  • Data: 2009-06-16 06:22:16
    Temat: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Jun 16, 1:20 am, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > To tak jak z pytaniem, czy herbata robi się słodka od wsypywania cukru,
    > czy od mieszania.

    niezupelnie, to tak, jakby zastanawiac sie, od ktorego momentu herbata
    jest za slodka i szkodzi na zeby ;)

    > Natomiast nie mam jasności
    > co do tego, czy pozostawienie rozładowanego w 80 procentach ogniwa aż
    > nastąpi całkowite samorozładowanie będzie miało ten sam skutek, co
    > wypompowanie go do zera silnikiem samolociku.

    Czy ten sam - nie wiem, ale oba beda szkodliwe. JEsli pozwolisz, zeby
    ogniwo samo z siebie zdechlo ponizej 2.5V ponowne ladowanie moze byc
    niebezpieczne i elektronika chroniaca ogniwo (o ile taka tam jest)
    powinna temu zapobiec (Znaczy rozladowaniu tak gleboko a jesli sie
    stalo - to ponownemu ladowaniu).

    Natomiast nie odpowiem Ci, czy obie sytuacje (rozladowanie samoczynnie
    do 2.6V malym pradem vs. rozladowanie do 2.6 duzym pradem) beda mialy
    dokladnie ten sam mechanizm szkod i ten sam ich rozmiar.

    > Zgaduję (choć niezbyt dokładnie), że manifestuje się tu nierównomierność
    > powierzchni elektrod. Są obszary, gdzie skończyła się chemia na elektrodzie,
    > są też takie, które jeszcze dają prąd. [...] Jeśli większość powierzchni czynnej
    > już czynna nie jest, to prąd ten musi zaspokoić pozostała mniejszość.
    > No i nie daje rady. Nawet jeśli (z innych przyczyn) wzrośnie opór
    > wewnętrzny, to przy tym samym obciążeniu (tą samą rezystencją) gęstość
    > prądu na elektrodzie wzrośnie punktowo powyżej dopuszczalnej.

    No to pisalem juz wczesniej, ze podejrzewam. Przy czym mysle, ze 2.5A
    pradu latarki moze byc juz szkodliwe.
    Zylowanie aku w modelu nie polega na rznieciu z niego non stop pradu
    do oporu, tylko na udarach. OK, moje pakiety sa 10x mocniej obciazone
    od Pszemola (2.2Ah obciazone 12A gdy jego maja 5.6Ah i 2.6A), ale jego
    lampa odcina znacznie pozniej, niz ESC odetnie mi silnik (8.5V vs.
    10V). Stad nie ignorowalbym zjawiska i nie rznal lampy do zdechniecia.
    Marek