  • 1. Data: 2021-06-16 22:29:10
    Temat: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Po odpaleniu Harlequin zabrałem się za składnie kolejnego klona
    Spectrum, tym razem z ULA odtworzonym na CPLD - projekt Karabas 128
    (https://github.com/andykarpov/karabas-128).
    Płytka złożona, układ CPLD udało mi się zaprogramować. Po podłączeniu
    komputera do telewizora kablem RGB coś niby działa, ale nie do końca. Na
    ekranie mam charakterystyczną mozaikę złożoną z losowych. migających
    kwadratów. Manipulując przyciskiem reset byłem nawet w stanie uzyskać
    coś na wzór ekranu tytułowego - ale albo napis nie był kompletny, albo
    znajdowało się na nim kilka losowych kwadratów.

    Na chwilę obecną:
    - Wymieniłem na inny egzemplarz wszystkie scalaki za wyjątkiem CPLD.
    - Poprawiłem luty przy CPLD.
    - Próbowałem dociskać scalaki w podstawkach, w razie gdyby któryś nie
    kontaktował.
    - Zrobiłem wizualną inspekcję PCB, ale żadnych błędów w montażu doszukać
    się nie mogę.

    Dodam jeszcze, że w tej chwili w podstawce nie ma jeszcze AY-3-8912, ale
    on chyba nie jest kluczowy do uruchomienia komputera.

    Skoro obraz jest generowany mogę przynajmniej wiedzieć, że działa generator.

    Ktoś pamięta może co było przyczyną takiego zachowania komputerów
    Spectrum i ich klonów? Gdzie szukać przyczyny, gdy na ekranie widać
    "mozaikę" zamiast ekranu tytułowego?

  • 2. Data: 2021-06-16 22:40:35
    Temat: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-06-16 o 22:29, Atlantis pisze:

    > Ktoś pamięta może co było przyczyną takiego zachowania komputerów
    > Spectrum i ich klonów? Gdzie szukać przyczyny, gdy na ekranie widać
    > "mozaikę" zamiast ekranu tytułowego?

    A system TV się zgadza?
    PAL czy NTSC?

  • 3. Data: 2021-06-16 23:31:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.06.2021 22:40, t-1 wrote:

    > A system TV się zgadza?
    > PAL czy NTSC?

    Korzystam z wyjścia RGB, więc nie ma znaczenia. Kodera PAL na AD724
    nawet jeszcze nie wlutowałem. Zresztą obraz wydaje się być ok -
    generowana jest mozaika, a gdy już wyświetlił się ten kawałek ekranu
    tytułowego, to też wyglądał poprawnie w sensie stabilności sygnału wideo
    - po prostu jego zawartość była częściowa/pokryta krzaczkami. Tak więc
    najpewniej problem leży gdzieś na wyższym poziomie...

  • 4. Data: 2021-06-17 00:01:02
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 16 czerwca 2021 o 15:29:13 UTC-5 Atlantis napisał(a):
> [...]
    >
    > Ktoś pamięta może co było przyczyną takiego zachowania komputerów
    > Spectrum i ich klonów? Gdzie szukać przyczyny, gdy na ekranie widać

    Obstawiam pamiec. Ale bez oscyloskopu analizatora logicznego to duzo nie zdzialasz.

    Masz jak zweryfikowac czy cpld jest zaprogramowane tak jak chciales?

  • 5. Data: 2021-06-17 06:57:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.06.2021 00:01, ptoki wrote:

    > Obstawiam pamiec. Ale bez oscyloskopu analizatora logicznego to duzo nie zdzialasz.

    Byłoby to zgodne z analogicznymi objawami w oryginalnym spectrum, ale:
    - Tam powodem były znane z awaryjności układy DRAM, ja mam pojedynczy
    chip SRAM.
    - Chip przed zamontowaniem w podstawce przeszedł (kilkukrotny) test
    MiniProgiem.
    - Próbowałem też podmienić pamięć na inny egzemplarz - w niczym nie
    pomogło...

    Przez chwilę myślałem, że winny może być fakt, że użyłem 628128 zamiast
    UT621024, ale z tego co widzę te pamięci są zamiennikami i ludzie z
    powodzeniem używają 628128 w tej konstrukcji.

    > Masz jak zweryfikowac czy cpld jest zaprogramowane tak jak chciales?

    To znaczy? Jak to zrobić?
    Wiem tyle, że kilka prób programowania zakończyło się powodzeniem, a
    urządzenie z grubsza zachowuje się jak Spectrum.

    Niemniej musiałem programować trochę "na około" bo z jakiegoś powodu
    Quartus Programmer nie chce u mnie pod Debianem wykrywać programowanego
    układu, chociaż sam programator widzi. Zadziałała dopiero metoda z
    eksportem do pliku SVF, OpenOCD i Telnetem, opisana tutaj:

    https://itooktheredpill.irgendwo.org/2018/programmin
    g-the-epm240-devboard-on-linux/

  • 6. Data: 2021-06-17 17:32:40
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 17 czerwca 2021 o 00:00:03 UTC-5 Atlantis napisał(a):

> [...]
    > MiniProgiem.
    > - Próbowałem też podmienić pamięć na inny egzemplarz - w niczym nie

    Niekoniecznie sama pamiec musi byc winna. Akurat bawie sie neopixlami i uklad (13
    diod w szeregu) zachowywal sie niestabilnie.
    Powodem okazala sie pasta lutownicza jakiej uzylem bo nie mialem innego topnika. Po
    wyczyszczeniu dziala stabilnie.

    U ciebie powodem moga byc luty, pasta, blad na plytce...

> [...]
    > Wiem tyle, że kilka prób programowania zakończyło się powodzeniem, a
    > urządzenie z grubsza zachowuje się jak Spectrum.

    Ta korupcja to moze brak styku na jednym bicie liniii adresowej albo danych. Tak
    wyglada. No, jesli przyjac ze scalaki dobre...
    No, moze tez zasilanie niestabilne byc. Trudno wyrokowac bez pomiarow.

> [...]
    > układu, chociaż sam programator widzi. Zadziałała dopiero metoda z
    > eksportem do pliku SVF, OpenOCD i Telnetem, opisana tutaj:

    Skoluj sobie jakis analizator logiczny. One drogie nie sa. A jak widze na jutubie jak
    upraszczaja diagnostyke to az czasem dech zatyka.

  • 7. Data: 2021-06-17 18:39:05
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-06-17 o 00:01, ptoki pisze:

    > Obstawiam pamiec. Ale bez oscyloskopu analizatora logicznego to duzo nie zdzialasz.

    W oryginalnym Spectrum była to uszkodzona pamięć. Problem z -5V.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2021-06-17 20:18:34
    Od: jacek <j...@f...pl>

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ktoś pamięta może co było przyczyną takiego zachowania komputerów
    > Spectrum i ich klonów? Gdzie szukać przyczyny, gdy na ekranie widać

    A masz na wejściu zegarowym Z80 rezystor podciągający, chyba coś koło
    470om?

  • 9. Data: 2021-06-17 22:23:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.06.2021 17:32, ptoki wrote:

> [...]
    > okazala sie pasta lutownicza jakiej uzylem bo nie mialem innego
    > topnika. Po wyczyszczeniu dziala stabilnie.

    Też już kiedyś spotkałem się z tym problemem, ale on zwykle dawał o
    sobie znać przy wyższych napięciach, rzędu co najmniej kilkudziesięciu
    woltów. Jeszcze nie zauważyłem takiego efektu przy 5V, chociaż w sumie
    wykluczyć się tego nie da.

    Na chwilę obecną porównałem wartości rezystorów i kondensatorów z tymi
    na schemacie - zgadzają się. Luty wyglądają ok. Układy logiczne
    przetestowane MiniProgiem. Nie wiem na ile wiarygodna jest weryfikacja
    wsadu w CPLD za pomocą pliku SVF i OpenOCD, ale proces przechodzi bez
    żadnego błędu.

    Na chwilę obecną biorą pod uwagę następujące hipotezy:
    - Brak kontaktu któregoś pinu CPLD. Usunąłem cynę plecionką, przy okazji
    dociskając piny do płytki, w razie gdyby któryś był lekko odgięty do
    góry i nie łączył. Potem poprawiłem luty. Jeszcze nie wiem czy pomogło,
    bo...
    - Trzy z czterech podstawek DIP20 słabo trzymały. Sprzedawca znowu
    włożył jedną w drugą. Wylutowałem i zamówiłem nowe. Powinny przyjść
    jutro, a do tego czasu nie mogę przeprowadzić kolejnych testów.
    - Możliwe, że układ jednak nie lubi się ze starym EPROM-em. Zamówiłem
    W27C512 - też powinien być jutro.

    Jeśli to nie pomoże, to pozostanie już chyba tylko teoria o wadliwym CPLD...

    > Ta korupcja to moze brak styku na jednym bicie liniii adresowej albo
    > danych. Tak wyglada. No, jesli przyjac ze scalaki dobre... No, moze
    > tez zasilanie niestabilne byc. Trudno wyrokowac bez pomiarow.

    Prawdę mówiąc nie wiem co mogłoby tam powodować niestabilność zasilania.
    To jest ta sama sprawdzona przetwornica na LM2596 co w Harlequinach. Tam
    zasilała całą płytkę szczelnie wypełnioną układami logicznymi, tutaj
    jeden CPLD, kilka buforów, generator, pamięci i CPU - wszystko w wersji
    CMOS. Przetwornica pracuje daleko poniżej progu swojej wydajności.
    Kondensatorów odsprzęgających nie brakuje, ścieżki zasilania wydają się
    być dostatecznie grube.

  • 10. Data: 2021-06-17 22:37:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/06/2021 22:23, Atlantis wrote:
    > - Trzy z czterech podstawek DIP20 słabo trzymały.

    Przy montowaniu swojego Harlequina trafiłe mna problem "podstawe w
    postawkach". On sam z siebie nie jest groźny, ale one tam leżały chyba
    30 lat w jakimś magazynie wsadzone jedna w drugą. Efektem czego nie
    kontakowały. Zgodnei z radą na grupie, skręciłem nogi scalaków o 90
    stopni i dodatkowo pogiąłem je w zygzak. Zadziałało, choć dalej siedzą
    kiepsko.