  • Data: 2010-12-19 22:29:04
    Temat: Re: Prostownik liniowy
    Od: "Desoft" <N...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W sumie w TME jest rezystor 8R2 5W jak go zasosuje to dostanę 4,92V, więc
    > tyle ile mi potrzeba.
    > I teraz schemat:
    > Przekładnik prądowy rezystor 8R2 między obie nogi i za rezosterem do ADC1
    > i tak samo podpinamy z fazę 2 i 3.
    > A doatkowo wyczytałem że Arduino w analogu potrzebuje dodatniego napięcia,
    > rozumiem że poradzi soebie z tym co wyjdzie z przekładnika czy trzeba mu
    > to podać na tacy (obcięcie, obrobione)?

    Sugerowałem o poczytaniu o cos Fi.
    Powiedz najpierw co chcesz mierzyć.
    Może inaczej... czy chcesz mierzyć prąd który pobierasz z elektrownii czy
    wystarczy Ci pomiar prądu w przewodzie: prąd z i do elektrownii.
    jeżeli chodzi o to że Arduino akceptuje tylko dodatnie napięcia... można
    przesunąć przebieg tak, aby cały czas był dodatni - więcej liczenia, ale
    najrozsądniejsze.

    > Ok teraz odczytuje napięcie i przeliczam odpowiednio na prąd w programie.
    > Czyli jak odczytam wartość 4,92 V to mam 30A, ewentualnie można to jakoś
    > wyskalować przy pomocy amperomierza.

    Jeżeli tak szacunkowo chcesz mierzyć, to może wystarczy jeden przekładnik?
    Albo trzy najtańsze i sumować ich napięcia/prądy przed ADC, prostować,
    uśredniać, z pomiarem napięcia dać sobie spokój...

    > Hmm ale tego nie kumam. bo nie wiem jak to wszytko podłączyć o ile pomiar
    > prąd wydaje mi się jasny to pomiar napięcie już nie.

    Wzór na moc: P=U*I więc musisz znać napięcie na fazie i pomnożyć go przez
    prąd

    Żeby nie było łatwo to wzór na moc: P=U*I*cosfi
    Możesz założyć że nie będziesz używał w domu urządzeń elektronicznych i
    wtedy cosfi wyliczysz przez pomiar czasu pomiędzy napięciem a prądem.
    Jeżeli chcesz używać elektronicznych obciązeń, to mierzysz prąd i napięcie
    np 20-100 razy w ciągu okresu i mnożysz.

    > Z którego miejsca mam brać dane z przekładnika? Bo przekładnik już jest
    > powiedzmy obciążony rezystorem 8R2

    Z tego rezystora.

    > Czy mam wziąć napięcie bezpośrednio z fazy i przez dzielnik napięcia
    > zeskalować do 5V? Ale czy to nie usmaży mi kontrolera?

    jeżeli dobrze obliczysz dzielnik to nie usmaży.

    > Dodatkowo przy dzielniku napięcia idąc za wikipedią: "...Niemniej jednak,
    > przy zasilaniu prądem przemiennym należy wziąć pod uwagę przesunięcia
    > fazowe wynikające z występowania możliwych reaktancji pojemnościowych i
    > indukcyjnych w samym dzielniku, jak również i w zasilającym
    > obwodzie.Najbardziej korzystnym jest używanie dzielnika napięciowego
    > zbudowanego z bezindukcyjnych, bezpojemnościowych rezystorów, niemniej
    > jednak nie zawsze jest to możliwe. Czasami więc stosuje się dzielniki
    > pojemnościowe - zbudowane z dwóch kondensatorów."

    To sobie daruj. Przy częstotliwości 50Hz indukcyjność rezystorów nie ma
    znaczenia.

    > Teraz jak to zrobić np na 3 ADC, jak się mam między nimi przełączać?

    W sieci trójfazowej jest coś takiego jak "zero" fachowcy na to mówią N.
    Najprościej przyjąć to jako punkt wspólny.

    > Moje założenie to odczytywać ile "prąd" zużywam w danym przedziale
    > czasowym.
    > Jak będę mieć prąd na fazie to sobie policzę zużycie w kWh

    Prawie dobrze. A jak będzie płynął prąd, a nie będzie napięcia na fazie?

    > Po analizie zadanego okresu podejmę decyzję czy wchodzić w licznik dwu
    > taryfowy.
    > Wiem, że można to zrobić na oko, ale po co :).

    Takie rzeczy to już pikuś.

    --
    Desoft