  • 21. Data: 2013-11-03 21:55:26
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Te stuki występują na każdej osi. Jak występowały na X i obróciłem model
    > o 90* to pojaiły się na Y.
    > To samo z Z.

    No to Panie, o czym my dyskutujemy?
    Miałem wrażenie, że szukasz rozwiązania problemu w osi Z (przeciwwaga?),
    a tu się okazuje, że w każdej osi tak masz, czyli problem nie mechaniki,
    nie silnika, nie czopera... tylko międzymordzia pomiędzy czoperami a PC.

    > Sprawdzałem przed chwilą po raz xxx. Stuk to ostre hamowanie. Silniki w
    > osi X i Y są mocne to nie gubią kroków, ale wali. W osi Z jes słabszy i
    > gubi. Jeżeli ostre hamowanie to ten w osi Z raczej powinien przeskoczyć
    > z powodu bezwładności. A nie ślizgnąć się przy podnoszeniu.

    A więc jednak. Jesteś pewien, że przy podnoszeniu? Bo może właśnie przy
    takim stuknięciu przeskakuje trochę w dół? Może jest tak, że przeskakuje
    przy hamowaniu w dół razy ileś tam stuknięć, a później na koniec cyklu
    wygląda to jak by Z-ka była za nisko i wnioskujesz że nie wyjechała tak
    wysoko jak powinna?

    > Na zdjęciu zaznaczyłem na zielono gdzie nie stuka. A na czerwono gdzie
    > stuka. Strzałki to też kierunki pracy osi.

    Nieważne, nie powinno w ogóle stukać. W żadnej osi, zrób jak Bartek pisze.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 22. Data: 2013-11-03 22:11:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > "Irek N."
    >
    > No to Panie, o czym my dyskutujemy?

    Jak rozpoczynałem wątek byłem na etapie winy mechaniki osi Z.
    X i Y może stukały (zależy od kształtu krzywej) ale się nie rozjeżdżały. Z
    się rozjeżdżała i dziurę w stole zrobiłem.

    Pewnie tak było/jest.

    Robert

  • 23. Data: 2013-11-03 22:19:14
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Tylko to następne 20 kg.

    Nosisz te maszyne na rekach, ze Ci to przeszkadza?;-)
    U mnie motorek krokowy 3Nm tym porusza, co prawda przez slimak, ale na
    oryginalnej sprezynie gubil kroki i o docisnieciu wrzeciona przy
    wierceniu nie bylo mowy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 24. Data: 2013-11-03 22:41:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > "Irek N."
    >
    > Bo pewnie jest tak jak Bartek pisze, problem natury elektrycznej a nie
    > parametrów pracy osi.

    Też z tak myślałem, producent sterownika też.

    Myślałem, że falownik sieje, włączana pompa próżniowa, współny zasilacz
    krokowego osi Z i sterownika, kabel USB od sterownika w wiązce z kablami
    zasilającymi czopery (110V zmiennego) i kablami do silników krokowych,
    mrugająca świetlówka.
    Wszystko weliminowałem, zmieniłem, naprawiłem, ale jak gubiła w osi Z tak
    gubi.
    Dziś jeszcze odłączyłem śrubę kulową od osi Z i trochę ciężko chodziła
    nakrętka.
    Okazało się, że za mocno skręciłem łożysko oporowe. Ale to raczej nie miało
    wpływu.

    Na chwilę obecną zwalam winę na sterownik. Moja hipoteza jest taka, że
    sterownik "widzi" tylko jeden wektor ścieżki do przodu. I jak ten wektor
    jest krótki a przed następnym trzeba wyhamować to nie starcza czasu i drogi.
    I hamuje ostro nie bacząc co mam wpisane w przyśpieszeniu. Gdyby patrzył to
    by nie wyhamował.

    Zobczymy co producent odpowie.

    Robert

  • 25. Data: 2013-11-03 22:45:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Pawel O'Pajak"

    > Nosisz te maszyne na rekach, ze Ci to przeszkadza?;-)

    Mi nie, ale nie wiem co powie silnik 6 Nm osi X. Pewnie będzie powyżej 100
    kg.
    Ale masa osi Z w tym moim przypadku chyba nie jest problemem.

    Robert

  • 26. Data: 2013-11-03 23:01:54
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > jest krótki a przed następnym trzeba wyhamować to nie starcza czasu i
    > drogi. I hamuje ostro nie bacząc co mam wpisane w przyśpieszeniu. Gdyby

    A co to jest? Znaczy kogo ;)
    We frezarce jest analiza do przodu na 1000 linii, przynajmniej tak
    podaje producent. W praktyce wygląda to tak, że puszczając posuwy na
    poziomie 10k maszyna zaczyna szarpać gdy dostanie ścieżkę w interpolacji
    liniowej. Najwyraźniej to bardzo płynne 1000 linii jest :(
    Przy posuwach na poziomie 4k praktycznie nigdy nie szarpie.

    W Twoim przypadku skoro szarpie niezależnie od posuwu, problem leży nie
    w wydajności, a w metodzie.

    Jest jeszcze kwestia opadania osi Z przy wyłączeniu osi (opada przy
    wyłączeniu zasilania?).
    W maszynach, gdy zależy mi aby opadnięcie nie było dynamiczne stosuję
    sztuczkę ze zwieraniem uzwojeń silnika. Sprawdza się znakomicie, ale nie
    wolno dopuścić do rozpędzenia osi przed takim hamowaniem. Jak silnik
    krokowy osiągnie już znaczną prędkość, to przestaje hamować -
    indukcyjność uzwojeń mu przeszkadza. U Ciebie powinno bardzo skutecznie
    hamować. To już jednak inna bajka/temat.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2013-11-03 23:32:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > "Irek N."
    > A co to jest? Znaczy kogo ;)
    PikoCNC, pewnie słyszałeś o nim.
    Jak na razie byłem bardzo zadowolony z tego sterownika i programu.

    > Jest jeszcze kwestia opadania osi Z przy wyłączeniu osi (opada przy
    > wyłączeniu zasilania?).
    Wolno, ale opada.

    Robert

  • 28. Data: 2013-11-04 01:13:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ten pierwszy stuka na końcu linii 5221
    Przed zjazdem osi Z na -30

    %
    N001 G21
    N002 T4
    N003 M6
    N004 G0 Z10
    N005 M3
    N006 G0 X0,25 Y0
    N007 G1 Z-4 F1000
    N008 F3000
    N2928 G1 X0
    N2929 G1 Y7,2
    N5208 G1 X193,5 Z-2,96
    N5209 G1 X193,75 Z-2,97
    N5210 G1 X194 Z-2,98
    N5211 G1 X194,25 Z-2,99
    N5212 G1 X194,5 Z-3,
    N5213 G1 X194,75 Z-3,01
    N5214 G1 X195 Z-3,02
    N5215 G1 X195,25 Z-3,03
    N5216 G1 X195,5 Z-3,04
    N5217 G1 X195,75 Z-3,05
    N5218 G1 X196 Z-3,06
    N5219 G1 X196,25 Z-3,07
    N5220 G1 X196,5 Z-3,08
    N5221 G1 X196,75 Z-3,09
    N5222 G1 X196,75 Z-30

    A ten nie stuka przed zjazdem osi Z na -6

    %
    N001 G21
    N002 T4
    N003 M6
    N004 G0 Z10
    N005 M3
    N006 G0 X0,25 Y0
    N007 G1 Z-4 F1000
    N008 F3000
    N2928 G1 X0
    N2929 G1 Y7,2
    N5208 G1 X193,5 Z-2
    N5209 G1 X193,75 Z-2
    N5210 G1 X194 Z-2
    N5211 G1 X194,25 Z-2
    N5212 G1 X194,5 Z-2
    N5213 G1 X194,75 Z-2
    N5214 G1 X195 Z-2
    N5215 G1 X195,25 Z-2
    N5216 G1 X195,5 Z-2
    N5217 G1 X195,75 Z-2
    N5218 G1 X196 Z-2
    N5219 G1 X196,25 Z-2
    N5220 G1 X196,5 Z-2
    N5221 G1 X196,75 Z-2
    N5222 G1 X197 Z-6

    Oba gkody różnią się tylko tym, że w tym drugim wszędzie Z jest takie samo.

    Robert

  • 29. Data: 2013-11-04 10:36:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Sprawa rozwiązana.
    Będzie aktualizacja oprogramowania. Doraźnie mam ustawić przyśpieszenia
    wszystkich osi równe.
    Dziwne, ale pomogło.

    Robert

  • 30. Data: 2013-11-04 13:14:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

> [...]
    >:(
    >Przy posuwach na poziomie 4k praktycznie nigdy nie szarpie.

    Irku, bo to jest tak - masz wektor ruchu. Potem jest nastepny wektor -
    inny.
    Predkosci osi sie zmieniaja, wiec mamy przyspieszenia/opoznienia.
    Przyspieszenia wiadomo - sa ograniczone.
    Jesli program ocenia ze moze predkosc zmienic w jednym kroku, to idzie
    plynnie.
    Jesli oceni ze nie moze - to musi zwolnic wszystkie osie do predkosci
    przy ktorej juz moze.
    A po zmianie moze rozpedzic do zadanej predkosci, skoro programiscie
    tak zalezalo. Ale nie na dlugo, bo zbliza sie kolejne zakrzywienie
    ruchu.
    No i szarpie.

    Owszem, mozna by ocenic tor i wygladzic, ale bo to wiadomo ze
    programista chcial kolko a nie 40-kat ?

    No i programista/program mogl pulapke przygotowac - masz szybki dlugi
    posuw, za nim jeszcze szybszy, kolejny, a potem nagly stop.
    Trzeba wiele krokow naprzod sprawdzac czy zdaze sie zatrzymac.

    J.