    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Date: Mon, 15 Jun 2009 17:14:35 +0000 (UTC)

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > Moje dane sa czysto empiryczne, przy rozladowywaniu pod obciazeniem
    > pod koniec pojemnosci baterii bardzo silnie wzrasta rezystancja
    > wewnetrzna, wyglada to tak, jakby na rozwinietej powierzchni elektrod
    > brakowalo juz aktywnego czynnika i pracuja one tylko czescia
    > przekroju. To prowadzi do przegrzewania sie baterii (niekoniecznie
    > globalnego) i - w przypadku LiPoly - delaminacji elektrod i gazowania
    > (google: puffed lipo). Liionki nie moga sie nadac, wiec podnosi sie
    > cisnienie w celi.

    [...]

    > Nie lap mnie za mocno za teorie, behawiorystyczne podejscie znajduje
    > potwierdzenie w praktyce - unikanie wyciagania z baterii >75% energii
    > przedluza jej zywot w latajacym modelu tak dwu- do pieciokrotnie w
    > zaleznosci od jakosci ogniw. Zakladajac znacznie lagodniejszy rezim
    > pracy w latarce - powinna i tak pozyc ze 2x tyle przy ladowaniu przed
    > koncem swiatla.

    A może poprzedni wniosek został źle sformułowany? Może ogniwom szkodzi
    nie tyle *rozładowanie* poniżej pewnego napięcia, co *rozładowywanie*
    w dalszym ciągu takiego częściowo rozładowanego ogniwa? I to tylko
    w warunkach, jakie są w latającym modelu, czyli dojenie prądu na maksa.
    W telefonie na standbaju może to w ogóle nie mieć znaczenia. Latarka
    to coś pośredniego. Pytanie tylko, czy oznacza to, że można taką baterię
    głębiej rozładować (do 15 czy 10%), czy że różnica w żywotności będzie
    mniejsza.

    --
    Jarek