-
11. Data: 2023-09-07 14:21:10
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 6 Sep 2023 07:02:30 -0700 (PDT), WM wrote:
> środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
>> W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
>>> Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
>>> Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
>>> https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>>>
>>> W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
>>> https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>>>
>> Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
>> była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
>> powodu.
>>
> Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
> https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
> W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
Jak powazne, to powinny byc koła stożkowe
> Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
Tylko ze takie zęby bardo źle współpracują
I efekt znasz - tylko w zabawkach,
J.
-
12. Data: 2023-09-07 16:39:10
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 6 Sep 2023 11:21:00 -0700 (PDT), WM wrote:
> środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
>> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
>>> środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
>>> Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
>>> https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
>>> W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
>>> Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
>>>
>>> WM
>> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
>
> Zależy jakie kto ma zabawki.
> Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
Ciekawostka. Ale:
Po pierwsze - zauważ ze predkosci obu osi za zazwyczaj w miare rowne.
Czyli ta przekladnia prawie nie pracuje :-)
Po drugie - ma dzielic moment róznie. Stąd oba koła koronowe maja inne
srednice (2:50), i inną ilość zębów. I stykają sie z satelitami tylko
na cześci ich szerokości.
Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...
> Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
> - wysokie przełożenie,
> - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
> - bezluzowa praca,
> - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
> - brak siły osiowej.
> https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
Wady niech napiszą :-)
J.
-
13. Data: 2023-09-07 19:41:30
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
(...)
>
> Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...
Zobacz rysunek 3 tutaj:
https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
(...)
> Wady niech napiszą :-)
O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.
>
> J.
Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.
WM
-
14. Data: 2023-09-07 20:42:50
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 7 Sep 2023 10:41:30 -0700 (PDT), WM wrote:
> czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
> (...)
>> Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...
>
> Zobacz rysunek 3 tutaj:
> https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
No mam mieszane uczucia ... pisac, ze to przeciez nie moze dobrze
działac, czy podziwiac CAD, jesli sobie z tym radzi :-)
Czy jedno i drugie?
Styk zębów to jakis punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
> (...)
>> Wady niech napiszą :-)
>
> O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
>
> Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.
Hm, cos nie podejrzewam, zeby im sie takie skomplikowane chciało robic
:-)
Zrobili cos w rodzaju normalnej nacinarki/szlifierki do kół?
I wyszło nawet prosciej niz dla stożkowych, bo narzedzie udaje
zęby prostego koła ?
> Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
> Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.
Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
Bo wszak w trakcie obrotu o pół zęba to małe kółko przestawia sie o
poł szerokosci zęba na całej długosci/szerokosci koła.
A koło koronowe ... dla kazdej srednicy troche inaczej.
Da sie to wydrukowac w 3D? Bo az mam ochotę zobaczyć, jak to pracuje.
Hm, tak mi chodzi po glowie, ze to mogloby nawet nieskomplikowane byc
- tak, jak nacinarka o której pisałem, to po prostu prowadzic glowicę
po prostych liniach wynikających z geometrii małego koła.
Tylko to jakis specjalizowany program musiałby być, a nie standardowy
slicer.
Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?
J.
-
15. Data: 2023-09-08 12:20:54
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
> On Thu, 7 Sep 2023 10:41:30 -0700 (PDT), WM wrote:
>
> > czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
> > (...)
> >> Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...
> >
> > Zobacz rysunek 3 tutaj:
> > https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
> No mam mieszane uczucia ... pisac, ze to przeciez nie moze dobrze
> działac, czy podziwiac CAD, jesli sobie z tym radzi :-)
>
> Czy jedno i drugie?
>
> Styk zębów to jakis punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
> > (...)
> >> Wady niech napiszą :-)
> >
> > O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
> >
> > Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.
> Hm, cos nie podejrzewam, zeby im sie takie skomplikowane chciało robic
> :-)
>
> Zrobili cos w rodzaju normalnej nacinarki/szlifierki do kół?
>
> I wyszło nawet prosciej niz dla stożkowych, bo narzedzie udaje
> zęby prostego koła ?
> > Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
> > Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.
> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
>
> Bo wszak w trakcie obrotu o pół zęba to małe kółko przestawia sie o
> poł szerokosci zęba na całej długosci/szerokosci koła.
> A koło koronowe ... dla kazdej srednicy troche inaczej.
>
> Da sie to wydrukowac w 3D? Bo az mam ochotę zobaczyć, jak to pracuje.
> Hm, tak mi chodzi po glowie, ze to mogloby nawet nieskomplikowane byc
> - tak, jak nacinarka o której pisałem, to po prostu prowadzic glowicę
> po prostych liniach wynikających z geometrii małego koła.
> Tylko to jakis specjalizowany program musiałby być, a nie standardowy
> slicer.
>
> Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?
>
> J.
W programie FreeCad jest dodatek do kół zębatych i jest też koło koronowe.
https://wiki.freecad.org/FCGear_Workbench
Nawet udało mi się je zamodelować.
Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.
Zresztą na youtube są filmiki zrobione przez innych.
Tu jest przykładowa animacja.
https://youtu.be/rX3sAuM7YsU?si=46IADA57Y61as3Hl
Do pobrania model 3d
https://www.yeggi.com/q/crown+gear/
-
16. Data: 2023-09-09 20:26:31
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
> Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.
Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e17
2dc44db7532.html
Skorzystałem, przy konstrukcji, z dodatku FCGear do programu FreeCad.
Wstawiłem liczby zębów 15 i 25, a resztę koła (jednego i drugiego) program sam
zaproponował; ja tylko zaaprobowałem.
Wygląda na to, że styk obu kół nie jest wzdłuż linii, jak w przekładni walcowej,
tylko przypomina taki jaki jest w łożysku kulkowym.
Tu jest pokazany rzeczywisty styk w przekładni czołowej.
https://www.zakgear.com/Scrown.html
WM
-
17. Data: 2023-09-10 01:40:41
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 09.09.2023 o 20:26, WM pisze:
> Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
> https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e17
2dc44db7532.html
To jest tylko animacja, czy we FreeCad-zie zdefiniowany jest tylko obrót
koła walcowego, a koronowe z nim tylko oddziałuje?
Robert
-
18. Data: 2023-09-10 13:31:08
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
niedziela, 10 września 2023 o 01:40:46 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> W dniu 09.09.2023 o 20:26, WM pisze:
> > Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
> > https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e17
2dc44db7532.html
> To jest tylko animacja, czy we FreeCad-zie zdefiniowany jest tylko obrót
> koła walcowego, a koronowe z nim tylko oddziałuje?
>
> Robert
Dodatek FCGear wykonał koła, na podstawie parametrów, takich jak moduł, liczba
zębów, średnica wewnętrzna/zewnętrzna, które użytkownik może zmieniać jak zechce.
Niestety koła sam musiałem potem poobracać i poprzesuwać na ich miejsca, z czym
miałem problem.
Luz dobierałem "na oko" i celowo dałem go z nadmiarem, by było lepiej widać
współpracę zębów.
Dużą zaletą programu FreeCad, jest możliwość używania w nim prostego języka Python.
Napisałem krótki skrypt do powiązania obrotów osi kół i robienia fotek co ułamek
kąta.
Fotki wrzuciłem do programu Gimp, celem zrobienia ruchomego gifu.
WM
-
19. Data: 2023-09-12 19:43:07
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
(...)
> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
>
(...)
> J.
Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku zębów
fig4.
https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z kołem
walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w koło
koronowe.
WM
-
20. Data: 2023-09-12 19:46:26
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 12 Sep 2023 10:43:07 -0700 (PDT), WM wrote:
> czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
> (...)
>> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
>> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
>>
> (...)
>> J.
>
> Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
prawie nie kręci, natomiast siły duze.
W helikopterze jakby odwrotnie.
> Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku
zębów fig4.
> https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
>
> W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.
> Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z kołem
walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
> Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w koło
koronowe.
J.