  • Data: 2017-02-13 17:50:31
    Temat: Re: Przesiewowa kontrola trzeźwości. podejrzenie.
    Od: "re" <r...@r...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gregtek"

    > "Pierdolenie kotka za pomącą młotka"
    >
    > Odróżniasz przypadkowe kontrole bez powodu od kontroli, kiedy występuje
    > UZASADNIONE PODEJRZENIE prowadzenia pod wpływem alkoholu?
    >
    > Oto odpowiedni zapis z PoRD:
    >
    > DZIAŁ V
    > Kontrola ruchu drogowego
    > Rozdział 1
    > Uprawnienia Policji i innych organów
    >
    > Art. 129.
    >
    > 2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1,
    > jest uprawniony do:
    > 3) żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w
> [...]

    Zapis "uzasadnione podejrzenie" dotyczy kontrolowania osoby
    co do której policjant ma uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować
    pojazdem.
    Tu nie chodzi o uzasadnione podejrzenie bycia pod wpływem alkoholu.

    Co do kierującego pojazdem, policjant ma zawsze prawo żądać, aby kierujący
    poddał się badaniu. Prawnie nie ma znaczenia "podejrzenie" w przypadku
    kierującego.
    ---

    "
    Co do zasady policja ma prawo żądać od kierującego poddania się badaniu na
    zawartość alkoholu w organizmie. Stanowi o tym art. 129 ust. 2 pkt 3
    ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.). O tym, w
    jakim to odbywa się trybie, mówi zaś art. 129i, wprowadzony do kodeksu
    drogowego 19 stycznia 2013 r.: odsyła on jednak do ustawy o wychowaniu w
    trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70,
    poz. 473 ze zm.). I tu zaczynają się schody, ustawa antyalkoholowa
    przewiduje bowiem badanie trzeźwości jedynie w dwóch przypadkach:

    ? w myśl art. 401 ust. 1 i 2 - przed przyjęciem do izby wytrzeźwień,

    ? w myśl art. 47 - w razie podejrzenia, że przestępstwo zostało popełnione
    po spożyciu alkoholu.
    "

    i dalej

    "... na gruncie obowiązujących przepisów policji wolno badać trzeźwość tylko
    wtedy, jeśli zachodzi uzasadnione podejrzenie co do tego, że kierowca jedzie
    po użyciu lub pod wpływem alkoholu."

    http://niusy.pl/@prawo.gazetaprawna.pl/9xa

    Kierowca ma również prawo zażądać spisania protokołu, czego odmówiono.