    From: Paweł Sujkowski <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prowadzenie ścieżki do gniazda antenowego
    Date: Tue, 11 Aug 2015 20:16:30 +0200

    > Hmm... Możesz polecić jakieś sprawdzone narzędzi i materiały do
    > poczytania? Najlepiej takiej, które skupiają się także na stronie
    > praktyczne, a nie tylko teorii. Jakich danych będę potrzebował? Da się
    > na ten przykład jakoś z grubsza określić parametry użytego laminatu?

    Proponuje na przykład kalkulator z programu QUCS czy wywodzącego się z
    tego samego projektu QUCS Studio. Co do poczytania to ciężko mi wybrać,
    jest tego masa i najlepiej szukać. Tyle że aby to krytycznie móc ocenić
    potrzeba troszkę doświadczenia. Ja bym szukał po hasłach (podałem
    angielskie terminy). Jakiś wstęp do tematu był w książce J.
    Dobrowolskiego "Technika wielkich częstotliwości".
    Parametry laminatu to można zmierzyć, ale przy takim pojedynczym
    projekcie to nie ma sensu - lepiej postarać się o firmowy laminat od
    konkretnego producenta i wtedy wszystkie parametry są w karcie
    katalogowej. Jak nie, przyjąć że to standardowy FR-4 i tylko operować
    jego geometrią a parametry przyjąć dla ogólnego przypadku - błąd jakiś
    będzie ale każdy laminat i tak ma rozrzut w stosunku do katalogu.

    > Ta zasada odnosi się do 2,4 GHz, czy pisałeś bardziej ogólnie. Przy
    > jakiej częstotliwości samodzielnie zaprojektowana i wykonana płytka
    > (termotransfer i cynowanie Lichtenbergiem) jeszcze się sprawdzi? Moduł
    > na 433 MHz jeszcze się załapie, czy to już jednak za dużo?

    A tam zasada. Cynowania bym unikał. Tu jednak naskórkowość daje znać, po
    co produkować straty.

    > W każdym razie będę pamiętał, żeby w przypadku modułów pracujących na
    > wyższych częstotliwościach (GSM, WiFi, Bluetooth) unikać samodzielnie
    > wykonanych płytek, tudzież stosować moduły ze zintegrowaną anteną lub
    > wyprowadzonym złączem antenowym.

    To nie tak że to jakieś kamienne księgi są. Jak nie masz zaplecza
    pomiarowego, to warto eliminować możliwości błędów w jak największej
    ilości miejsc. I temu służą fabryczne płytki. Dobry producent ma
    zdefiniowane tolerancje i parametry i na tym tyle o ile można polegać. A
    w domu rozrzut jest jednak znaczny. Co nie znaczy że się nie da zrobić.

    > W poprzedniej wiadomości zapomniałem zapytać o taką przelotkę - zwykły
    > fragment drutu (włożony w otwór i przylutowany z obydwu stron) będzie
    > ok? A może jeden z popularnych nitów do metalizacji otworów?

    Że też ci się chce bawić ręcznie. Zobacz ile przy CPW jest tych
    przelotek i jakie mają wymiary. Podam trochę ekstremalny dla tej
    dyskusji przykład, ale powinien uzmysłowić tobie o co chodzi i jak taka
    linia wygląda w praktyce. Poszukaj noty aplikacyjnej firmy Southwest
    Microwave "Optimizing Test Boards for 50 GHz End Launch Connectors".

    A poza wszystkim sugestia aby oprzeć się na nocie aplikacyjnej
    producenta konkretnego lub analogicznego modułu jest bardzo trafna.
    Pozdrawiam.

    Paweł