eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPrzekaźnik napięciowy sterowany kontaktronemRe: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
  • Data: 2023-11-10 14:05:22
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2023-11-09 o 19:36, Grzexs pisze:

    > Kiedyś miałem kolejkę elektryczną i miałem do niej takie ustrojstwo, że
    > jak na jedną parę 1+2 podało się napięcie, to zwierało wyprowadzenia A+B
    > i rozwierało A+C, a jak wyprowadzenia 1+3, to rozwierało A+B i zwierało
    > A+C. Stan ten utrzymywał się bez napięcia. Można też było przełączać go
    > ręcznie - był taki czerwony wihajster.

    Też miałem. Podobnie działały przekładnie i też miały wihajster.

    > Może o to chodzi - przekaźnik
    > utrzymujący swój stan bez napięcia?

    Czyli przekaźnik bistabilny. Na przykład taki:
    https://www.tme.eu/pl/details/ftr-b4cb024z/przekazni
    ki-elektromagn-miniaturowe/fujitsu/

    > W sumie - teraz mamy kontaktrony z
    > magnesem, wtedy się o tym jeszcze nie śniło.

    Kolejkami tak na prawdę zacząłem bawić się dośc późno bo w liceum (czyli
    połowa lat 70-tych). Kombinowałem np. z automatycznym przełączaniem
    przekładni.
    Równolegle robiłem jakiś rzeczy, które tata pozwalał mi wstawić mu do
    samochodu. Np:
    - LEDowy wskaźnik napięcia akumulatora (ale nie linijka LEDów tylko 3
    LEDy (czerwony, żółty, zielony) i wykrywanie progów diodami Zenera,
    - sterownik przerywanej pracy wycieraczek. Przy pierwszym podejściu nie
    wiedziałem, że nie wystarczy zabrać zasilanie, ale trzeba też wyhamować
    silnik i z rozpędu przechodził przez strefę zatrzymania i łapał styk,
    który wymuszał kolejny cykl i kolejny itd - było widać, że zwalnia i
    chce się zatrzymać, ale...
    - a nieco później zapłon tyrystorowy.

    Piszę o tym samochodzie bo to mi się skojarzyło z kontaktronem. Czyli
    były wtedy. Miałem względnie duży kontaktron przełączny. Próbowałem
    zrobić sygnalizację awarii żarówki 'STOP' przepuszczając prąd do nich
    przez uzwojenie nawinięte na kontaktronie.
    Idea była taka: jak obie żarówki świecą to kontaktron się przełączy i
    nic, a jak tylko jedna to się nie przełączy i wtedy zasilanie do żarówek
    stop przepuszczone przez styk NC kontaktronu zapali kontrolkę.
    Poległem na tym, że zimne włókno bierze dużo większy prąd niż gorące.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: