    From: "Stolat" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prostownik liniowy
    Date: Sun, 19 Dec 2010 10:50:03 +0100

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:iejcu6$444$1@news.onet.pl...

    > Najprościej przekładnikiem. Przykład:
    > 30A max, przekładnik 50:1, czyli na wyjściu 0,6A, na obciążeniu 10R (4W)
    > da nam 6V, potrzebny dzielnik coby było 5V max, to do ADC nr1.
    > Napisałeś że chcesz mierzyć w ten sposób trzy fazy więc druga faza do ADC
    > nr 2,
    > trzecia do ADC nr3.

    W sumie w TME jest rezystor 8R2 5W jak go zasosuje to dostanę 4,92V, więc
    tyle ile mi potrzeba.
    I teraz schemat:
    Przekładnik prądowy rezystor 8R2 między obie nogi i za rezosterem do ADC1 i
    tak samo podpinamy z fazę 2 i 3.
    A doatkowo wyczytałem że Arduino w analogu potrzebuje dodatniego napięcia,
    rozumiem że poradzi soebie z tym co wyjdzie z przekładnika czy trzeba mu to
    podać na tacy (obcięcie, obrobione)?

    Ok teraz odczytuje napięcie i przeliczam odpowiednio na prąd w programie.
    Czyli jak odczytam wartość 4,92 V to mam 30A, ewentualnie można to jakoś
    wyskalować przy pomocy amperomierza.

    > Teraz informacja o napięciu. Dałeś przekładniki prądowe, więc nie ma
    > problemu wystarczą dzielniki napięcia na dwóch rezystorach, pierwsza faza
    > na ADC nr 4,
    > druga na ADC nr 5, trzecia na ADC nr 6.
    > Może wystarczą trzy ADC jeżeli będziesz w miarę szybko się pomiędzy nimi
    > przełączał. Może wystarczy nawet jeden ADC.
    > Dużo zależy od tego, jakiej informacji potrzebujesz.

    Hmm ale tego nie kumam. bo nie wiem jak to wszytko podłączyć o ile pomiar
    prąd wydaje mi się jasny to pomiar napięcie już nie.
    Z którego miejsca mam brać dane z przekładnika? Bo przekładnik już jest
    powiedzmy obciążony rezystorem 8R2
    Czy mam wziąć napięcie bezpośrednio z fazy i przez dzielnik napięcia
    zeskalować do 5V? Ale czy to nie usmaży mi kontrolera?
    Dodatkowo przy dzielniku napięcia idąc za wikipedią: "...Niemniej jednak,
    przy zasilaniu prądem przemiennym należy wziąć pod uwagę przesunięcia fazowe
    wynikające z występowania możliwych reaktancji pojemnościowych i
    indukcyjnych w samym dzielniku, jak również i w zasilającym
    obwodzie.Najbardziej korzystnym jest używanie dzielnika napięciowego
    zbudowanego z bezindukcyjnych, bezpojemnościowych rezystorów, niemniej
    jednak nie zawsze jest to możliwe. Czasami więc stosuje się dzielniki
    pojemnościowe - zbudowane z dwóch kondensatorów."

    Teraz jak to zrobić np na 3 ADC, jak się mam między nimi przełączać?
    Moje założenie to odczytywać ile "prąd" zużywam w danym przedziale czasowym.
    Jak będę mieć prąd na fazie to sobie policzę zużycie w kWh
    Po analizie zadanego okresu podejmę decyzję czy wchodzić w licznik dwu
    taryfowy.
    Wiem, że można to zrobić na oko, ale po co :).

    Pozdrawiam
    Michał