  • 201. Data: 2011-03-13 10:00:04
    Temat: Re: Program cosinusowej transformaty Fouriera
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ilgbun$bfi$...@n...onet.pl...
    >[O tym, czego nie ma w Delphi/Pascalu]
    > Nie ma wielobazowego dziedziczenia. [...]
    > Nie było nawet czegokolwiek co ma związek ze strukturami danych innymi niz
    > indeksowane. [...]
    > STL nie może być bo nie ma szablonów nawet w sensie tak prymitywnych jak
    > pomiana typu. [...]

    Dziękuję za odpowiedź. Okazało się że w Pascalu (Delphi) nie ma w/w rzeczy.

    Podkreślam - nie oceniam czy to dobrze, czy źle - a jedynie ustalam, co jest
    prawdą, a co mitem.

    Stwierdzam, że mitem jest, że w Pascalu jest "wszystko to co w C++". Co
    właśnie sobie udowodniliśmy.

    slawek

  • 202. Data: 2011-03-13 10:02:39
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > Bzdura. Do Pascala i do Delphi byla cala kupa bibliotek robiacych
    > listy i inne struktury danych. Owszem, robi sie to inaczej nie przy
    > pomocy "szablonow", ale bez wiekszcych trudnosci. Do dzis mam ksiazki
    > dyskietki. 5 calowe ;)

    A ja mam karty perforowane.

    Niemniej jednak, biblioteki STL nie było i nie ma.

    Oczywiście, symetrycznie, dla C/C++ nie ma różnych rzeczy dostępnych dla
    Pascala.

    slawek

  • 203. Data: 2011-03-13 10:10:26
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 11:00:04 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    >prawdą, a co mitem.
    >
    >Stwierdzam, że mitem jest, że w Pascalu jest "wszystko to co w C++". Co

    No generyki już są:
    http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE/en/Gener
    ics_Index

    Proste to jak proste ale jest. Można sobie już napisać generyczne
    sortowanie bąbelkowe ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 204. Data: 2011-03-13 10:17:23
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

> [...]

    >prawdą, a co mitem.
    >
    >Stwierdzam, że mitem jest, że w Pascalu jest "wszystko to co w C++". Co

    No generyki już są, w Delphi i w FreePascalu:

    http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE/en/Gener
    ics_Index
    http://www.freepascal.org/docs-html/ref/refch8.html#
    refse42.html

    Działają w najprostszy sposób, tj. klasy są parametryzowane typami.
    Można więc napisać generyczne sortowanie bąbelkowe ...
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 205. Data: 2011-03-13 10:50:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-03-13 02:57, Andrzej Jarzabek wrote:
    > No ale właśnie piszę - łączenie tego wszysztkiego w tym zastosowaniu
    > jest wadą, bo niepotrzebnie komplikuje język.

    Algorytmy sa takie że czasem łaczą rozwiązania optymalne z różnych dziedzin.

    > Można, ale ani w ten sposób nie oszczędzisz czasu, ani nie otrzymasz
    > klarowniejszych rozwiązań.

    A klarowniej otrzymasz upychając częśc funkcyjną rozwiązania w język
    niefunkcyjny bądź odwrotnie?

    > nieistotne szczegóły. Lepiej do nauki określonych klass zagadnień
    > stosować małe, proste języki, które dobrze te zagadnienia wspierają bez
    > kompromisów w celu wspierania innych rzeczy.

    Co prawda ten fragment można 10x łatwiej napisać lambdą, ale nie możemy
    bo mamy Pascala. Natomiast cała reszta jes spoko.

    > No ale przecież masz małe i dobre języki do uczenia rzeczy na przecięciu
    > programowania funkcyjnego i imperatywnego. Np. Scheme.

    I np Scala. I 0 wsparcia do Scali i 0 dydaktyków do Scheme. E nie. To
    nie przejdzie.

    > A ja mówię o tym, że żeby pisać poezję, najpierw dobrze jest opanować
    > alfabet.

    Ten alfabet ma dziury. W C++ też, ale troche mniej.

    > I do tego lepiej nadają się małe i proste języki skupione na
    > realizacji określonego paradygmatu czy nawet określonych założeń
    > dydatktycznych.

    Datego do pokazania fraktali w gimnazjum używałem Logo. Ale nie
    nazywalem tego nauką programowania.

    > Ale przecież ja nie postuluję stosowania Pascala w przemyśle.

    To jest podstawowy problem dydaktyki: czy na pewno uczyć rzeczy
    nieprzydatnych w jakiejś częsci czy może niewiele tracąc uczyć
    przydatnych? Zazwyczaj "na drugim roku" należy na kusie C/C++ odkrecać
    sposoby myślenia studenta np. "liczymy od 1" albo "jak wyjść z funkcji".
    Traci się na to sporo czasu.

    > I co za problem? Nie nadaje się do nauczenia jak wygląda lista albo jak
    > działa quicksort?

    Quicksort tak.

    Lista nie bo dostajesz w łeb od razu jakimiś znaczkami "^".

    > Jeśli chodzi o naukę kopania rowów, to nie będę się kłócił, bo na pewno
    > znasz się lepiej.

    <Ziew>

    > A na innych uczelniach uczą, że tylko bubblesort? Bo tylko do tego się
    > Pascal nadaje?

    Nie. Ale wyjście w coś bardziej skomplikowanego rezalizuje sie i tak na
    innych jezykach i zazwyczaj są to języki klamrowe. Wiedza o składni
    pascala jest bezużyteczna. A jej wyjaśnienie zajmuje mase czasu.

    Jesli faktycznie chcemy wyrzucić skladnie padcala do śmieci to tak
    naprawdę nie ma znaczenia jaki to będzie języki i też nijak na korzyśc
    Pascala nic nie przemawia.

  • 206. Data: 2011-03-13 10:53:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-03-12 23:48, Wit Jakuczun wrote:
    > Oddać cesarzowi co cesarskie, czyli kawałek funkcyjny napisać w języku
    > funkcyjnym. Albo kawałek programowania w logice w języku, który to
    > wspiera, np. w prologu.

    Jedyna nadzieja w .NET które ma pewną wartwę wspólną danych. Ale jesli
    nie masz takiej gwarancji i musisz budować interfejsy komunikacyjne to
    serdecznie współczuje wyboru, szczególnie ze problemy funkcyjne sa na
    tyle małe że mozna je spokojnie embedowac w języku zamiast pisać 10x
    większy kod do wymiany danych.

  • 207. Data: 2011-03-13 10:56:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-03-13 00:09, A.L. wrote:
    > Makro a generatory kodu to dwie zupelnei inne rzeczy

    Możesz wyjasnić różnice? Na jakimś prostym przykładzie.

  • 208. Data: 2011-03-13 10:57:15
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 13/03/2011 10:17, Grzegorz Krukowski wrote:
    > On Sun, 13 Mar 2011 11:00:04 +0100, "slawek"<s...@h...pl> wrote:
    >
    > No generyki już są, w Delphi i w FreePascalu:

    Także: jeśli rozpatrujemy walory dydaktyczne Pascala, to po nauczeniu
    podstaw w Pascalu można przejść na Adę, która ma generyki w standardzie.

  • 209. Data: 2011-03-13 11:02:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 13/03/2011 05:19, Jacek wrote:

    > You are not required to use the Call keyword when calling a procedure.
    > However, if you use the Call keyword to call a procedure that requires
    > arguments, argumentlist must be enclosed in parentheses. If you omit the
    > Call keyword, you also must omit the parentheses around argumentlist. If
    > you use either Call syntax to call any intrinsic or user-defined function,
    > the function's return value is discarded.

    To już by było wystarczająco złe, ale miałem tak, że wywoływałem bez
    call, z argumentami i nawiasami i czasem działało, a czasem nie, w
    zależności od liczby argumentów.

    Ogólnie problem VB jest taki, że wprowadza zbyt dużą dowolność w składni
    (argumenty w nawiasach lub bez nawiasów, zmienne można deklarować lub
    nie itd.), a kiedy z konieczności doprowadza to do sprzeczności,
    rozwiązuje je okropnie zawiłymi regułami.

  • 210. Data: 2011-03-13 11:09:21
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

> [...]
    > serdecznie współczuje wyboru, szczególnie ze problemy funkcyjne sa na
    > tyle małe że mozna je spokojnie embedowac w języku zamiast pisać 10x
    Kod do wymiany jest bardzo prosty. Ale fakt, F# wydaje się ciekawy.
    Tylko, że mi kompletnie nieprzydatny by był.

    A kawałek pisałem w Prologu i napisanie go w .Net byłoby raczej mało
    sensowne. To nie był mały kawałek.

    Są też inne zalety takiego rozdzielenia. Na przykład koncepcyjnie od
    początku mam możliwość liczenia rozproszonego.

    Pozdrawiam,
    Wit