  • 161. Data: 2014-12-07 14:43:24
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 12/02/2014 08:47 AM, Atlantis wrote:

    > A jaka długa była magistrala?

    Za czasów swojej świetności, to i z 10-15m (kawałek na dworze), chwilami
    nawet w topologii Y.
    Ale nawet wtedy zdarzało się, że niektóre pomiary były gubione.
    Parę razy podchodziłem do zmian okablowania czy topologii, ale w
    zasadzie nic to nie zmieniło w kwestii okazjonalnych problemów.
    Później dystans się skracał aż zostało ze 20cm. Na koniec wyrzuciłem to
    wszystko bo więcej z tym było kłopotów niż pożytku.

    > Bo ja w żadnym razie nie zamierzam używać
    > tego w roli głównego medium transmisyjnego. Po prostu chciałbym lokalnie
    > podłączać do modułu kilka czujników temperatury (np. dwa wewnątrz
    > budynku + jeden na zewnątrz) na kablu o długości < 10 m.
    > Żadnych innych układów wykonawczych nie planuję podłączać za pomocą 1-wire.

    Ale układy wykonawcze będą coś robiły pewnie na podstawie pomiarów, a
    jak te znikną, to tu też będziesz mieć problem.

    > Przypadkiem nie jest to szczytowy pobór mocy, w momencie nadawania
    > czegoś na magistralę?

    Nadawanie: 150mA, odbiór 120mA, uśpienie ma dopiero znacząco mniejszy
    pobór prądu (z tym 0.5W przesadziłem, ale to i tak sporo).

    > W obecnej koncepcji jest ono zbędne. Bo jeśli nie będzie prądu, nie
    > będzie też działało światło, którym układ ma sterować. Pozostaje co
    > prawda (m.in.) kwestia logowania temperatury, jednak tutaj musiałbym też
    > zapewnić zapasowe zasilanie reszcie niezbędnej infrastruktury (switche i
    > router, serwer Graphite'a zapisujący dane). Raczej gra niewarta świeczki...

    Jak masz serwerek, który zbiera dane, to już dla niego powinieneś mieć
    jakiegoś ups-a, żeby mu choćby zapewić możliwość czystego shutdownu. Bo
    całe sterowanie może się rozjechać jak po którymś braku prądu znajdziesz
    śmieci w danych. Poza tym jak to jest do domku, to pewnie i tak
    przydałby się ups do kotła czy jakiejść pompy.

    > To fakt, jednak wtedy trzeba zrezygnować z zalet jakie niosą moduły w
    > stylu RFM69 (adresowanie, kontrola błędów, wykrywanie kolizji,
    > szyfrowanie AES).

    No to tak jak pisałem wcześniej - możesz zrobić samemu takie moduły
    nawet z zasilaniem bateryjnym czy ogniwem słonecznym +
    akumulatorek/supercap - wystarczy na wysłanie danych raz na jakiś czas
    'w ciemno'. Wifi niestety się do tego nie nadaje.
    A akumulatorek + ogniwo słoneczne, to teraz można kupić w każdym sklepie
    za kilka zł pod postacią lampki solarnej do ogrodu,
    Mógłbyś sobie nawet zrobić tak farmę lampko-czujników :-)

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 162. Data: 2014-12-10 08:45:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-12-07 14:43, Marek Wodzinski pisze:

    > Za czasów swojej świetności, to i z 10-15m (kawałek na dworze), chwilami
    > nawet w topologii Y.

    W sprzyjających okolicznościach może uda mi się zejść poniżej 10 metrów,
    bez stosowania rozwidleń. Generalnie chodzi głównie o to, żeby jeden
    czujnik wyprowadzić na zewnątrz, po drodze ustawiając jeden czy dwa
    kolejne, np. w jednym z ogrzewanych, ocieplonych pomieszczeń i (z
    ciekawości) na strychu.

    > Ale nawet wtedy zdarzało się, że niektóre pomiary były gubione.

    Jak często zdarzała się taka sytuacja?

    > Ale układy wykonawcze będą coś robiły pewnie na podstawie pomiarów, a
    > jak te znikną, to tu też będziesz mieć problem.

    Nie planuję stosowania takich sprzężeń zwrotnych. Temperatura ma być
    rejestrowana w celach czysto informacyjnych. Wstaję rano, spoglądam na
    komórkę i wiem jaki jest mróz za oknem. Gdybym budował urządzenie
    podejmujące akcje w oparciu o odczyt temperatury, cała operacja
    odbywałaby się lokalnie, a w przypadku braku możliwości spełnienia tego
    warunku użyłbym jakiejś lepszej magistrali (RS485, CAN czy nawet Ethernet).

    > Nadawanie: 150mA, odbiór 120mA, uśpienie ma dopiero znacząco mniejszy
    > pobór prądu (z tym 0.5W przesadziłem, ale to i tak sporo).

    Niby racja. Z drugiej strony on nie odbiera i nie nadaje ramek cały czas...

> [...]
    > śmieci w danych. Poza tym jak to jest do domku, to pewnie i tak
    > przydałby się ups do kotła czy jakiejść pompy.

    Planuję wykorzystać coś w rodzaju CubieTrucka. Płytka posiada interfejs
    SATA (dysk twardy jest niezbędny, gdy chciałoby się ciągle zapisywać
    jakieś dane do bazy) oraz możliwość podłączenia akumulatorka Li-Ion.
    W chwili obecnej nie planuję sterowania kotłem czy pompą.

> [...]
    > za kilka zł pod postacią lampki solarnej do ogrodu,
    > Mógłbyś sobie nawet zrobić tak farmę lampko-czujników :-)

    To jest też jakiś pomysł. Jednak jeśli myślę o skonstruowaniu modułu
    sterującego (wyjścia 230V do załączania świateł, wejścia dla PIR-ek i
    włączników) na RF, to dlaczego by nie wyposażyć go w funkcję pomiaru
    temperatury?

  • 163. Data: 2014-12-10 13:29:14
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 10-12-14 08:45, Atlantis pisze:
    Jednak jeśli myślę o skonstruowaniu modułu
    > sterującego (wyjścia 230V do załączania świateł, wejścia dla PIR-ek i
    > włączników) na RF, to dlaczego by nie wyposażyć go w funkcję pomiaru
    > temperatury?

    Wszystko jest gotowe na rynku.Stop
    Z Chińczykami na koszty nie wygrasz.Stop
    Nie baw się w 1-wire.Jego taniość jest pozorna.Stop
    Moduły na RS485 można niedrogo kupić. Stop
    Pozdrowienia dla babci.Stop

  • 164. Data: 2014-12-10 14:44:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-12-10 13:29, Dupek Żołędas pisze:

    > Wszystko jest gotowe na rynku.Stop

    Podaj mi jakiś przykład modułu, który spełnia opisane powyżej wytyczne,
    czyli:
    1) Komunikacja ze światem za pośrednictwem Ethernetu (lub ewentualnie
    inna wersja z modułem RF).
    2) Możliwość sterowania światłem
    3) Możliwość podłączenia co najmniej czterech PIR-ek
    4) Możliwość podłączenia hardware'owych włączników, tudzież
    kontraktronowych czujników otwarcia drzwi.
    5) Możliwość podłączenia zewnętrznych czujników temperatury na dowolnej
    wybranej magistrali.
    6) Pełna "hakowalność" - np. możliwość nauczenia modułu komunikacji z
    moim serwerem, gdy będę chciał aby logował zdarzenia albo zapisywał
    wyniki pomiarów w bazie danych.
    7) Cena < 400 zł. Sądzę, że nie więcej zapłacę za części. I to pomijając
    fakt, że niektóre z nich mam już pod ręką.

  • 165. Data: 2014-12-10 14:58:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Podaj mi jakiś przykład modułu

    Przykład przykładem, ale radę dał Ci dobrą: 1-wire jest do pupy. Stop.
    Zainteresuj się 485 (staroć, ale daje radę) albo inną CANalią...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 166. Data: 2014-12-10 18:05:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 30 Nov 2014 08:35:27 +0100, Atlantis napisał(a):

    > który umożliwi mi
    > monitorowanie otoczenia za pomocą PIR-ek, sprawdzanie temperatury za
    > pomocą DS18B20 na magistrali 1wire oraz załączanie odbiorników 230V o
    > małej mocy (w domyśle "żarówek" LED-owch)

    To opisałeś moduł centralki alarmowej, np. Satela (z wyj. tego pomiaru
    temp.)
    --
    Jacek

  • 167. Data: 2014-12-10 18:06:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > małej mocy (w domyśle "żarówek" LED-owch)

    To opisałeś moduł centralki alarmowej, np. Satela (z wyj. tego pomiaru
    temp.) np. CA10 za jakieś 300 zł.
    --
    Jacek

  • 168. Data: 2014-12-10 18:18:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-12-10 14:58, Piotr Wyderski pisze:

    > Przykład przykładem, ale radę dał Ci dobrą: 1-wire jest do pupy. Stop.
    > Zainteresuj się 485 (staroć, ale daje radę) albo inną CANalią...

    To w takim razie inne pytanie. Jest jakiś odpowiednik DS18B20 w wersji
    na CAN albo RS485? Bo bez tego musiałbym robić jakieś moduły, które
    realizowałyby komunikację pomiędzy magistralą a DS18B20 (tudzież jakimś
    analogowym elementem pomiarowym). Kolejny mikrokontroler, kolejny
    interfejs gadający po magistrali. W przypadku wystawienia tego
    wszystkiego na zewnątrz pojawi się kwestia odpowiedniego zabezpieczenia
    przed wilgocią, odporności wszystkich elementów na niskie temperatury
    podczas wyjątkowo mroźnej zimy itp.

    A tak zastosuję po prostu taki element:
    http://allegro.pl/i4872214673.html

  • 169. Data: 2014-12-10 18:57:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Dec 2014 18:06:20 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > To opisałeś moduł centralki alarmowej, np. Satela (z wyj. tego
    pomiaru
    > temp.) np. CA10 za jakieś 300 zł.

    Nie wiem jak jest teraz ale kilka lat temu potrzebowałem do ca-16
    moduł dostępowy na karty zbliżeniowe. Potrzebowałem również dane
    dostępowe zrzucać przez lan do jakiegoś pliku do dalszego
    przetwarzania. Znajomy instalator to wszystko podłączył. Nie dało się
    tego używać. Aplikacja satela napisana chyba przez 7 latka. Problemy
    z ciągle nadpisująca się historia zdarzeń. Ściągnięcie kilka kb
    danych zajmowalo kilkadziesiąt minut, jakby ten moduł lan komunikował
    się z centralką z prędkością 300 bodów. Nie dało się tego używać.
    W końcu się wkurzyłem i zrobiliśmy własny system kontroli dostępu
    wykorzystujący te same głowice dostępu.

    Po tym doświadczeniu zastało mi smutne przekonanie, że satel tylko do
    pirów się nadaje i załączania syrenki, nic więcej. Bo jak się
    spróbuje więcej, to są tylko nerwy.

    --
    Marek

  • 170. Data: 2014-12-10 19:23:45
    Od: d...@g...com

    użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Nie wydaje mi się, że tak jest. Nie mam nic na poparcie tej tezy, po
    > prostu nie wydaje mi się. Graficzne procesory w kartach przede wszystkim
    > skonstruowano do przekształcania wieloboków wypełnionych teksturą (bitmapą).
    > Robiono to głównie z myśla o pokazywaniu na ekranie zarzynanych ufoków.
    > U mnie jedynym programem, jaki korzysta z tych obliczeń, jest Google Earth.

    Przy szperaniu po necie widac czasem programy korzystajace
    z GPU w roli "odzyskiwaczy":) kluczy i hasel "zapomnianych".
    http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/0
    7/wpa-psk-password-recovery.jpg

    Moze wireshark? Nie mam pewnosci.