  • 11. Data: 2012-03-10 20:24:09
    Temat: Re: Przetwornica DC-DC
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "mw158979" <...@t...pl> schrieb
    > Prad szczytowy bedzie 1.5A czyli na styk.
    > Ja bym w ogole tu wzial 10uH.

    oczywiscie zle, 1.1A wiec nie na styk i 6u8 wystarczy.

  • 12. Data: 2012-03-10 21:21:36
    Od: " " <l...@g...pl>

    Dykus <d...@s...wp.pl> napisał(a):

    OK. Schemat jest tutaj:

    http://w588.wrzuta.pl/plik/5oRrQPxI6Kd/dc_dc

    PCB jest tutaj:

    http://w588.wrzuta.pl/plik/3Gb0YrivbcZ/dc_dc_pcb

    Płytka jest 2-stronna, w cholerę GND po obu stronach, na spodzie uwierz mi na
    słowo, są naprawdę niekrytyczne połączenia. DUPERELE!! Głównie GND!!

    Problem kręci się wokół scalaka U13 (pechowa 13-ka, hehe..). Zauważ,że jeżeli
    jumpery P3/P4 są otwarte, wówczas układ "wisi w powietrzu". Jak widać,
    przetwornica +5V=>+12V zasila kolejne przetwornice. +/-100V i im pokrewne z
    zastosowaniem masy pozornej w 2-ch przypadkach (VPF/VNF). Jednak, jeżeli przy
    rozwartych P3/P4 zasilam całą resztę z zewnętrznego źródła +12V przez P5/pin4,
    wszystko jest OK. I teraz robię tak:

    - wypinam zasilanie zewnętrzne +12V, wpinam jumper P3(zasilanie +5V), na
    jumperze P4/pin2 mam zgodnie z oczekiwaniem +12V.

    - teraz zwieram P4 do reszty układu..., i lipa!! Napięcie na wyjściu spada do
    +2.5V, no i oczywistaoczywistość reszta też nie działa.

    > Sprawdzałeś napięcie na wyjściu? Może zła
    > kompensacja i przetwornica pracuje niestabilnie? Nie słychać jej?

    Jest cisza jak "makiem zasiał"!!

    > No i dławik - tak jak pisał Zbych. Prąd średni masz na poziomie 0.3A,
    > ale szczytowy ok. 1A. Zastosuj podobnego typu dławik z prądem nasycenia
    > Gdzie zamawiasz elementy?
    > Na wejściu i wyjściu jak rozumiem masz kondensatory ceramiczne?

    Elementy indukcyjne - ELFA, kondziory wiadomo, ceramiczne.

    > Nie wiem, czy zależy Ci na tak wysokiej częstotliwości pracy, ale w
    > zasadzie dowolny simple-switcher typu step-up rusza z kopyta...

    Będę "dźwięczny" za schemat+komentarze dot elementów!!

    > Po prostu częstotliwość napisali w nawiasie, inaczej mówiąc: Vout * f.
    > Popatrz na dalsze wzory, inne wielkości też występują w nawiasie, tylko
    > nie stosują tego konsekwentnie...

    Hmm, podstaw do wzoru częstotliwość, zobaczysz jakie pierdoły z tego wychodzą.
    Załóż średnią częstotliwość jaką podają w tym swoim pdf'ie. Jeszcze jedno..
    Elektronikiem z wykształcenia nie jestem, nie mniej jednak z parę projektów
    już popełniłem i wdrożyłem. Znam się "trochę" na matmie, bo w tym kierunku
    studiowałem. Stąd właśnie pytanie dotyczące podanego wzoru w pdf'ie LT.
    Jest to wręcz IRYTUJĄCE!! Aby było weselej, to napisałem zapytanie do LT dot.
    owego "(f)". Application Engineer odpowiedział mi, że musi się skontaktować z
    działem projektów, następnie z twórcami dokumentacji, krótko mówiąc "it's not
    so easy, give me some time"... Ręce i wszystko OPADA!! Prawdopodobnie ktoś
    mądrzejszy od amerykanów tym się zajmował (Chińczyk/Hindus/Rosjanin) i "Head
    Hunters" znaleźli mu lepszą robotę..

    MH

  • 13. Data: 2012-03-10 21:36:16
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Zbych <z...@o...pl> napisał(a):

    > Jak oczekujesz pomocy to po prostu odpowiedz na pytania. Nie wiem czy
    > nie wsadziłeś też nieodpowiednich kondensatorów, nie spieprzyłeś layoutu
    > itd. Przy 1MHz głębokość wnikania w miedzi to 0.067mm, więc nawet
    > grubość drutu w dławiku trzeba by sprawdzić.

    ===========

    1) Na jakie pytania nie odpowiedziałem?
    2) Kondziory zgodnie z zaleceniami producenta. Layout, zobacz na mój poprzedni
    wpis. PDF'y (SCH+PCB) wrzuciłem na wrzutę. Linki są w tym wątku.
    3) No wybacz!!! Jak coś chcę produkować, to najpierw mam elementy rozbierać,
    mierzyć średnicę druta, szerokość złącz P-N na milionach tranzystorów w
    procesorach.. Jaki masz jeszcze lepszy pomysł?

    MH

  • 14. Data: 2012-03-10 21:44:15
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 10.03.2012 22:36, MH wrote:

> [...]
    > 2) Kondziory zgodnie z zaleceniami producenta. Layout, zobacz na mój poprzedni
    > wpis. PDF'y (SCH+PCB) wrzuciłem na wrzutę. Linki są w tym wątku.

    Sprawdziłeś esr tych ceramików?
    Taki szczegół, że 12V jest obciążone kolejną przetwornicą i te 300mA to
    prąd średni, to pewnie ci umknął.

    > 3) No wybacz!!! Jak coś chcę produkować, to najpierw mam elementy rozbierać,
    > mierzyć średnicę druta,

    Twoje pieniądze, rób co chcesz.

  • 15. Data: 2012-03-10 23:30:32
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Zbych <z...@o...pl> napisał(a):

    > Sprawdziłeś esr tych ceramików?
    > Taki szczegół, że 12V jest obciążone kolejną przetwornicą i te 300mA to
    > prąd średni, to pewnie ci umknął.

    > Twoje pieniądze, rób co chcesz.

    ============

    Dzięki !! Twój udział w dyskusji jest nieoceniony !!

    MH

  • 16. Data: 2012-03-11 01:09:26
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-11 00:30, MH pisze:

    > ============
    >
    > Dzięki !! Twój udział w dyskusji jest nieoceniony !!

    Coś jesteś maruda :) Człowiek od razu wytypował przyczynę:
    "Wybrałeś dławik z prądem nasycenia 0,55A (według pdfa) a przetwornica
    ma maksymalny prąd klucza 1,5...3A." Jakoś nie wierzysz mu.
    Potem zadaje pytania naprowadzające to się obrażasz. A sprawdzić jaki
    prąd będzie w impulsie to nie jest problem. Bierzesz się za
    konstruowanie przetwornicy to powinieneś potrafić zamodelować sobie ją
    chociażby na http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html
    miałbyś prąd w impulsie.
    Na koniec podaje ewentualne przyczyny, że dławik może się w twojej
    aplikacji źle sprawować to strzelasz kolejnego focha:
    "No wybacz!!! Jak coś chcę produkować, to najpierw mam elementy
    rozbierać, mierzyć średnicę druta"
    Czyli upierasz się żeby budować urządzenie z elementów, których
    właściwości cię nie interesują.
    No i uznałeś, że jego udział był nieprzydatny, mimo że cały czas starał
    się pomóc ci zrozumieć problem.

    MD

  • 17. Data: 2012-03-11 02:19:30
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Mario>
> [...]
    > ma maksymalny prąd klucza 1,5...3A." Jakoś nie wierzysz mu.
    > Potem zadaje pytania naprowadzające to się obrażasz.

    Broń Cię Panie!! Ja się nie obrażam. Albo udzielamy tutaj porady, albo mówimy :

    1- dureń jesteś
    2- ucz się synek
    3- wypier..laj stąd nieuku

    Która wersja odpowiedzi jest Twoim zdaniem najbardziej stosowna? A póki co,
    nisetety w niczym mi nie pomogłeś. Jaki induktor mam zastosować? Jest do
    kupienia gotowiec? A może powiesz mi ile zwojów o jakiej średnicy drutu, na
    jakim karkasie, na jakim rdzeniu i o jakiej przenikalności magnetycznej mam to
    nakręcić?

  • 18. Data: 2012-03-11 03:07:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.03.2012 22:21, l...@g...pl wrote:

> [...]
    >
    > - wypinam zasilanie zewnętrzne +12V, wpinam jumper P3(zasilanie +5V), na
    > jumperze P4/pin2 mam zgodnie z oczekiwaniem +12V.
    Obciąż rezystorem i zobacz jaki prąd daje się pobrać.

    > - teraz zwieram P4 do reszty układu..., i lipa!! Napięcie na wyjściu spada do
    > +2.5V, no i oczywistaoczywistość reszta też nie działa.
    A napięcie na wejściu?

    > Jest cisza jak "makiem zasiał"!!

    > Elementy indukcyjne - ELFA, kondziory wiadomo, ceramiczne.
    Dławik wychodzi z obliczeń większy niż dałeś (MINIMUM powinien być 8uH,
    ty dałeś coś koło 6.8) i do tego z za małym prądem (masz 12/5*.3 mA
    prądu średniego) co dalej obniża indukcyjność do ~2uH.
    z 4 razy za małym dławikiem ciężko, żeby przetwornica działała.

    > Hmm, podstaw do wzoru częstotliwość, zobaczysz jakie pierdoły z tego wychodzą.
    > Załóż średnią częstotliwość jaką podają w tym swoim pdf'ie.
    8uH. Rzeczywiście pierdoły...

> [...]
    > Jest to wręcz IRYTUJĄCE!! Aby było weselej, to napisałem zapytanie do LT dot.
    Vin = 5
    Vout = 12
    f = 1.25E6
    Iout = 0.30000
    Lmin = 8.1019e-06

    Michoo

  • 19. Data: 2012-03-11 03:19:13
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-11 03:19, MH pisze:
    > Mario>
    >
    > Broń Cię Panie!! Ja się nie obrażam. Albo udzielamy tutaj porady, albo mówimy :

> [...]

    Gdzieś ty znalazł takie wypowiedzi? Człowiek ci mówi, że ważny jest prąd
    szczytowy a nie zmierzony przez ciebie średni, to obrażasz się, bo
    wydaje ci się, że przez niego wyszedłeś na durnia.

    > Która wersja odpowiedzi jest Twoim zdaniem najbardziej stosowna? A póki co,
    > nisetety w niczym mi nie pomogłeś. Jaki induktor mam zastosować?

    Nie byłeś w stanie wyliczyć jaki jest prąd w impulsie. Dałem ci namiar
    na kalkulator online. W nim wyjdzie, że prąd dochodzi do 0.9 A.
    Pomijając, że w podanym przez ciebie dataszicie jest wzór na ILPeak z
    którego wychodzi, że prąd osiąga podobnie - prawie 1 A. A z dokumentacji
    dławika wynika, że ma tylko 0,55 A prądu nasycenia a przy prądzie rzędu
    0,8 A indukcyjność jego spadnie do 1 uH. Potrzebujesz dławik na 1.5 A.

    > Jest do
    > kupienia gotowiec?

    Czemu pytasz mnie a nie sprawdzisz np w TME w dziale elementy
    pasywne/dławiki/ dlawiki smd mocy? Moze coś tam znajdziesz za 0,89
    zł/sztukę.

    > A może powiesz mi ile zwojów o jakiej średnicy drutu, na
    > jakim karkasie, na jakim rdzeniu i o jakiej przenikalności magnetycznej mam to
    > nakręcić?

    To ci najszybciej może powiedzieć Roman.
    ATSD jeśli nie masz pojęcia o projektowaniu przetwornic to zaczynanie od
    takiej na 1.5 MHz to trochę skok na głęboką wodę.

    MD

  • 20. Data: 2012-03-11 03:29:58
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-10 22:21, l...@g...pl pisze:
> [...]
    >>

    > Będę "dźwięczny" za schemat+komentarze dot elementów!!

    > Hmm, podstaw do wzoru częstotliwość, zobaczysz jakie pierdoły z tego wychodzą.

    Ja do tego drugiego członu podstawiam 6,8E-6 H i 1,5E6 Hz i wychodzi
    0,14 A. Pierwszy człon daje 0,82 A to razem jest 0,97 A.

> [...]
    > mądrzejszy od amerykanów tym się zajmował (Chińczyk/Hindus/Rosjanin) i "Head

    Jakieś dziwne pretensje wynikające z nieumiejętności zastosowania
    prostego wzoru.

    MD