  • 11. Data: 2021-06-18 22:41:56
    Temat: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wymiana podstawek - nic nie dała.
    Wymiana EPROM-u na W27C512 - nic nie dała.
    Porządne wygrzanie CPLD hot airem przy zastosowaniu dużej ilości dobrego
    topnika - nic nie dało.

    Powinienem na tym etapie uznać, że mam wadliwy układ CPLD, czy jeszcze
    coś mogę sprawdzić?

  • 12. Data: 2021-06-18 22:58:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/06/2021 22:41, Atlantis wrote:
    > Powinienem na tym etapie uznać, że mam wadliwy układ CPLD, czy jeszcze
    > coś mogę sprawdzić?

    Nie znam tego klona, może ktoś, kto to projektował, zastosował złe
    połaczenie CPLD<->ttl i coś nie trybi w poziomach? Masę takich błedów
    znajduje w amatorskich projektach, np. jakiś scalak łapie od 2V a CPLD
    wystawia 1.9 przy obciązeniu bramką LS itp błedy na granicy działania.
    Masz oscyloskop? Może czas nadszedł ;)

    Zanabądź też to:

    http://pl.aliexpress.com/item/32990198536.html

    Co prawda to padlina i jest wiele lepszych, ale też drozszych, ale
    lepsze takie niż multimetr.

  • 13. Data: 2021-06-18 23:25:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.06.2021 22:58, heby wrote:

    > Nie znam tego klona, może ktoś, kto to projektował, zastosował złe
    > połaczenie CPLD<->ttl i coś nie trybi w poziomach? Masę takich błedów

    W tym klonie nie ma żadnych układów pracujących na poziomach TTL. Jest
    kilka układów 245, jeden 573 i 04 w generatorze - wszystkie w wersji HC.
    Jest też jeden układ z serii CD40xx, ale to w obwodzie obsługującym
    magnetofon. Sam CPLD jest serii pracującej na napięciu 5V. Z80 także w
    wersji CMOS.

  • 14. Data: 2021-06-18 23:38:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Tak jeszcze przyszło mi do głowy...
    Czy jest możliwe, żeby brak tranzystorów na liniach wejściowych
    klawiatury w czymś przeszkadzał? Harlequin niby nie miał z tym problemu,
    jednak przypomniałem sobie, że ten klon ma możliwość przełączania
    pomiędzy trybami UL48 i Pentagon, za pomocą skrótu RESET + 1/RESET + 2
    na klawiaturze.

    Może zwyczajnie głupieje, jeśli ma tam podczas uruchamiania stany
    nieustalone?

    Chwilowo nie mam pod ręką tranzystorów 2SA1175, ale instrukcja mówi, że
    można użyć sowieckich KT361? Ktoś kojarzy co to za elementy? Google
    zwraca obrazki tych chrakterystycznych kolorowych "pastylek". Mm takich
    trochę, ale one nigdzie nie mają na obudowie KT361. Czyżby jakaś inna
    konwencja nazywania?

  • 15. Data: 2021-06-18 23:46:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/06/2021 23:38, Atlantis wrote:
    > Chwilowo nie mam pod ręką tranzystorów 2SA1175

    Są dostepne na ali, tak na marginesie. O dziwo, działają z HQ, choć
    spodziewałem się odpadów. Ale wczesniej w ich miejsce wsadziłem diody
    schottkyego i tez banglało.

  • 16. Data: 2021-06-19 00:36:21
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 18 czerwca 2021 o 16:39:19 UTC-5 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > jednak przypomniałem sobie, że ten klon ma możliwość przełączania
    > pomiędzy trybami UL48 i Pentagon, za pomocą skrótu RESET + 1/RESET + 2

    Jesli mozesz prosto wymusic ustalony stan (opornikiem) to tak zrob. ten cpld moze
    miec z tym problem.

    > Może zwyczajnie głupieje, jeśli ma tam podczas uruchamiania stany
    > nieustalone?

    Dosyc czeste w ukladach gdzie autor nie przewidzial czesciowego uruchamiania.

  • 17. Data: 2021-06-19 00:43:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.06.2021 23:46, heby wrote:

    > Są dostepne na ali, tak na marginesie. O dziwo, działają z HQ, choć
    > spodziewałem się odpadów. Ale wczesniej w ich miejsce wsadziłem diody
    > schottkyego i tez banglało.

    Te trnzystory są mocno krytyczne, czy mogę tam włożyć jakikolwiek
    tranzystor PNP o odpowiednim układzie wyprowadzeń i małej, płaskiej
    obudowie? 2SA1015 będą pasowały? Te są nawet na Allegro...

  • 18. Data: 2021-06-19 01:40:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.06.2021 00:36, ptoki wrote:

    > Jesli mozesz prosto wymusic ustalony stan (opornikiem) to tak zrob.
    > ten cpld moze miec z tym problem.

    Chyba jednak pudło z mojej strony. Tak jak w Spectrum, w tym klonie są
    dwa złącza do klawiatury: krótsze (5 pinów) i dłuższe (8 pimów). Tylko
    krótsze jest podłączone do CPLD i jego linie są podciągnięte do plusa
    drabinką rezystorową.
    Zajrzałem do kodu w VHDL-u i znalazłem fragment, w którym podczas resetu
    sprawdzany jest stan klawiszy. Tak naprawdę nie jest skanowana
    klawiatura, ale sprawdzane jest, czy któraś z dwóch linii na krótszym
    złączu nie ma stanu niskiego. Tak więc nie ma problemu ze stanami
    nieustalonymi po stronie CPLD.

    No chyba, że problem ten występuje później i to sam system nie lubi
    stanów nieusyalonych na drugim złączu klawiatury i brak trnzystorów
    miesza coś z uruchamianiem komputera na tym późniejszym etapie...

  • 19. Data: 2021-06-19 21:19:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Swoją drogą, to normalne, że CPLD (EPM7128STC100) lekko się nagrzewa
    podczas pracy? Nie jest gorący, jednak zauważalnie ciepły, gdy dotknie
    się go palcem. Pozostałe układy są chłodne. Tak powinno być czy to
    wskazuje na problem?

  • 20. Data: 2021-06-21 10:25:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Gdyby ktoś miał w przyszłości podobny problem, albo po prostu był ciekaw
    - problem został rozwiązany. Nie wiem jeszcze do końc czemu, ale wygląda
    na to, że ta konstrukcja nie lubi się z Z80 w wersji CMOS. Testowałem ją
    z kilkoma egzemplarzami Z84C0006 oraz Z84C0010 i za każdym razem efekt
    był taki sam.
    Wczoraj w akcie desperacji włożyłem w podstawkę standardowy Z80A i
    zadziałało z miejsca. Jest to dziwne o tyle, że przecież wszystko
    pozostałe na tej płytce jest współczesne i wykonane w technologii CMOS -
    logiczne układy z serii 74HC oraz względnie nowoczesny CPLD.