    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Problem z ostrością
    Date: Sat, 01 Mar 2014 11:33:55 +0100

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > bledem jesz przeswiadczenie, ze rawy na zerowm ostrzeniu maja byc ostre.
    > nie maja i nie powinny.

    No ale jak to :-)

    > ostrosc obrazu cyfrowego jest wyliczana.
    > wprost z matrycy to jest mydlo , ledwo ze rozrozniane szczegoly.
    > w rawie jest wyliczana ostrosc wstepnie nie do konca. reszte pozostwia sie
    autorowi.
    > zdjecia na zerowym ostrzeniu maja byc prawo lekko zamydlone , nieostre.
    > nalezy je jakosc wyostrzyc , ale bez przesady. przeostzenie rownie
    > psuje obraz.

    Trzeba pamiętać, że to, co widzimy jako RGB (w skali 1:1, w pikselach
    oczywiście, albo w ogóle w powiększeniu), to obraz wygenerowany na
    podstawie (najczęściej) matrycy Bayera. Tam już mamy "informację z
    niczego". Natomiast zupełnie inna sprawą są rozmycia o wielkości wieeelu
    pikseli.

    Swoją drogą, być może należałoby do takich porównań używać obrazków B&W :-)

    > nalezy wykluczyc blad nastwienia odleglosci , blad poruszenia i

    Owszem. Nie wnikałem jaki to aparat itd, może trzeba lustro wcześniej
    podnieść? I np. wyzwalać migawkę z 10s opóźnieniem, lub pilotem
    bezprzewodowym? W moich nietypowych zastosowaniach często robię to
    komputerem (po 10s aparat nawet na ciężkim statywie wciąż potrafi trochę
    drgać).

    Albo inne ustawienia: większość obiektywów ma swoje "ulubione"
    parametry (ogniskowa, przysłona i odległość), i przy znacząco innych
    ustawieniach obraz może być mniej ostry.
    Obraz poza środkiem może być mniej ostry, poza tym kwestia głębi
    ostrości (trzeba też pamiętać, że powierzchnia, na której ostrość jest
    najlepsza, ma kształt wycinka sfery, nie jest płaska).
    Jakość mogą pogorszyć także aberracje chromatyczne (wynikające z tego,
    że szkło zachowuje się nieco jak pryzmat), można je dość dobrze
    poprawić komputerem.

    > to jest taki obiektyw , z ktorego zdjec nie mozna ogladac w skali 100%.
    > nelezy zredukowac wielkosc do co najwyzej 50% a na 3,5 -50% z lekkim
    > posostrzeniem ( bez przesady , to trzeba sprawdzic do jakiego
    > stopnia).

    No ale nawet najgorszy szmelc powinien dawać ostry obraz w jakichś
    warunkach. Kwestia znalezienia optimum, wtedy można ocenić w ogóle
    maksymalną sensowną rozdzielczość oraz sprawdzić jak się ona zmienia
    po zmianie ustawień. Jeśli oczywiście problemu nie ma poza obiektywem,
    trzeba to wcześniej wyeliminować (np. ruchy aparatu, ruchy obiektów, źle
    ustawiona ostrość).
    --
    Krzysztof Hałasa