    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Date: Mon, 15 Jun 2009 23:20:22 +0000 (UTC)

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > A jaka roznica?

    To tak jak z pytaniem, czy herbata robi się słodka od wsypywania cukru,
    czy od mieszania. Niektórzy potrafią spierać się na ten temat, ale ja
    wiem, że jeśli się cukier wsypie i nie zamiesza, to i tak po pewnym
    czasie dyfuzja (samomieszanie) zrobi swoje. Natomiast nie mam jasności
    co do tego, czy pozostawienie rozładowanego w 80 procentach ogniwa aż
    nastąpi całkowite samorozładowanie będzie miało ten sam skutek, co
    wypompowanie go do zera silnikiem samolociku.

    > ni dudu, tak samo zdychaja nie zylowane pakiety, jak sie je rozladuje
    > za gleboko.

    A zdychają? Tak samo? Spodobała mi się poprzednia teoria, w której
    niepoślednią rolę odgrywają na przykład efekty termiczne związane
    z lokalnym przepływem prądu i lokalnym przegrzaniem. Ale gdyby się
    okazało, że to samo mamy przy samorozładowaniu lub przy poborze
    znikomo małego prądu, to chyba przyjdzie nam ją porzucić.

    > Tyle, ze przy malo zylowanych pakietach nie widac tak bardzo wzrostu
    > Rin, wiec nie rzuca sie az tak w oczy, poza tym malo zylowane pakiety
    > laduje sie sila rzeczy rzadziej i liczba cykli leci wolniej...

    Kilka dni temu była tu dyskusja na temat akumulatorów w telefonach.
    Dowiedziałem się z niej, że niektóre modele mogą dziennie zaliczać
    30 cykli ładowania i rozładowania gdzieś pomiędzy 99 a 100% pojemności.
    I one żyją najmniej trzy razy krócej niż te, w których ładowanie
    rozwiązano trochę mądrzej. Czyli poza efektami występującymi w prawie
    rozładowanym akumulatorze, istotne są również te, które ujawniają się
    także przy pracy "w górnych rejestrach". To dla mnie nic nadzwyczajnego.
    Nie wiem tylko jakie są proporcje między takim "zwyczajnym" zużywaniem
    się ogniwa (odwaracalne procesy elektrochemicznie nie są tak dokładnie
    odwracalne) i zużywaniem się "nadzwyczajnym" -- przegrzewanie, zwarcia
    i inne drastyczne zjawiska związane z dużym obciążeniem.

    > Rzuc okiem tutaj:
    [...wykres rozładowania...]
    > Co dokladnie sie w baterii dzieje, to musisz sam zgadnac, ale
    > doswiadczenie wskazuje, ze wjezdzanie na to kolano skraca zycie
    > akumulatorom znacznie.

    Zgaduję (choć niezbyt dokładnie), że manifestuje się tu nierównomierność
    powierzchni elektrod. Są obszary, gdzie skończyła się chemia na elektrodzie,
    są też takie, które jeszcze dają prąd. A wszystko to połączone równolegle.
    Gdyby badać ogniwo o powierzchni epsilonowej (nieskończenie małe), to
    powinno rozładować się nagle, kolano by było ostre, a łydka zwisała
    pionowo w dół.

    > Przy tym te cele akurat maja pod obciazeniem 0.5A tyle samo, co bez -
    > je wolno rozladowywac 50A ciaglego, 80A szczytowo, znaczy, podane
    > napiecia sa tak jakby bez obciazenia.

    No i tu może być nieszczęście. Jeśli większość powierzchni czynnej
    już czynna nie jest, to prąd ten musi zaspokoić pozostała mniejszość.
    No i nie daje rady. Nawet jeśli (z innych przyczyn) wzrośnie opór
    wewnętrzny, to przy tym samym obciążeniu (tą samą rezystencją) gęstość
    prądu na elektrodzie wzrośnie punktowo powyżej dopuszczalnej.

    --
    Jarek