  • 21. Data: 2016-06-17 10:21:33
    Temat: Re: Przekaźnik półprzewodnikowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "atmega" napisał w wiadomości

    >Chodzi o to że mam scalony filtr analogowy UAF42 i potrzebuję tam w
    >zależności od częstotliwości czasem przyłączyć rezystor.
    >Ten rezystor jeśli już będzie przyłączany ma wartość 5K, rezystancja
    >miniaturowego przekaźnika SSR to wg. noty ok 35R więc pomijalna.

    A ktory konkretnie przekaznik masz na mysli ?
    Czesc jest na triaku i cie nie interesuje.
    Czesc na mosfetach i to moze byc dobry wybor.

    Prawdopodobnie sprawdzi sie i klucz analogowy, tylko zwroc uwage, ze
    tam prad przemienny, nie pamietam - czy UAF42 ma zasilanie symetryczne
    ?

    J.

  • 22. Data: 2016-06-17 11:03:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > 4066 nie zwiera do masy.

    > Właśnie 4066 jest pływający.

    Nigdy nie miałem dobrej pamięci do liczb. Jakoś mnie się te numerki nie
    trzymają, a notatki też mi zginęły. Ale jak pływający, to chyba dobrze?
    Do przełączania opornika w aktywnym wiltrze jak raz się nada.

    > Przekaźnik zawsze kojarzy mi się z tym, że w drugiej książce o elektronice
    > jaką czytałem (Wojciechowski "Elektronika dla wszystkich") był opis jak ze
    > szpulki od nici zrobić przekaźnik (chyba, że pamięć mi teraz płata figla).

    Jeśli potrzebna do tego była też szprycha rowerowa (którą bez trudu
    można znaleźć w każdym domu), to był to nie Janusz Wojciechowski,
    lecz Adam Słodowy.

    > Mój problem polegał na tym, że nie wiedziałem co to jest przekaźnik
    > (a nie było wtedy Googla) i kompletnie nie rozumiałem po jaki gwint
    > ten gwóźdź podnoszony polem uzwojenia na szpulce.

    Na tamtym etapie dziecięctwa miałem całe pudło przekaźników (od central
    telefonicznych zdaje się), więc nie musiałem ich robić. One miały jakieś
    bardzo dziwne cewki o wielukilku różnych uzwojeniach. Do dziś dobrze nie
    wiem po co to tak. Jedynie domyślam się idei.

    Jarek

    --
    Więc inspektor szlaku wezwał go do kancelarii i mówi: Na szesnastym torze jest
    lokomotywa numer 4268. Ja wiem, że pan nie ma dobrej pamięci do liczb, a gdy się

  • 23. Data: 2016-06-17 11:19:11
    Od: atmega <a...@o...pl>

    > A ktory konkretnie przekaznik masz na mysli ?

    O tym przekaźniku myślałem bo go mam na stanie: OMRON G3VM-351A

> [...]
    >
    > Prawdopodobnie sprawdzi sie i klucz analogowy, tylko zwroc uwage, ze tam
    > prad przemienny, nie pamietam - czy UAF42 ma zasilanie symetryczne ?

    Tak UAF42 ma zasilanie symetryczne.
    Nic, podepnę dla testu ten przekaźnik i zwykły rezystor i pooglądam na
    oscyloskopie czy będą jakieś różnice.

  • 24. Data: 2016-06-17 12:00:14
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > bardzo dziwne cewki o wielukilku różnych uzwojeniach. Do dziś dobrze nie
    > wiem po co to tak. Jedynie domyślam się idei.

    Przekaźniki trzy-uzwojeniowe miały za zadanie pełnic też rolę transformatora
    m.cz., czyli audio.
    Ta właściwość była wykorzystana przy przełączaniu ruchu z centrali
    miasto-miasto, na ACMM, na początku lat 90., gdzie taniej i szybciej bylo
    zrobić translację audio z wybieraka grupowego, blokując mu przy tym
    możliwość ruchu (izolowało się jeden zestyk w układzie sprężyn przekaźnika
    A), niż pokierować ruch do dedykowanego urządzenia. Tak się złożyło, że cały
    stojak akurat szedł "do przemiału", to nawet nie trzeba było nic przełączać,
    tylko zaizolować odpowiedni styk (by nie tworzył się pewien obwód dla
    pozostałych przekaźników), oraz doprowadzić do stojaka sygnał stosownej
    zapowiedzi słownej. Jedynym tu wykorzystanym elementem był przekaźnik A,
    mający 3 uzwojenia, "skrajne" były do łapania kotwicy, zamykając obwód prądu
    stałego, a środkowe uzwojenie wykorzystano do transformowania doprowadzonego
    audio, na uzwojenia skrajne, dzięki czemu zamykał sie obwód zapowiedzi do
    abonenta. Cała filozofia.

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 25. Data: 2016-06-17 12:47:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nigdy nie miałem dobrej pamięci do liczb.

    Opowiadał mi gość o swojej kuzynce pracującej gdzieś w szpitalu. Był kiedyś
    u niej, a tu jakaś siostra do niej woła z innego pokoju: Słuchaj pamiętasz
    tę pacjentkę, co dwa lata temu to a tamto. Tak. Podaj mi jej PESEL. A ta od
    razu z głowy rzuca PESEL. Gość się zdziwił. Wyjaśniła mu, że jakoś tak, ma,
    że pamięta PESELe wszystkich pacjentów i wszyscy o tym wiedzą więc z tego
    korzystają.
    Dla mnie nie do wyobrażenia. Jak prowadziłem spływ szkoleniowy na Drawie (30
    uczestników), to 3 wieczory usilnie wkuwałem kto jak ma na imię i
    zapamiętałem z połowę i tak już zostało.

    > Jeśli potrzebna do tego była też szprycha rowerowa (którą bez trudu
    > można znaleźć w każdym domu), to był to nie Janusz Wojciechowski,
    > lecz Adam Słodowy.

    Szprychy nie było :)
    P.G.

  • 26. Data: 2016-06-17 14:04:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > że pamięta PESELe wszystkich pacjentów i wszyscy o tym wiedzą więc z tego

    Osoby z autyzmem czasem tak mają. Nie twierdzę, że to akurat ten przypadek,
    ale potrafia one znać na pamięć książkę telefoniczną. Rzeczy kompletnie
    abstrakcyjne, czyli właśnie numerki z niczym się nie kojarzące, wchodzą
    im do głowy najlepiej. Ci, co na konkursach recytują bezbłędnie z pamięci
    tysiące cyfr rozwinięcia liczby pi, też całkiem normalnej osobowości nie
    mają.

    > Dla mnie nie do wyobrażenia. Jak prowadziłem spływ szkoleniowy na Drawie
    > (30 uczestników), to 3 wieczory usilnie wkuwałem kto jak ma na imię i
    > zapamiętałem z połowę i tak już zostało.

    Słowa, teksty, fakty, nazwy, zdarzenia -- to ja zapamiętuję w dużych
    ilościach i pamiętam potem przez dziesiątki lat. Nie mam przy tym
    poczucia, że mi jakieś bajty ubywają z dostępnych niezaalokowanych
    zasobów pamięciowych. Ale nie cyferki (czy ja taki tam znowu normalny,
    to nie mnie osądzać).

    Jarek

    --
    Więc zaczął mu objaśniać ten łatwiejszy sposób, żeby numer lokomotywy 4268 nie
    wyleciał z pamięci. Gdy się od 8 odejmuje 2, zostaje 6. A więc już masz 68. Sześć

  • 27. Data: 2016-06-17 14:30:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > poczucia, że mi jakieś bajty ubywają z dostępnych niezaalokowanych
    > zasobów pamięciowych. Ale nie cyferki (czy ja taki tam znowu normalny,

    Rzeczy do zapamiętania dzielę na "zależności logiczne" i "nielogiczne
    fakty".
    Te pierwsze wchodzą mi od zawsze bez najmniejszego wysiłku, te drugie nie
    wchodzą, za żadne skarby. Dlatego matma, fiza nie wymagały ode mnie żadnego
    wysiłku, a historia, geografia to był koszmar.
    Do drugiej kategorii zaliczam twarze. Jestem z chorym tatą u lekarki (inna
    dzielnica) i tak na nią patrzę i w końcu mówię: Wydaje mi się, że gdzieś
    panią widziałem. A ona: Od 8 lat mieszkamy w tej samej klatce. Nie wiem
    śmiać się czy płakać.
    P.G.

  • 28. Data: 2016-06-17 15:12:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    >Te pierwsze wchodzą mi od zawsze bez najmniejszego wysiłku, te drugie
    >nie wchodzą, za żadne skarby. Dlatego matma, fiza nie wymagały ode
    >mnie żadnego wysiłku, a historia, geografia to był koszmar.

    Bo trzeba dzieci uczyc gdzie lezy atlas :-)

    A przy tym ... wszystkie TTL pewnie po numerku pamietales :-)

> [...]
    >(inna dzielnica) i tak na nią patrzę i w końcu mówię: Wydaje mi się,
    >że gdzieś panią widziałem. A ona: Od 8 lat mieszkamy w tej samej

    Tez tak mam - zerowa pamiec do twarzy, i zerowe zainteresowanie
    sasiadkami.
    Choc mloda lekarke pewnie bym zapamietal ... o ile bysmy sie na tej
    klatce spotykali ..

    Ale dla anegdoty: znajoma siedzi na wywiadowce, pan obok wydaje sie
    znajomy, i zaczynaja dialog:
    -gdzie pan pracuje,
    -na politechnice
    -o, ja tez, a na jakim wydziale ?
    -elektronika.
    -o, ja tez. A w ktorym budynku ?
    -C-1
    -a co pan tam robi ?
    -Dziekanem jestem.

    Co mnie zreszta wcale nie dziwi - zaklad, Instytut - a Wydzial to hen
    daleko i kto jest dziekanem to juz wiedziec nie musialem :-)

    J.

  • 29. Data: 2016-06-17 15:30:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "atmega" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >O tym przekaźniku myślałem bo go mam na stanie: OMRON G3VM-351A

    Wyglada na odpowiedni do zadania.

    >Tak UAF42 ma zasilanie symetryczne.
    >Nic, podepnę dla testu ten przekaźnik i zwykły rezystor i pooglądam
    >na oscyloskopie czy będą jakieś różnice.

    Sugeruje jeszcze przygotowac odpowiednie zrodlo sygnalu - obawiam sie
    troche efektow nieustalonych - jakies pojedyncze impulsy w dlugim
    odstepie ...

    No i analizator widma przygotowac - na ile duza nieliniowosc ten
    przekaznik wprowadza.
    Z wykresu by wynikalo, ze mala powinna byc ...

    J.

  • 30. Data: 2016-06-17 16:27:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > nie wchodzą, za żadne skarby. Dlatego matma, fiza nie wymagały ode mnie
    > żadnego wysiłku, a historia, geografia to był koszmar.

    Te pierwsze, to one w ogóle nie są do zapamiętania. One wymagają wyłącznie
    sprawnego CPU -- ani RAM ani ROM nie odgrywa przy tym większej roli. Obraz
    świata mam całkiem dobrze dostępny w cache (tak przestrzenny, jaki i ten
    opisywany w czasie). Ale to są informacje, które uznaję za przydatne na co
    dzień, dość często używane (przez CPU). Dokładne daty bitew i wydajności
    czterech zbóż z jednego ha -- to mię się nie trzyma.

> [...]
    > (inna dzielnica) i tak na nią patrzę i w końcu mówię: Wydaje mi się,
    > że gdzieś panią widziałem. A ona: Od 8 lat mieszkamy w tej samej klatce.

    Do rozpoznawania twarzy jest specjalny obszar w mózgu. U mnie musiał
    zaostać zajęty przez któryś z sąsiednich zwojów, pozostał mi tylko
    w szczątkowej postaci. Ludzi, którzy mają odwrotnie, bardzo się ceni
    -- bez trudu znajdują pracę jako wykidajło w kasynie. Są tacy, co
    rozpoznaja każdą gębę, która się przewinęła przez ten przybytek w ciągu
    ostatnich dwudziestu lat.

    Takie rozpoznawanie podobno nie jest algorytnicznie złożone. Systemy
    komputerowe radzą sobie z tym tak, że znajdują kilka, dosłownie kilka
    punktów charakterystycznych twarzy i mierzą kąty i proporcje odległości.
    Nadzwyczaj skutecznie to działa.

    --
    Jarek