  • 11. Data: 2010-11-16 11:03:35
    Temat: Re: Proszę o wskazówkę: kompakt z najlepszym autofokusem
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 11:35, kurdybanek pisze:

    > No widzisz. To musiałeś mieć szczęście :) I statek, o wiatr. Aby zrobić
    > takie zdjęcie wystarczy jednak parę frytek (uwaga na palce, żeby nie
    > dziubnęły!) i pierwsze lepsze nadbałtyckie molo ;)

    A więc przyznajesz, że szczęściu można pomóc.
    Ja też tak chcę zrobić. Czyli pomóc swojemu
    szczęściu. Łatwiej złapać okazję, kiedy ma się
    aparat pod ręką i kiedy jest on lekki dosyć.

    W ostatnią niedzielę przekonałem się o tym,
    że warto mieć aparat pod ręką. Ujrzałem ja mianowicie
    grupkę trzech dzików dorodnych, ryjących tuż
    obok bloku, gdzie mieszkam. A ujrzałem z okna,
    przez szybę. Zanim wziąłem aparat do ręki minęło
    z pół minuty. A wtedy na planie został już tylko
    jeden, maruder, podążający za dwójką towarzyszy
    ze stadka. Szybko zrobiłem mu zdjęcie przez szybę,
    ale okazało się, że zapomniałem o tym, że lampa
    błyskowa jest aktywna. W szybie odbiło się jej
    światło. Akurat w tym miejscu, gdzie jest dzik,
    I zwierzę mam, ale za mgłą z odbicia. Czyli to
    moje szczęście było takie połowiczne bardziej.
    Ale było! Kiedy lampę wyłączyłem, dzika już nie
    było...

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 12. Data: 2010-11-16 11:21:24
    Temat: Re: ProszÄ&#8482; o wskaz&#195;&#179;wkÄ&#8482;: kompakt z najlepszym autofokusem
    Od: "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl>

    kurdybanek napisał

    > Wiem, &#191;e to ma&#179;o romantyczne, ale w fotografii ptaków nie ma miejsca na
    > szcz&#234;&#182;cie. Bardzo niewiele jest dzie&#179;em przypadku.

    Naczytałem się sporo o fotografii ptaków. Nie mam w sobie tyle samozaparcia,
    żeby budować czatownie, maskować się i godzinami czekać na okazję zrobienia
    fotki ptaszka. Zamiast o szczęściu ja bym to nazwał zrobienie zdjęcia przy
    okazji. Wielokrotnie widziałem grupę odlatujących gęsi, czy jakieś ptaki
    drapieżne krążące na niebie zanim zanurkowały na ziemię za wypatrzoną ofiarą.
    Jakiś czas temu założyłem tu na grupie wątek myśląc o Coolpixsie P100 Nikona do
    podobnych celów ale biorący udział w dyskusji odwiedli mnie od zastosowania tego
    aparatu kierując moje zainteresowanie w kierunku lustrzanek. A na dzień
    dzisiejszy nie mogę sobie pozwolić na taki wydatek.

    Pozdrawiam Marian Janaś

  • 13. Data: 2010-11-16 11:42:15
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 12:21, Marian Janaś pisze:

    > (...) Zamiast o szczęściu ja bym to nazwał zrobienie zdjęcia przy
    > okazji. Wielokrotnie widziałem grupę odlatujących gęsi, czy jakieś ptaki
    > drapieżne krążące na niebie zanim zanurkowały na ziemię za wypatrzoną ofiarą.

    Nie ma co się sprzeczać o nazwę. Okazja to też szczęście,
    dla mnie w każdym razie. Bo o takie szczęście mi szło.

> [...]
    > aparatu kierując moje zainteresowanie w kierunku lustrzanek. A na dzień
    > dzisiejszy nie mogę sobie pozwolić na taki wydatek.

    Wprawdzie mam lustrzanki, ale czatowanie w zasadzkach,
    stogach i specjalnych kryjówkach z trzciny i tataraku
    zdecydowanie bardziej atrakcyjne jest podczas lektury,
    np. książek Puchalskiego, niż na mój powszedni codzień.
    Albo nawet co-weekend. A okazje sie trafiają, na przykład
    nisko lecący klucz ptaków wędrujących. Albo lądujące
    na wodzie łąbędzie, gęsi i inne kaczki. Albo wzbijające
    się. Widziane z kajaka lub łódki podczas wędkowania.
    Oglądanie jest bardzo zajmujące, więc chciałbym móc to
    uwieczniać.

    Ostatnio Canon wypuścił dwa superzoomy, SX20 i SX30.
    Zdaje mi się, że mają ultradźwiękowy napęd obiektywów.
    Ciekawe, czy to działa tak jak by się chciało.

    Pozdrawiam,

    Jan

  • 14. Data: 2010-11-16 11:48:38
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > A okazje sie trafiają, na przykład
    > nisko lecący klucz ptaków wędrujących. Albo lądujące
    > na wodzie łąbędzie, gęsi i inne kaczki. Albo wzbijające
    > się. Widziane z kajaka lub łódki podczas wędkowania.

    Niestety zeby uwiecznic kazdy z tych widoczkow musialbys
    trzymaj aparat przy oku z wcisnietym do polowy spustem.

  • 15. Data: 2010-11-16 12:00:17
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 12:48, Jakub Jewuła pisze:

    > Niestety zeby uwiecznic kazdy z tych widoczkow musialbys
    > trzymaj aparat przy oku z wcisnietym do polowy spustem.

    Na szczęście na wodzie widać ptaki już z dużej odległości.
    W końcu nie lecą one jak odrzutowce, ale znacznie wolniej.
    A jeśli jeszcze wydają dźwięki, np. żurawie, na pewno
    zdążysz wziąć aparat do ręki i wycelować. A nawet ustawić
    ogniskową zawczasu. Jest też w tym jakieś czuwanie, ale
    jednak inne niż w ukryciu, koło gniazda łabędzia czy orła.
    Mniej męczące i nużące. A skutki mogą być ciekawe.
    Szczególnie traz, w dobie zapisu cyfrowego, jest to
    przyjemniejsze dla kieszeni, czyli zarazem mniej stresujące.
    Kiedyś płaciło się koszty większe, za zmarnowane klatki filmu.

    Jan

  • 16. Data: 2010-11-16 12:06:43
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > przyjemniejsze dla kieszeni, czyli zarazem mniej stresujące.
    > Kiedyś płaciło się koszty większe, za zmarnowane klatki filmu.

    I dlatego kiedys ktos kto zabieral sie za robienie
    ptaszorow przygotowywal sie do tego ;)

    Dlaczego zabierac sie za dziedzine w ktorej z gry jest
    sie skazanym na kleske? Chyba, ze chcesz fotografowac
    mewy karmiona frytkami ;-)

  • 17. Data: 2010-11-16 12:15:56
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 09:49, Stan.Matyska pisze:

    > Co do sprzetu patakow w locie masz porady w google np.
    > http://www.foto-ptaki.pl/index.php?option=com_conten
    t&task=section&id=7&Itemid=101

    Dziękuję za ten adres. Poczytałem i wiem, że jest tak,
    jak mi się zdawało. Czyli że najważniejszy jest dobry
    autofokus. Zdjęcie rycyków w ruchu jest znakomite.
    Pytanie moje jest jednak nadal aktualne: Czy autofokus
    aparatu kompaktowego jest wystarczająco szybki do takiego
    celu? Może w tych nowszych kompaktach canona SX20 i SX30
    autofokus już jest lepszy niż kiedyś? Chyba czytałem
    gdzieś, że oba mają ultradźwiękowy napęd autofokusa.

    Prosiłbym użytkowników o opinię. Pamiętam, że w aparatach
    analogowych canona, oczywiście w lustrzankach, były różne
    konstrukcje autofokusa. Pisano, że te najdroższe lustrzanki
    canona reagują błyskawicznie na ruch. Ponoć tak, że nadążą
    nawet za dzieciakami w pisakownicy. A dzieci są bardzo
    dynamiczne. No i zaraz pojawia się pytanie, czy nowsze
    przecież obecne konstrukcje autofokusa canona, te z kompaktów,
    są lepsze i szybsze od dawniejszych. To można sprawdzić
    tylko eksperymentalnie. Może ktos to zrobił?

    Jan

  • 18. Data: 2010-11-16 12:25:45
    Od: "ax" <k...@o...pl>

    > Dlaczego zabierac sie za dziedzine w ktorej z gry jest
    > sie skazanym na kleske? Chyba, ze chcesz fotografowac
    > mewy karmiona frytkami ;-)

    przeglądam właśnie książkę "Geheimnisvolles leben am Waser" z 1956 roku
    wydaną w Pradze. Dziwna sprawa, sporo zdjęć ptaków w ich naturalnym
    środowisku i chyba jednak nie robionych super wypasioną cyfrówką. Inna
    książka wyd. Corvina Budapest "Rund um die kamera" rok wydania 1955. Dziwne,
    że w tych archaicznych czasach udawało się zrobić zdjęcia ptaków i nie
    tylko. Może zwierzaki na zdjęciach były wypchane i dla celów foto
    umieszczone w plenerze i dopiero wtedy fotografowane. Czytając ten wątek
    można domniemywać, że tak było. Inaczej przecież nie da rady. Pozdrawiam R.

  • 19. Data: 2010-11-16 12:36:37
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > celów foto umieszczone w plenerze i dopiero wtedy fotografowane.
    > Czytając ten wątek można domniemywać, że tak było. Inaczej przecież nie

    Nie - wcale nie dziwne.
    Po prostu nie zrozumiales albo czytasz co drugi akapit ;)

  • 20. Data: 2010-11-16 12:46:27
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 13:06, Jakub Jewuła pisze:
    >(...)
    > Dlaczego zabierac sie za dziedzine w ktorej z gry jest
    > sie skazanym na kleske? Chyba, ze chcesz fotografowac
    > mewy karmiona frytkami ;-)

    Szybki ruch może okazać się za szybki dla autofokusa,
    skoro nawet zawodowcom w zasadzkach rzadko się udaje
    taki ruch dobrze sfotografować. Pewnie będę musiał
    ograniczyć fotografowanie ptaków w ruchu do startów
    i lądowań, albo co najwyżej do ptasich przelotów
    grupowych. Ale i to mi się podoba. To nie jest klęska,
    a tylko zawężenie do zakresu możliwości. Sprzętu i swoich.
    Teraz pytam o sprzęt. Ściślej o zakres możliwości
    dobrego kompaktu z możliwie najlepszym autofokusem.

    Jan