    Date: Sat, 29 Nov 2014 00:05:50 +0100
    From: Waldek Krolak <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności

    W dniu 28.11.2014 o 22:10, Atlantis pisze:
    > Powoli zabieram się w końcu za prosty system automatyki domowej. Zacznę
    > od jednego modułu z interfejsem sieciowym (Ethernet), który będzie miał
    > za zadanie sterować światłem (triaki), przyjmować impulsy z fizycznych
    > włączników i PIR-ek (przez transoptory) oraz odczytywać temperaturę z
    > kilku DS18B20 na kilkunastometrowej magistrali 1-wire (tutaj też będzie
    > izolowany interfejs).

    Ciach...

    > Coś jeszcze powinienem wziąć pod uwagę?

    Tak kolego. Wydaje mi się, że nie uwzględniłeś kabelków.
    Jak rozumiem nie zamierzasz modułów robić bezprzewodowych. Przynajmniej
    tego nie napisałeś.
    Jak rozumiem masz dom. Ewentualnie mieszkanie. Rozrysuj sobie plan
    mieszkania/domu a potem zobacz ile kabli musisz położyć. Z tego co
    piszesz wnioskuję, że chcesz robić system zarządzany przez centralkę
    sterującą.
    Jedno pomieszczenie to minimum jeden wyłącznik, min. jedno źródło
    światła, min. jeden PIR, min. jeden Dallas. Jeśli w przyszłości
    chciałbyś to rozbudować to powinieneś dołożyć min. jedno gniazdo, jeden
    zawór grzejnikowy. Ewentualnie kontrolę okien, drzwi.
    Uwzględniając twoje minimum będą to 4 przewody, które musisz pociągnąć
    od centralki do modułów w jednym pomieszczeniu. Będziesz kuł ściany czy
    kładł po wierzchu?
    Jak poszukasz w googlarce, znajdziesz opis instalacji automatyki domowej
    zrobionej na sterowniku PLC. Ilość skrętki jaką człowiek położył to
    chyba było ponad 1km.
    Jeśli chcesz kolego się po bawić, nauczyć czegoś. To jak najbardziej
    jestem za. Ale jeśli chcesz to zrobić po to by zautomatyzować sobie
    dom/mieszkanie. Odpuść sobie. Na rynku są gotowe rozwiązania.
    Jeśli chcesz iść po kabelku: KNX, LCN, LonWorks i parę innych.
    Jeśli chcesz iść w radio: Z-Wave, xComfort i parę innych.
    Czemu tak?
    To czego mi osobiście najbardziej brakuje, to czas. Ja osobiście nie mam
    czasu na wyważanie otwartych drzwi. Inaczej, bardziej mi się opłaca
    kupić gotowe moduły i poskładać automatykę do kupy niż projektować
    moduły od początku. Osobna sprawa, że żaden ze mnie elektronik.

    Pozdrawiam. I życzę Ci kolego jak najwięcej czasu dla siebie.

    Waldemar Królak