  • Data: 2013-07-26 10:52:15
    Temat: Re: Problem z szyfrowaniem komunikacji między mcu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:kssa4v$ish$1@mx1.internetia.pl...

    > Zakładasz security through obscurity? - niejawna funkcja generowania
    > podpisu. Nie różni się to wtedy od ataku na nieznany algorytm szyfrujący.
    > Jeśli nie - to masz prawie to samo.

    Wydawało mi się, że tu to już nie ma mowy o jakichkolwiek wątpliwościach.
    Zawsze zakładam, że niejawne są tylko klucze, a algorytmy jawne = zakładam
    jawną funkcję generowania podpisu z niejawnym kluczem.

    > Atakujący zazwyczaj jeżeli będzie rozważał brute-force to wykona go na
    > swoim klastrze a "na żywo" będzie testował tylko kolizje tam znalezione.

    Nie rozumiem o jakich kolizjach piszesz - na co dzień nie mam wiele do
    czynienia z kryptologią i pewne pojęcia jedynie obiły mi się o uszy.
    To co poniżej piszę opieram na mojej matematycznej intuicji - nie mam
    pewności, czy się gdzieś nie mylę.
    Według mnie jeśli podpis jest na przykład 48 bitowy, a klucz podpisu 128
    bitowy to przy metodzie brute firce po analizie jednej podpisanej transmisji
    na swoim klastrze atakujący uzyska 2^80 domniemanych pasujących kluczy
    (pracochłonność 2^128 na klastrze). Wśród wygenerowanych następnie dla
    podpisania rozkazu, który chce się przesłać do systemu domniemanych 2^80
    podpisów prawdopodobnie znajdą się wszystkie możliwe podpisy (jest ich tylko
    2^48) więc na razie nie zbliżyliśmy się do celu.
    Gdyby nawet przeanalizował podglądnięte 2^48 prawidłowo podpisanych
    transmisji (analiza każdej to chyba kolejne 2^128 pracy dla klastra) to
    zredukuje mu się liczba możliwych kluczy do 2^32. Teraz może już wygenerować
    domniemane 2^32 podpisy. Jest ich mniej. Do ich sprawdzenia potrzebne jest
    pasmo 2^32 atakowanego systemu, ale podglądnięcie 2^48 ramek wymagało pasma
    2^48 atakowanego systemu - razem potrzebne pasmo atakowanego systemu 2^80
    (no i robocizna klastra 2^176).

    Bez korzystania ze swojego klastra do ataku brute force wymagane jest pasmo
    2^48 atakowanego układu (a najprawdopodobniej 2^47) i ten jeden potrzebny
    podpis jest znaleziony (klucza nadal nie mamy).

    Wydaje mi się, że to oznacza, że atakowanie podpisu na swoim klastrze mija
    się z celem.

    Przy podpisie 64 bitowym wyjdzie mi, że można albo:
    - generować losowe 2^64 podpisy i prawdopodobnie po 2^63 próbach się trafi,
    - podglądać 2^64 transmisje i przy zaangażowaniu 2^192 robocizny klastra
    uzyska się klucz.

    Przy podpisie 96 bitowym wyjdzie mi (cały czas podkreślam, że to jest tylko
    moje domniemanie):
    - generowanie losowe 2^96 podpisów lub,
    - podglądnięcie 2^32 ramek i 2^160 robocizny klastra i uzyska się klucz.

    Widać, że podpis dłuższy od połowy długości klucza redukuje nakład pracy na
    jego zaatakowanie brute-force.
    Dlatego uważam, że podpis nie powinien być dłuższy od połowy długości klucza
    podpisu.

    Jak komuś 64 bitowy podpis za krótki to AES256 to tylko ze dwa razy więcej
    roboty niż AES128 i można mieć podpis do 128 bitów.
    P.G.