    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaźnik półprzewodnikowy
    Date: Fri, 17 Jun 2016 12:00:14 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <nk0aob$teu$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrnnm7f69.5sh.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Na tamtym etapie dziecięctwa miałem całe pudło przekaźników (od central
    > telefonicznych zdaje się), więc nie musiałem ich robić. One miały jakieś
    > bardzo dziwne cewki o wielukilku różnych uzwojeniach. Do dziś dobrze nie
    > wiem po co to tak. Jedynie domyślam się idei.

    Przekaźniki trzy-uzwojeniowe miały za zadanie pełnic też rolę transformatora
    m.cz., czyli audio.
    Ta właściwość była wykorzystana przy przełączaniu ruchu z centrali
    miasto-miasto, na ACMM, na początku lat 90., gdzie taniej i szybciej bylo
    zrobić translację audio z wybieraka grupowego, blokując mu przy tym
    możliwość ruchu (izolowało się jeden zestyk w układzie sprężyn przekaźnika
    A), niż pokierować ruch do dedykowanego urządzenia. Tak się złożyło, że cały
    stojak akurat szedł "do przemiału", to nawet nie trzeba było nic przełączać,
    tylko zaizolować odpowiedni styk (by nie tworzył się pewien obwód dla
    pozostałych przekaźników), oraz doprowadzić do stojaka sygnał stosownej
    zapowiedzi słownej. Jedynym tu wykorzystanym elementem był przekaźnik A,
    mający 3 uzwojenia, "skrajne" były do łapania kotwicy, zamykając obwód prądu
    stałego, a środkowe uzwojenie wykorzystano do transformowania doprowadzonego
    audio, na uzwojenia skrajne, dzięki czemu zamykał sie obwód zapowiedzi do
    abonenta. Cała filozofia.

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking