    From: Adam Górski <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Programowanie FPGA przez JTAG-a
    Date: Wed, 29 Apr 2015 16:13:42 +0200

    On 2015-04-29 12:25, Gof wrote:
> [...]
    > mu płytkę i soft? Jeśli tak, to zignorujcie drugie pytanie.
    >
    > Drugie pytanie - wybaczcie, jeśli jest naiwne, ale nigdy nie miałem do
    > czynienia ani z JTAG-iem ani z FPGA, wiem tylko teoretycznie, jak oba
    > działają.
    >
    > Siedzi na tej płytce FPGA Altery (EP1C3T100C8). Czy ta bestia w ogóle ma
    > jakiegoś flasha? Ma sticker z czymś, co wygląda jak nazwa softu, więc
    > pewnie ma (chociaż do tej pory czytałem, że FPGA wymaga załadowania
    > zawartości pamięci przy każdym starcie, ale może jednak nie każde).
    > Jeśli ma flasha, to może można zaprogramować go JTAG-iem?

    W znacznej większości, a na pewno EP1C3T100C8, nie mają wewnętrznego
    flasha i są ładowane obrazem przy każdym uruchomieniu. Zwykle obok
    powinien gdzieś być szeregowy flash z napisem EPCSXX zawierający taki
    obraz . XX pewnie gdzieś w okolicach 1 lub 4. Jeżeli nie ma takiego czy
    innego flasha w okolicy to może też być ładowany z procesora lub podobnego.

    Jeżeli obraz znajduje się w EPCS to jest on ładowany do flasha JTAG-iem
    a z fasha do fpga przy każdym restarcie zasilania.

    > I tu dochodzimy do kolejnej kwestii. Jaki programator? Mam trzy typy:
    >
    > - jakiś najprostszy level shifter na LPT (np. lart)
    > - jakiś bazujący na FT2232 (np. Bus Blaster)
    > - klon USB Blastera altery

    Klon altery widziany jako USB-Blaster poprawnie działa z Windows i
    Linuks. Altera daje daje darmowe środowisko pod windows i linux.

    Adam