  • 21. Data: 2009-05-27 20:50:20
    Temat: Re: Przepala zdjecia w JPG
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:2abc555b-6236-4664-9af0-48df38e1aa86@37g2000yqp
    .googlegroups.com...
    On 27 Mai, 22:10, "Agent" <w...@o...pl> wrote:
    > Użytkownik "Agent" <w...@o...pl> napisał w
    > wiadomościnews:gvk5ep$s0g$1@news.onet.pl...

    > Zrobiłem reset do fabrycznych i to samo. Zrobiłem teraz jescze parę zdjęć
    > w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na około + 2/3
    > do 1 na + w stosunku do RAW. Dziwne.- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    to bedzie mozna ocenic jesli zrobisz zdjecie sceny zrownowazonej
    tonalnie.
    co o tej porze mogles zrobic ? z lampa blyskowa?

    -------------
    Zrobiłem na szybko bez lapmy scenę zrównoważoną w pokoju. Przy małej
    dynamice sceny oba zdjęcia są w miarę ok ale raz z RAWa jest ciemniejsze raz
    jasniejsze

  • 22. Data: 2009-05-27 20:51:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > problem pytajacegop jest inny:
    > dlaczegop jesnosc zdjecia jpeg z aparatu jest inna od tego z rawu.
    > odpowiedz moze byc talko jedna - poniewaz nastawienia programnow w
    > komputerze i aparacie sa rozne.
    > zrodlo jest to samo czyli sygnal z matrycy w obu przypadkach ten sam.

    No i tu się zgadzamy.
    Problem pytającego jest jednak taki - co zrobić, aby aparat wywoływał
    jpg tak, jak on chce. Chyba, że bardzo gnie krzywą w programie do
    wołania rawów. Ale pisał, że wywołuje bez żadnych sztuczek, czyli
    zakładam, że krzywa jest prosta i biegnie od lewego dolnego do prawego
    górnego rogu. Aparat powinien mieć możliwość takiego wywołania JPG,
    choćby to miały być ustawienia minimalne kontrastu.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 23. Data: 2009-05-27 20:51:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Agent:

    > Czy ktoś może mi odpowiedzieć napytanie dlaczewego mój Canon 1000D przepala
    > mi zdjęcia w JPG a w RAW nie. Wiem że z JPG aparat może robić wiele np.
    > zmieniać ostrość, nasycenie kontrast ale do licha czemu przepala?

    W skrócie - bo jest głupi. Jeżeli pomierzysz wartość pikseli na tym JPG to
    zobaczysz że nie ma tam jednolitej bieli, są jakieś resztki odcienia
    niebieskiego które pozostały z wołania rawa w body. Po prostu aparat
    wywołuje zdjęcie w bardzo prymitywny sposób, stosuje prymitywną krzywą
    transferu która nie kompresuje świateł, a do tego nie stosuje różnych
    sztuczek do odzyskiwania koloru w miejscach częściowych przepaleń. Software
    robi to dużo, dużo lepiej.
    Masz więc empiryczny dowód że należy zawsze korzystać z rawów.

  • 24. Data: 2009-05-27 20:52:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Oj nie gadaj głupot. Wypalanie świateł i "gaszenie" cieni to jest efekty
    > wybrania konkretnej krzywej, a nie mocy procesora.

    Do tego procesor w body jest setki razy szybszy niż CPU w komputerze jeśli
    chodzi o operacje na rawach.

  • 25. Data: 2009-05-27 20:53:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze PW:

    > A nie jest to tak, że RAW ma 12 czy nawet 14 bitów na kanał, a JPG tylko 8,
    > więc to co się tonalnie zmieściło w RAW-ie, już sie w JPG-u nie zmieści?

    Ależ się zmieści, co udowadnia drugi _JPEG_ który został wywołany z RAW.

  • 26. Data: 2009-05-27 20:54:53
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik jansal napisał w wiadomości:

    > i tu masz odpowiedz

    Ale ja nie dostałem odpowiedzi.

    Jansal, specu, bądź tak łaskaw i nie ignoruj pytań do Ciebie
    kierowanych. Elemetarna grzeczność tego wymaga, chyba że
    się mylę co do Ciebie.

    -- Zibi

  • 27. Data: 2009-05-27 21:03:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Zibi:

    > Jansal, specu, bądź tak łaskaw i nie ignoruj pytań do Ciebie
    > kierowanych. Elemetarna grzeczność tego wymaga, chyba że
    > się mylę co do Ciebie.

    Nie możesz go po prostu zignorować?

    Nie widzisz że pisze na grupie same głupoty?

  • 28. Data: 2009-05-27 21:06:53
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Agent pisze:

    > Zrobiłem na szybko bez lapmy scenę zrównoważoną w pokoju. Przy małej
    > dynamice sceny oba zdjęcia są w miarę ok ale raz z RAWa jest ciemniejsze
    > raz jasniejsze

    No to tutaj już tracę pewność, czy to wina aparatu. Weź zrób rawa i jpg
    tej samej sceny w trybie M. Oba z taką samą ekspozycją i wtedy porównaj.
    Bo może niewłaściwie posługujesz się systemem pomiaru światła.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 29. Data: 2009-05-27 21:07:43
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Rzecze PW:

    > Ależ się zmieści, co udowadnia drugi _JPEG_ który został wywołany z RAW.

    No właśnie, zmieści, jeśli się zastosuje odpowiednią krzywą. A ten aparat
    pewnie jej z automatu nie stosuje.

    zdrówka, PW

  • 30. Data: 2009-05-27 21:10:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze PW:

    > No właśnie, zmieści, jeśli się zastosuje odpowiednią krzywą. A ten aparat
    > pewnie jej z automatu nie stosuje.

    I dokładnie tak jest, natomiast nie ma to nic wspólnego z liczbą bitów w
    pliku. Taka krzywa jest opisywana w zakresie [0, 1] a mapowanie na wyjściową
    przestrzeń robi sie na samym końcu po prostu mnożąc przez maksymalną
    możliwią do zapisania wartość.