    From: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia - trochę inaczej
    Date: Fri, 11 Nov 2011 10:24:45 +0100

    On Thu, 10 Nov 2011 19:51:56 +0100, "sofu" <m...@o...pl> wrote:

    >Nie chce nikogo obrażać ale wydaje mi się że tamte "komputery" można było o
    >kant d... potłuc.
    >Posiadanie ich było marzeniem wielu, a jak już je mieli szpanem
    >niewypowiedzianym. Do niczego mądrego to jednak nie służyło, bo biorąc pod
    >uwagę prymitywizm urządzenia i faktyczny brak zastosowań nie mogło służyć do
    >niczego poza zabawą często dorosłych ludzi.

    To jeszcze raz ja. Odnoszę jednakowoż wrażenie, że chyba wiem, dlacze-
    go tak sądzisz: przenosisz dzisiejsze wyobrażenie o użyteczności kom-
    ptera na początek jego obecności w domu. Na początku lat 80. postęp
    techniczny był już taki, że można było mieć własny komputer w domu, za
    czym, niestety, nie nadążały możliwości oprogramowania. Jeszcze się
    nie utworzył rynek na gotowe programy użytkowe lub gry. Dopóki kompu-
    ter to było coś drogiego, dostępnego tylko dla firm, tak długo nie
    było dużej presji na tworzenie oprogramowania ,,z puełka''. Było ono
    pisane pod konkretne zapotrzebowanie, do wykonanie jednej określonej
    czynności. Nikt nie wymagał wygodnego międzymordzia, myszki wtedy nie
    tuptały ani nie mlaskały, muzyczki nie grały ... Aby wykorzystać mo-
    żliwości komputera, to trzeba było znać się na programowaniu. A wtedy,
    aby się tego nauczyć, należało studiować na takich ,,łatwych'' kie-
    runkach jak fizyka, matematyka, elektrotechnika, automatyka. I dla ta-
    kiej osoby nawet komputer-golas był w pełni użyteczną maszyną, oprócz
    możliwości, nie różniącą się od mainframe'a stojącego w pracy czy na
    uczelni. Za to bardzo niewiele było gotowego oprogramowania do wykony-
    wania typowo biurowych lub rozrywkowych czynności. Ten obszar rynku
    dopiero się tworzył. Do tego sporo obecnie typowych zastosowań, np.
    grafika nie mogło być już wtedy powszechni dostępne, gdyż ówczesne
    komputery nie były w stanie tego obsłużyć (zdjięcie z dwumegapixelowe-
    go aparatu zajmuje okło 6 MB, to jest 6 razy tyle ile miała typowa
    Amiga, i prawie 100 razy tyle ile miał Commodore 64).

    Tak więc z twoją opinią można się zgodzić tylko pod warunkiem, że
    użytkownik ani nie umiał programować ani nie miał łatwego dostępu do
    jakichkolwiek użytecznych programów lub gier.
    --
    Grzegorz Krukowski