  • Data: 2012-06-04 09:48:27
    Temat: Re: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-05-31 21:57, Grzegorz Gugula pisze:
    > Ok, wiec zrobie to na dwoch niezaleznych trafach. W sumie w przypadku ewentualnej
    awarii tez bedzie latwiej.

    > Wlasnie chyba zrezygnuje z tego 10A, a ladowarke wykonam sobie oddzielna w jakis
    prosty sposob, nie bedzie musiala byc taka dokladna i odpadnie sporo problemow. A
    kanaly tego zasilacza moze po 5A? Albo 3 i 5? To bylo by chyba latwiejsze.

    Na pewno prościej zrobić oba identyczne.

    > Co do sterowania wszystkiego z uC - fajny pomysl, napewno bardziej niezawodny, ale
    nie wiem czy nie wole potencjometrow:) Przemysle sobie jednak ta sugestie.

    Widziałem już parę urządzeń ubitych przez zasilacz z potencjometrem.
    Jedno nawet sam ubiłem.
    Z reguły przy zasilaczach tego typu masz do wyboru: podłączasz
    urządzenie i podnosisz napięcie, albo ustawiasz napięcie i podłączasz
    urządzenie. Oba podejścia są niedobre - bo podnosząc napięcie łatwo
    przejechać docelową wartość, z kolei podłączając do włączonego zasilacza
    zwykle nie łączysz elegancko bez "iskrzenia" chociaż tego nawet nie
    widzisz. Na dodatek sam stabilizator może być przez chwilę niestabilny
    przy czymś takim.
    Zwykle też ze względu na wielkość samego urządzenia złącza lokalizuje
    się w okolicy gniazd, co powoduje, że jeżeli nie korzystasz z "bananów",
    łatwo przestawić napięcie.
    Dałoby się to jeszcze zaakceptować gdyby przynajmniej była mechaniczna
    blokada potencjometru (ustawiam i blokuję), ale takiej konstrukcji nie
    widziałem.
    Na biurku mam sterowany uC zasilacz: ustawiam potrzebne napięcie,
    ustawiam ograniczenie prądowe, włączam napięcie na wyjście. Sam zasilacz
    zawsze startuje z wyłączonymi wyjściami. Przy okazji mogę sterować przez
    RSa parametrami zasilacza (nie powiem, żebym kiedyś z tego korzystał,
    ale może będzie to potrzebne). Temat zupełnie innej klasy niż "zwykły"
    zasilacz sterowany potencjometrami.

    > Co do wzmacniaczy operacyjnych to juz troche nad tym myslalem i czytalem od
    wczoraj, siegnalem tez do literatury i znalazlem taki schemacik:
    > http://dl.dropbox.com/u/44696001/zas.jpg
    > Pochodzi on z ksiazki "Sztuka elektroniki, cz.1". Co sadzisz, sadzicie o tym
    ukladzie? Jest w nim pewien haczyk, otoz ksiazka jest napisana w USA i komponenty tez
    sa z USA - szukalem zamiennikow, jednak do tych wzmacniaczy nie znalazlem. I czy jest
    mozliwosc zwiekszenia mocy tego ukladu w prosty sposob?

    To jeszcze dodaj sobie temat stabilności tego typu rozwiązania.
    Oczywiście daje się to zrobić, tylko czy masz ochotę walczyć ze
    wzbudzeniami? Z tego powodu odradzam uA723 - układ ma często problemy ze
    stabilnością, wprawdzie daje się go użyć, ale można wiele błędów przy
    nim popełnić.

    > Wiec woltomierze i ampreromierze na czym? ICL710(6/7)?

    No, to już kwestia tego, co chcesz osiągnąć. Można i tego użyć, przy
    amperomierzu pojawia się temat zasilania przetwornika.

    > Czujniki temperatury to oczywiscie, ze bedzie ich wiecej, tylko napisalem na jakim
    ukladzie chcialbym zabazowac.

    Ważne, żeby zabezpieczenia działały same, bez potrzeby angażowania
    egokolwiek poza minimum potrzebnego do zadziałania. Przynajmniej te
    najważniejsze.

    > No i co do tej ladowarki to tak jak wyzej napisalem. Wiec jakie
    proponujesz/proponujecie parametry takiego zasilacza? Zakres napiec i pradow. Moj
    pomysl wzial sie z fabrycznych konstrukcji, tam w wiekszosci jest 0-30V no i rozna
    wydajnosc pradowa, 2x10A tez sa, ale z tego juz rezygnuje:)

    Na pewnie nie mniej niż 20V/1A na kanał. A ile więcej... Przede
    wszystkim zastanów się nad tym, czego będziesz potrzebował. Nikt za
    ciebie się nie zastanowi. A robienie na wyrost... tez chyba nie o to
    chodzi. Ja mam kupiony gotowy 2x30V/3A plus 3.3/5V i jak na razie nawet
    nie zbliżyłem się do wartości maksymalnych.

    > Poogladam te OPA54x, dzieki.

    Są przynajmniej dwie generacje różniące się sposobem ustawiania
    zabezpieczenia nadprądowego.

    Pozdrawiam

    DD