jej na AC.

    Nie zrozumiałeś mnie. Skoro obecne trafo ma moc 10W dla napięcia 9V (9V
    x 1A) i 15W (5V x 3A) to rdzeń jak i grubość drutu dla 5V powoduje to,
    że trafo się grzeje, głównie z powodu tych 3A i jest ciężkie. Grzeje się
    też uzwojenie pierwotne. Dlatego zamienił bym trafo na mniejsze, 20W dla
    napięcia 9V, które wykorzystuje się w pełnej mocy okazjonalnie
    (magnetofon) a dla napięcia 5V dałbym przetwornicę AC/DC 3A robiąc tym
    samym dwa osobne zasilacze w jednym pudełku. Wcześniej podałeś, że
    zdarzał się wzrost napięcia, który "gotuje" kompa. Wzrost napięcia może
    występować tylko na linii 5V i właśnie tutaj dałbym lepszy, lżejszy
    zasilacz. W tamtych czasach nie było to oczywiste więc zbudowali to w
    oparciu o jedno trafo.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 55. Data: 2023-11-23 11:11:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/11/2023 10:43, LordBluzg(R)?? wrote:
> [...]
    > (magnetofon) a dla napięcia 5V dałbym przetwornicę AC/DC 3A robiąc tym
    > samym dwa osobne zasilacze w jednym pudełku.

    Nie. To komplenie na opak mojemu celowi. Na samym początku wątku
    napisałem: chce zasilać z ładowarki do telefonu. Aby uniknąć 230V w tym
    projekcie i uczyniśc go bezpieczniejszym (z uwagi na to że wiem jak
    wyglądają w środku niektóre gotowce sprzedawane po necie). USB-C ma
    dostatecznie duży zakres mocy aby poganiać o wiele wieksze maszyny.

    Trafo out.

  • 56. Data: 2023-11-23 11:35:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2023 o 11:11, heby pisze:

> [...]
    > wyglądają w środku niektóre gotowce sprzedawane po necie). USB-C ma
    > dostatecznie duży zakres mocy aby poganiać o wiele wieksze maszyny.

    Ale ładowarka telefonu jest podłączona do czego? Do 230V? Czyli nie
    widzę tutaj zmiany na "bezpieczną", chyba że chodzi Tobie o powerbank,
    czyli akumulator.

    Zatem najbardziej rozsądne, byłaby przetwornica DC/DC step UP dla 9V +
    dodatkowy generator 50Hz, podawany osobnym pinem. W gnieździe zasilania
    są wolne piny jeszcze. Ok, wiem, że nie chcesz grzebać w kompie i
    wyprowadzać przewodu dla 50Hz ale takie coś jest proste i małe.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 57. Data: 2023-11-23 13:51:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/11/2023 11:35, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Ale ładowarka telefonu jest podłączona do czego? Do 230V? Czyli nie
    > widzę tutaj zmiany na "bezpieczną", chyba że chodzi Tobie o powerbank,
    > czyli akumulator.

    Chodzi o delegację bezpieczeństwa do producenta ładowarki.

    Ktoś po tamtej stronie zapewnia poprawną izolację. Dziękie temu
    niedzielny hobbysta nie zabije się podpinając trafo.

> [...]
    > są wolne piny jeszcze. Ok, wiem, że nie chcesz grzebać w kompie i
    > wyprowadzać przewodu dla 50Hz ale takie coś jest proste i małe.

    Dalej nie o to chodzi. Jak już wyjasniałem w wątku: modyfikacja
    komputera nie wchodzi w grę. To nie jest dla mnie projekt, dla mnie to
    bym powsadzał do środka kilka przetwornic + generator i zasilał całość z
    USB-C. Ale reszta za żadne pieniądze nie zmodyfikuje swoich coraz
    cenniejszych C64, choćby jednym drutem. Porzebny zatem zasilacz
    emulujący faktycze założenia oryginału.

  • 58. Data: 2023-11-23 14:31:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.11.2023 o 14:50, heby pisze:
    > 50Hz (i to dokładne 50Hz)?

    To może i 60 Hz. Większy rynek zbytu.

    Robert

  • 59. Data: 2023-11-23 15:34:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/11/2023 14:31, Robert Wańkowski wrote:
    > To może i 60 Hz. Większy rynek zbytu.

    To rozwiązuje problem ;)

  • 60. Data: 2023-11-23 21:27:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2023 o 13:51, heby pisze:

    > Chodzi o delegację bezpieczeństwa do producenta ładowarki.

    Ke? Możesz wyjaśnić?

    > Ktoś po tamtej stronie zapewnia poprawną izolację. Dziękie temu
    > niedzielny hobbysta nie zabije się podpinając trafo.

    A możesz to rozjaśnić, dlaczego uważasz, że hobbysta ma ochotę otwierać
    zabudowany zasilacz i dotykać pinów pod napięciem? Przecież to samo może
    zrobić z popularnym obecnie laptopem a nie tylko z C64.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>