  • 111. Data: 2021-08-12 10:14:16
    Temat: Re: Przepadek samochodu.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Aug 2021 22:59:31 +0200, Shrek wrote:

    > Napiszę jeszcze raz bo nie odnosisz się do sedna dyskusji. My nie
    > rozmawiamy o tym z jakiego paragfafu ściga się pijanych kierowców (bo
    > dopóki nikogo nie zabiją to nie ścigga się ich za zabójstwo a jazdę pod
    > wpływem, zresztą jak zabiją to też nie za zabójstwo na ogół) a czy ich
    > ściganie jest overkillem bo zabijają w sumie niewielki procent ludzi w
    > porównaniu do ogółu zgonów

    Gdyby ich nie scigac, to pewnie byloby ich znacznie wiecej, i procent
    bylby spory.

    Wiec scigac ... tylko jak widac - policja, Ziobro, i wielu obywateli,
    uwaza to za glowny problem, i mysli, ze wieksze kary cos zmienia.

    >(bo zgonów wyniku wypadków już nie - ponad 8
    > procent to już znaczący udział).

    Zmarlych w wypadkach spowodowanych przez pijanych kierowcow
    samochodow, czy w wypadkach "z udzialem osob nietrzezwych"?

    J.

  • 112. Data: 2021-08-12 10:16:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Aug 2021 22:12:58 +0200, ii wrote:

    > No nie, nie ściga się tych, którzy mieli nóż tylko którzy tego noża użyli.

    Na razie. W paru krajach juz sie sciga tych, co mieli ...

    J.

  • 113. Data: 2021-08-12 10:25:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Aug 2021 17:18:42 +0200, JDX wrote:
    > On 2021-08-11 08:09, Jacek Maciejewski wrote:
    > [...]
    > BTW. Dzisiaj oglądałem na YT Moto Prawdę. Człowiek przytoczył policyjne
    > statystki z 2019 r. z których wynikało, że pijani kierowcy spowodowali
    > około 150 wypadków śmiertelnych, a rowerzyści około 130. :-) A
    > śmiertelnych ogółem mamy w ostatnich latach tak jakoś 2800-3000 (BTW.
    > AFAIR w latach 90-tych to było prawie 3 razy więcej).

    Bylo wiecej.
    Ale ... musialbym odszukac gdzies dane austryjackie sprzed 40-10 lat.
    U nich jakos tak bylo, ze co roku bylo mniej tych ofiar smiertelnych,
    tez sie chyba uzbieralo ze 3x mniej, az sobie wymyslili obowiazek
    jazdy na swiatlach.

    No i ciekawe skad ten spadek? Lepsze drogi? Chyba nie, autostrady
    mieli i wczesniej. Lepsi kierowcy? Walka z pijanymi kierowcami?
    Wiecej radarow?
    Czy ... samochody bezpieczniejsze? A do nas docieraja z opoznieniem.

    Ktos tam pisal, ze oni nie mieli zwyczaju zapinac pasow - moze sie
    zmienilo...

    J.

  • 114. Data: 2021-08-12 10:27:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Aug 2021 16:53:15 +0200, Shrek wrote:

    > I tak i nie.
    >
    > Wyjaśnienie. Był okres, gdzie ponad 3/4 "pijanych kierowców" za odrą
    > była by trzeźwa. Połowa to rowerzyści, połowa z drugiej połowy miało
    > poniżej 0,5 promila.

    O ile pamietam, to nie - tych powyzej 0.5 promila bylo u nas zawsze
    sporo.

  • 115. Data: 2021-08-12 10:39:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.08.2021 o 10:27, J.F pisze:

    > O ile pamietam, to nie - tych powyzej 0.5 promila bylo u nas zawsze
    > sporo.

    Masz rację - źle zapamiętałem - tych poniżej 0,5 (a więc z kodeksu
    wykroczeń) było 1/3.

    Więc - połowa to "pijani kierowcy" na rowerach (w praktyce całość odpada
    za odrą bo tam na rowerze mozna mieć 1,6) z pozostałych 50% 1/3 byłaby
    za odrą trzeźwa. 50% + 1/3 z 50% = 66%. W najlepszych czasach polowania
    na "pijanych kierowców" 2/3 z nich po drugiej stronie odry byłaby
    trzeźwa i byli po prostu ofiarą dmuchania bańki "pijanych kierowców".

    PS Nie wiem jak u niemców z "łapankami" bo może się okazać, że jeszcze
    wielu "naszych" by tam nie "wpadło", ale to dotyczy głównie tych w tych
    66%, więc pomińmy.

    --
    Shrek

  • 116. Data: 2021-08-12 10:47:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.08.2021 o 10:14, J.F pisze:

    > Gdyby ich nie scigac, to pewnie byloby ich znacznie wiecej, i procent
    > bylby spory.

    Wiem - mi nie musisz tłumaczyć - to nie mój pomysł, żeby odpuścić
    pijanym kierowcą w b sumie powodują pomijalny procent zgonów:P

    > Zmarlych w wypadkach spowodowanych przez pijanych kierowcow
    > samochodow, czy w wypadkach "z udzialem osob nietrzezwych"?

    No przedpisca pisał, że właśnie spowodowanych a nie z udziałem. Żeby
    uściślić - 8,6 procent wypadków nie zgonów, ale z tego co pamiętam
    wypadki z udziałem pijanych miały większe "fatal ratio" więc może dobić
    do 10%, co by się pokrywało z tym co kiedyś wyliczałem - co 10 trup to
    sprawstwo "pijanego kierowcy". Z drugiej strony jak już pisałem "pijanym
    kierowcą" zostaje się w polsce dość łatwo i w "dobrych" czasach 2/3 z
    nich byłoby trzeźwymi za odra - chętnie poznałbym statystyki tylko dla
    tych powyżej 0,5 promila. Mam wrażenie że dramatycznie by się nie
    różniły, bo ci na rowerach i 0,2 to wiele moim zdaniem nie wziosą (plus
    na rowerach zabijają głównie siebie).

    --
    Shrek

  • 117. Data: 2021-08-12 10:48:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.08.2021 o 10:25, J.F pisze:

    > Czy ... samochody bezpieczniejsze?

    Zdecydowanie to - duże i małe fiaty to były jednorazówki;)

    --
    Shrek

  • 118. Data: 2021-08-12 11:18:15
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 11.08.2021 o 22:59, Shrek pisze:

> [...]
    > porównaniu do ogółu zgonów (bo zgonów wyniku wypadków  już nie - ponad 8
    > procent to już znaczący udział). I owszem zabijają "niewielu" w liczbach

    To Ty nie odnosisz się do sedna dyskusji. Nie można porównywać zabójców
    z pijanymi kierowcami.

  • 119. Data: 2021-08-12 11:23:09
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.08.2021 o 10:16, J.F pisze:

    > Na razie. W paru krajach juz sie sciga tych, co mieli ...
    >
    > J.

    Ale noża?

  • 120. Data: 2021-08-12 11:23:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2021 10:48:19 +0200, Shrek wrote:

    > Zdecydowanie to - duże i małe fiaty to były jednorazówki;)

    Ale mowa o Austrii.
    Maluchow tam chyba ja na lekarstwo, F125 w tych latach chyba juz tez.

    Poza tym ... czy maluch taki niebezpieczny byl?
    Silnik maly, predkosc mala ..

    J.