-
21. Data: 2013-12-14 19:02:17
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Sprzęgło można zaprojektować i wykonać uniwersalne, a eksperymentować z
> materiałami. Jakimi materiałami słabo przewodzącymi ciepło mam się
> zainteresować ?
Stal jest absolutnie wystarczająca. Przez blaszkę pośrednią nie
przeniesiesz wiele ciepła, nawet gdybyś ją miedzianą zrobił.
> Na razie hamulec pracuje w dozwolonym zakresie temperatur.
Czy to hamulec grzeje oś, czy odwrotnie - jest grzany? Bo już nie jestem
pewien.
Miłego.
Irek.N.
-
22. Data: 2013-12-14 19:25:32
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu sobota, 14 grudnia 2013 18:22:13 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
>
> Kombinuj� tak: kontrolowany nadmuch spr�onego powietrza do wydr��onego
>
> wa�u, wyloty w po�owie jego d�ugo�ci powinny skutecznie go sch�odzi�.
>
>
>
> O ile w weekend nie braknie spr�onego powietrza :<
>
>
>
> A maszyna pracuje 24/7.
>
Tobie chodzi o obnizenie temperatury przy napedzie, a nie o chlodzenie hamulca.
To zmienia postac rzeczy bo trzeba odprowadzic zaledwie 10W.
Oszacowanie ilosci ciepla plynacego przez przewodzenie wzdluz walu.
Stal ma przewodnosc cieplna k= 58W/(m*K),
przekroj poprzeczny walu S=0,001 m^2,
dlugosc walu L=0,17 m,
roznica temperatury dt= 30C
Q= 58*30*0,001/0,17 = 10W
Tyle trzeba odebrac ciepla przy napedzie.
Sprobuj samych tarczy i przewezenia.
WM
-
23. Data: 2013-12-14 19:40:35
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 14 Dec 2013 08:20:01 -0800 (PST), WM napisał(a):
> Sa rozne metody chlodzenia walow, np. taka :)
> http://www.dyszespecjalne.pl/files/pdf/dysze_chlodza
ce.pdf
Vortex tube ? To ten demon Maxwella ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube
J.
-
24. Data: 2013-12-14 19:56:14
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-14 19:02, Irek N. pisze:
>
>> Na razie hamulec pracuje w dozwolonym zakresie temperatur.
>
> Czy to hamulec grzeje oś, czy odwrotnie - jest grzany? Bo już nie jestem
> pewien.
Hamulec się nagrzewa. Dodatkowo grzeje wał. Ciepło przez wał hajcuje mi
napęd, co chcę ograniczyć.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
25. Data: 2013-12-14 19:56:54
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "cef" <c...@i...pl>
PeJot wrote:
>>> Jak ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez
>>> uciekania się do sztucznego chłodzenia ?
>>
>> Wykonać wał z materiału nieprzewodzącego ciepła.
>
> To znaczy z czego ?
Choćby z drewna. 20Nm wytrzyma.
-
26. Data: 2013-12-14 20:00:47
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-14 19:25, WM pisze:
> Oszacowanie ilosci ciepla plynacego przez przewodzenie wzdluz walu.
> Stal ma przewodnosc cieplna k= 58W/(m*K),
> przekroj poprzeczny walu S=0,001 m^2,
> dlugosc walu L=0,17 m,
> roznica temperatury dt= 30C
>
> Q= 58*30*0,001/0,17 = 10W
>
> Tyle trzeba odebrac ciepla przy napedzie.
>
> Sprobuj samych tarczy i przewezenia.
OK, proszę o oszacowanie minimalnego bezpiecznego przekroju, żeby
przenieść te 20 Nm z niewielkim zapasem ? Przewężenie mogło by mieć z
50, może 70 mm długości.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
27. Data: 2013-12-14 20:04:53
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-14 18:46, J.F. pisze:
> Drewno, plastik, ceramika, szklo - prawie wszystko przewodzi gorzej
> niz metale.
Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm do
przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.
>
> Ale ja bym dorobil tarcze chlodzaca i wentylator.
> Albo po prostu dluzszy wal
Nie mam tyle miejsca.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
28. Data: 2013-12-14 20:18:50
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "cef" <c...@i...pl>
PeJot wrote:
> Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm
> do przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.
Tekstolit czyli te "szmaty w miodzie" (niemieckie Hartgewebe)?
Jak najbardziej. Zależy jaka tam jest w ogóle temperatura pracy.
-
29. Data: 2013-12-14 20:38:27
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-14 20:18, cef pisze:
>
> Tekstolit czyli te "szmaty w miodzie" (niemieckie Hartgewebe)?
> Jak najbardziej. Zależy jaka tam jest w ogóle temperatura pracy.
Maks. 50 stopni. Wewnątrz hamulca pewnie więcej. Ale wg
http://www.izoerg.com.pl/pro.php?cms=3&kat=30&id=47&
lang=1&ad=tekstolit&cm=izoerg&gclid=CO3N65q6sLsCFYlV
3godwjMALg
spokojnie powinno dać radę. To jest pomysł łatwy do zrealizowania i
chyba najskuteczniejszy w tym o co mi chodzi. Grupo, dzięki za
naprowadzenie.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
30. Data: 2013-12-14 23:27:56
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 14 Dec 2013 20:04:53 +0100, PeJot napisał(a):
> W dniu 2013-12-14 18:46, J.F. pisze:
>> Drewno, plastik, ceramika, szklo - prawie wszystko przewodzi gorzej
>> niz metale.
>
> Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm do
> przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.
tekstolit OK, tylko przeliczyc trzeba na wytrzymalosc.
Przy innych plastikach ostrzezenie - czesc mieknie na goraco, a wal
przeciez goracy.
J.