  • 1. Data: 2010-07-20 10:53:12
    Temat: Re: Problem z rozdzielczością
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "colidar"
> [...]
    >monitory były szklane, miały rozdzielczości 800x600, potem 1024x768 lub
    >wyższe, jak kto wolał, a hercowość się ustawiało jak najwyższą, żeby łeb
    >nie bolał.
    >
    >Sam mam 19 calowe szkło, 1024x768, 100 Hz i święty spokój.
    >
    >U rodziców stoi drugi komp, z LCD Philipsa, nie wiem jaki model, bo nie
    >pochwalili się na panelu czołowym. Komp jest jakiś poleasingowy desktop.
    >
    >Ustaliłem na oko, że monitor ma natywną rozdzielczość 1680x1050, co
    >wskazuje na proporcje 16:10. Głupio trochę, bo sam byłem przy kupowaniu,

    No i w czym problem?

    >Monitor nie przyjmuje do wiadomości innej rozdzielczości niż 75 Hz, więc
    >oczy bolą. Każda możliwa do ustawienia rozdzielczość z karty (oprócz
    >najwyższej, ale ta też dziala tylko przy 75 Hz i wszystko jest po prostu
    >za małe) rozciąga obraz (kula jest owalna a kwadrat prostokątny).

    Co ma odświeżanie do proporcji ekranu???
    Zwłaszcza, że przy LCD odświeżanie jest praktycznie nieistotne.

    >A może ludziom nie przeszkadzają takie pierdoły? Ile razy widzę u kogoś
    >na kolanach laptopa, to zawsze ten obraz jest rozciągnięty, a kule owalne.

    Zupełnie nie wiem czemu. Mam na wszystkich biurkach 16x10 i dobrą
    geometrię. (w klaptopie zresztą też)

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 2. Data: 2010-07-20 11:26:30
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Jul 2010 12:48:47 +0100, colidar napisał(a):

    > U rodziców stoi drugi komp, z LCD Philipsa, nie wiem jaki model, bo nie
    > pochwalili się na panelu czołowym.

    To popatrz na nalepkę z tyłu. Albo w menu monitora. To istotne.

    > Komp jest jakiś poleasingowy desktop.

    Miałem do czynienia z komputerkami Dell DX280, więc przypuszczam, że to
    jeden pies z SX280 - z tego, co pamiętam, to standardowo sterowniki
    dostarczane przez producenta w ogóle nie obsługiwały rozdzielczości w
    proporcjach innych, 4:3.

    Udało mi się w końcu z tym wygrać, ściągając od Intela jakieś
    oprogramowanie developerskie do tych układów, pozwalające względnie łatwo
    stworzyć własny driver. Po południu, jak wrócę do domu, to sprawdzę i
    napiszę, o co tam chodziło, bo nie pamiętam dokładnie.

    > Ustaliłem na oko, że monitor ma natywną rozdzielczość 1680x1050

    "Na oko"??? Sprawdź w instrukcji/w sieci/OSD/whatever, jaka to na pewno ma
    być rozdzielczość.

    > co wskazuje na proporcje 16:10. Głupio trochę, bo sam byłem przy kupowaniu,
    > ale jak widać - nie znam się.

    A w czym to przeszkadza - ot, proporcje, jak każde inne. Ja na przykład
    takie mam, używam i sobie chwalę.

    > Monitor nie przyjmuje do wiadomości innej rozdzielczości niż 75 Hz, więc
    > oczy bolą.

    1. Nie rozdzielczości, tylko częstotliwości odświerzania

    2. Opisz, co to znaczy "oczy bolą", bo to mało konkretne jest. Obraz
    nieostry? Przekłamane kolory? Migocze?

    3. Coś takiego, jak częstotliwość odświerzania w wyświetlaczach
    ciekłokrystalicznych po prostu nie występuje. Obecnie jest to relikt z
    czasów monitorów kineskopowych. Ot, monitor wymaga akurat takiego sygnału w
    kablu. Praktycznie nie powinno to mieć wpływu na jakość wyświetlania(!). Na
    pewno monitor jest sprawny?

    > Każda możliwa do ustawienia rozdzielczość z karty (oprócz
    > najwyższej, ale ta też dziala tylko przy 75 Hz i wszystko jest po prostu
    > za małe) rozciąga obraz (kula jest owalna a kwadrat prostokątny).

    Monitory ciekłokrystaliczne dają poprawny obraz TYLKO przy swojej
    rozdzielczości natywnej (ew, gdy jego rozdzielczość natywna jest równą jej
    równą wielokrotnością, ale to stosunkowo rzadki przypadek). Każda inna
    będzie wymagała jakiegoś skalowania obrazu, co drastycznie pogarsza jego
    jakość. Dlatego ważne jest, żebyś ustalił, co to za monitor i jaka jest
    jego rozdzielczość natywna.

    > W którą iść stronę? Kombinować z innymi sterownikami (trafię wreszcie na
    > bogatszy zestaw rozdzielczości i trafię na proporcjonalną?). Co i tak
    > nie rozwiąże kwestii hercowości (?). Czy (i jak) zmieniać natywne
    > ustawienia monitora?

    Nie zmienisz, bo to po prostu niemożliwe. Producent zainstalował w
    monitorze taką, a nie inną matrycę, która posiada taką, a nie inną ilość
    punktów.

    --
    Yakhub

  • 3. Data: 2010-07-20 11:27:30
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

> [...]

    jeden pies z SX280 - z tego, co pamiętam, to standardowo sterowniki
    dostarczane przez producenta w ogóle nie obsługiwały rozdzielczości w
    proporcjach innych, niż 4:3.

  • 4. Data: 2010-07-20 11:35:20
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Yakhub napisa?(a):

> [...]
    > stworzyć własny driver. Po południu, jak wrócę do domu, to sprawdzę i
    > napiszę, o co tam chodziło, bo nie pamiętam dokładnie.

    Mialem podobny problem ze starym HP, ze zintegrowana w chipsecie intela
    grafika (gma915). Nie chcial ustawic rozdzielczosci wiekszej niz
    1440x900. Aktualizacja sterownika z Windows Update pomogla i udalo sie
    ustawic 1680x1050.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

  • 5. Data: 2010-07-20 11:48:47
    Temat: Problem z rozdzielczością
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    Witam.

[...]

    PZDR
    Maciek

    --
    Dzieci zaczynają w końcu myśleć, że Bóg jest kręgowcem w gazowym stanie
    skupienia. - A. Einstein

  • 6. Data: 2010-07-20 11:51:45
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    P.S Komputer to dell optiplex sx280, więc najprawdopodobniej ma kartę
    graficzną Integrated Intel Graphics Media Accelerator 900?.

  • 7. Data: 2010-07-20 11:52:25
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 20 Jul 2010 12:48:47 +0100, colidar
    <c...@w...wp.pl> wrote:

    1. Natywna rozdzielczość jest jedna i ją pewnie system ustalił. Jak
    masz obraz nieostry/zniekształcony i podłączenie zwykłym kabelkiem
    video (nie DVI) to wybierz z monitora autostrojenie i to powinno
    pomóc. Jeżeli dalej obraz nieostry to może faktycznie karta ustawiła
    złą rozdzielczość i może pomoc wgranie nowych sterowników. Ale i tak
    na początku wybadaj model monitora i sprawdź jaką ma natywną
    rozdzielczość i tylko takiej używaj.

    2. Częstotliwość odświeżania nie ma znaczenia dla LCD, zostaw taką
    jaką system ustawił lub zalecaną przez producenta monitora.

    3. Generalnie, z LCD używasz tylko jednej rozdzielczości i częst.
    odświeżania - tej którą podaje producent, w przeciwnym razie masz cyrk

    3. Oczki cię mogą boleć gdyż:
    * nie jesteś przyzwyczajony do pracy na LCD i ciągłe wachlowanie
    CRT/LCD tylko to wzmacnia. To z reguły mija jak propracujesz dłużej na
    LCD.
    * monitor ma za dużą jasność, dla tanich monitorów zjedź z regulacją
    jasności tak do 10%-20% i powinno być ok. 100% jasności wypala oczki,
    najczęściej.
    * wymuszasz ustawienia geometrii inne niż natywne.

    PS. Na oko to umarł chłop w szpitalu.
    PS2. No jak ja patrzę, to wszędzie kula jest kulą, kwadrat kwadratem.
    No chyba że wymuszasz pełnoekranowe rozciągnięcie obrazu o innych
    proporcjach.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 8. Data: 2010-07-20 12:31:07
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces januszek <j...@p...irc.pl> zwrócił błąd:

> [...]
    > grafika (gma915). Nie chcial ustawic rozdzielczosci wiekszej niz
    > 1440x900. Aktualizacja sterownika z Windows Update pomogla i udalo sie

    To jest bardzo częste z chipsetami Intela (chyba starszymi tylko, bo w
    nowszych nie spotkałem) i to wyłącznie wina sterowników. Akurat też
    tylko z firmowymi (głównie Dell, trochę HP) widziałem, ale to pewnie
    przypadek ;)

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8

  • 9. Data: 2010-07-20 15:22:07
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-07-20 13:35, januszek pisze:
> [...]
    > grafika (gma915). Nie chcial ustawic rozdzielczosci wiekszej niz
    > 1440x900. Aktualizacja sterownika z Windows Update pomogla i udalo sie

    No to fajnie. A jakie maksymalne rozdzielczości preferuje Twój monitor?

    --
    animka

  • 10. Data: 2010-07-20 16:01:09
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Jul 2010 13:27:30 +0200, Yakhub napisał(a):

> [...]
    > stworzyć własny driver. Po południu, jak wrócę do domu, to sprawdzę i
    > napiszę, o co tam chodziło, bo nie pamiętam dokładnie.

    Tak, jak przedtem pisałem, aby dodać rozdzielczości inne, niż domyślnie
    udostępniane, driver trzeba było od nowa stworzyć. W moim przypadku trwało
    to zaledwie dwa dni, i gdyby mi ktoś kazał to powtarzać... To byłaby droga
    usługa.

    Potrzebne było do tego coś, co się nazywa IEGD. Do pobrania jest tutaj, w
    wersji 10:
    http://edc.intel.com/Software/Downloads/IEGD/

    Ja używałem wersji 8 (to może być istotne dla tego konkretnego układu).

    Gdzieś w sieci znajduje się względnie prosty (tj. mający ~30 stron)
    tutorial, jak tego użyć.

    Dodanie każdego nowego trybu wymagało jakiegoś strasznie dziwnego
    przeliczania różnych wartości (Na pewno trzeba było m. in. wyznaczać
    częstotliwości odchylania pionowego i poziomego), i było strasznie
    upierdliwe, toteż dodałem tam tylko tryb 1440x900 60Hz (bo tylko taki mi
    był potrzebny do szczęścia).

    To, co wtedy stworzyłem można pobrać spod adresu:
    http://dl.dropbox.com/u/1506823/Driver.zip

    Działa toto na komputerze Dell Optiplex DX 270 z monitorem o rozdzielczości
    natywnej 1440x900. Nie do końca nawet rozumiem, jak to może działać, więc
    oczywiście nie daję absolutnie żadnych gwarancji, czy zadziała gdzie
    indziej - tym bardziej, że ponoć podanie złych wartości mogło spowodować
    uszkodzenie karty...

    --
    Yakhub