  • 11. Data: 2012-07-03 13:12:37
    Temat: Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
    Od: "Robert R" <c...@g...pl>

    Cezar <c...@B...pl> napisał(a):

    > A ten trzeci przewod to nie jest wlasnie kontrola predkosci obrotowej?
    > W razie odlaczenia tego przewodu automatyka mysli ze kreci sie za wolno
    > wiec ustawia napiecie zasilania wentylatora na maksymalne.
    >
    > c.

    Możesz mieć rację, nigdy nie sprawdzałem sygnału na 3 żółtym przewodzie - nie
    wiem czy jest to informacja zwrotna z wentylatora w postaci impulsów badź
    napięcia, czy jest to wejście zadające prędkość. Aczkolwiek są to typowe
    wentylatory 3- przewodowe, i pewnie ich sterowanie jest opisane i można to
    znaleźć w sieci.

  • 12. Data: 2012-07-03 15:51:11
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Robert R <c...@g...pl> wrote:

    > Możesz mieć rację, nigdy nie sprawdzałem sygnału na 3 żółtym przewodzie - nie
    > wiem czy jest to informacja zwrotna z wentylatora w postaci impulsów badź
    > napięcia, czy jest to wejście zadające prędkość.

    Wentylator generuje 2 impulsy na obrót na żółtym (przynajmniej taki
    standardowy do PC).

    a.

  • 13. Data: 2012-07-08 07:31:01
    Od: Dziadek <d...@n...spam.pl>

    Użytkownik Wemif napisał:

    > Wentylator generuje 2 impulsy na obrót na żółtym (przynajmniej taki
    > standardowy do PC).
    >
    > a.

    Wczoraj znajomy otworzył projektor.Wyrzucił gąbki z kanałów
    wentylacyjnych , ale to nie poprawiło pracy -i tak się zgrzał i szybko
    wyłączył. Potem odciął żółty przewód od głównego wentylatora. To też nic
    nie dało. Połączył go więc z powrotem. Wnętrze czyste i nie było co
    czyścić, wentylatory "tak na oko" sprawne mechanicznie...
    On się nie zna do końca na projektorach, ale sygnalizował, że być może
    wentylator główny nie wskakuje na wyższe obroty, i pracuje na małych,
    wciąż tych samych.

    Dziadek

  • 14. Data: 2012-07-08 23:14:29
    Od: "Robert R" <c...@g...pl>

    Dziadek <d...@n...spam.pl> napisał(a):

> [...]
    > On się nie zna do końca na projektorach, ale sygnalizował, że być może
    > wentylator główny nie wskakuje na wyższe obroty, i pracuje na małych,

    Po odłączeniu żółtego przewodu któregokolwiek z wentylatorów błąd temperatury
    powinien wystąpić prawie natychmiast (po paru sekundach). Sprawdzaliście
    opory ruchu wentylatora głównego (turbiny) - można go podłączyć pod
    zewnętrzny zasilacz (12V) - i przy wyłączonym projektorze potestować -
    zobaczyć czy po 10 minutach nie bierze większego prądu. Zółty przewód
    pozostawiasz niepodłączony. Ze wszystkich wentylatorów właśnie główny często
    się uszkadza w różnych modelach projektorów.

  • 15. Data: 2012-07-09 18:27:40
    Od: Dziadek <d...@n...spam.pl>

    Użytkownik Robert R napisał:

> [...]
    > pozostawiasz niepodłączony. Ze wszystkich wentylatorów właśnie główny często
    > się uszkadza w różnych modelach projektorów.

    Otóż po odłączeniu żółtego przewodu wydawało się , że praca Projektora
    nie uległa żadnej zmianie! Czyli jak było żle tak i pozostało. Wydaje
    się, że wentylator chodził z podobnymi obrotami [przed odcięciem, jak i
    w połączeniu żółtym]..

    Acha ...nie napisałem najważnieszego. Ten człowiek który kombinował przy
    moim projektorze podyktował mi coś takiego"Wentylator główny.Napięcie 7V
    przy rozgrzanym rzutniku. Przecięty przewód żółty, też 7 V na wentylatorze."

    Czy to coś wyjaśnia?

    Dziadek

  • 16. Data: 2012-07-09 23:34:16
    Od: "Robert R" <c...@g...pl>

    Dziadek <d...@n...spam.pl> napisał(a):

> [...]
    > On się nie zna do końca na projektorach, ale sygnalizował, że być może
    > wentylator główny nie wskakuje na wyższe obroty, i pracuje na małych,

    A masz dostęp do oscyloskopu? Wypadalo by zobaczyć czy na żółtym przewodzie
    są impulsy. Jeśli nie masz, możesz zrobić coś takiego - wziąść mały
    wentylatorek 3- przewodowy - odłączyć żółty kabelek wentylatora projektora -
    i dolutować mały wentylatorek (wszystkie 3 przewody - czerwony i czarny
    równolegle do wentylatora oryg. żółty małego - zamiast żółtego oryg.)

  • 17. Data: 2012-07-10 19:47:59
    Od: c...@o...pl

    Dziadek wrote:

> [...]
    > moim projektorze podyktował mi coś takiego"Wentylator główny.Napięcie 7V
    > przy rozgrzanym rzutniku. Przecięty przewód żółty, też 7 V na

    Niewiele.

    W projektorach, które trochę znam wiatraki mają nominalne napięcie 12V, ale
    zasilane są przez regulowany stabilizator napięciem zależnym od okoliczności
    - np. od wybranego trybu poziomu jasności lampy. Tak więc 7V nie jest niczym
    niezwykłym. Jeśli po wystąpieniu błędu lampy wiatrak przyspiesza (tak jest w
    "moich" projektorach), to układ sterujący jest zapewne sprawny.

    Brak reakcji na odcięcie przewodu daje się wytłumaczyć - jeśli wiatrak ma
    wyjście ERR służące jedynie do sygnalizacji zatrzymania a projektor traktuje
    wiszące w powietrzu wejście jako stan prawidłowy, to reakcji na odcięcie
    przewodu nie będzie.

    Jeśli chodzi o grzanie, to z moich obserwacji wynika, że temperatura
    "wydychanego" powietrza jest zwykle wyższa od temperatury otoczenia o jakieś
    30 do 40 stopni. Warto byłoby to zmierzyć.

    O filtry jak pisał Robert trzeba dbać i to bardzo. Wiele już widziałem
    nadtopionych i odkształconych żarników nie mówiąc o pękniętych. Najgorsze,
    że sygnalizacja nadmiernej temperatury wcale nie musi wystąpić, a żarnik
    pomału mięknie...

    Lampa u kresu żywotności lub regenerowana może jak najbardziej dawać opisane
    objawy. Parametry żarnika są ściśle kontrolowane przez tzw. balast czyli
    przetwornicę zasilającą i w razie wyjazdu charakterystyki żarnika poza normę
    balast zgłasza błąd. Nawet jeśli nowy żarnik jest sprawny i prawidłowo
    dobrany, to zdarza się iż firma regenerująca najzwyczajniej owija drucik na
    wyprowadzeniu żarnika (w oryginale jest zgrzewany) i po rozgrzaniu
    połączenie staje się niepewne.

    Możliwości jest sporo - projektory nie są łatwe w serwisowaniu.

    pozdrawiam,
    Łukasz

  • 18. Data: 2012-07-11 22:25:09
    Od: Dziadek <d...@n...spam.pl>

    Użytkownik c...@o...pl napisał:

> [...]
    > połączenie staje się niepewne.
    >
    > Możliwości jest sporo - projektory nie są łatwe w serwisowaniu.

    Dużo tych informacji jak dla laika i "nie ograniam" wszystkiego. [Jak
    dla mnie to ewidentnie wentylator "nie wchodzi" na wyższe obroty i lampa
    się rozgrzewa, potem projektor się wyłącza.]Przekażę te informacje
    elektronikowi który grzebał przy projektorze. Ja jako laik mam inne pytanie.
    Zakładając, że wentylator nie osiąga wyższych obrotów [kiedy powinien],
    czy jest jakiś sposób [i sens] tak go podłączyć, aby cały czas był na
    najwyższych obrotach?

    Dziadek

  • 19. Data: 2012-07-11 23:00:11
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-07-11 22:25, Dziadek pisze:

> [...]
    > Zakładając, że wentylator nie osiąga wyższych obrotów [kiedy powinien],
    > czy jest jakiś sposób [i sens] tak go podłączyć, aby cały czas był na

    Zasilić ze stałego 12 V a nie z regulatora.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2012-07-12 17:23:25
    Od: Dziadek <d...@n...spam.pl>

    Użytkownik Mario napisał:

    > Zasilić ze stałego 12 V a nie z regulatora.

    Znajdę w projektorze takie miejsce do podpięcia, czy dodatkowy zasilacz
    musiałbym montować?

    Dziadek