  • 21. Data: 2021-06-21 11:50:50
    Temat: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 10:25:32 UTC+2 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > - problem został rozwiązany. Nie wiem jeszcze do końc czemu, ale wygląda
    > na to, że ta konstrukcja nie lubi się z Z80 w wersji CMOS. Testowałem ją
    > z kilkoma egzemplarzami Z84C0006 oraz Z84C0010 i za każdym razem efekt
    > był taki sam.
    > Wczoraj w akcie desperacji włożyłem w podstawkę standardowy Z80A i
    > zadziałało z miejsca. Jest to dziwne o tyle, że przecież wszystko
    > pozostałe na tej płytce jest współczesne i wykonane w technologii CMOS -
    > logiczne układy z serii 74HC oraz względnie nowoczesny CPLD.

    Ciekawe - a jaki procesor zaleca konstruktor tego klona?
    Może ten CMOS ma jakiś kłopot z zegarem - w spectrum zegar generowała ULA.
    No właśnie - generowała, ale i zatrzymywała - może z zatrzymywaniem problem?
    No^2 i stąd też pytanko, jakie mnie nurtuje, skoro w klonie zastosowano 628128 - nie
    zaglądałem do schematu, ale skoro taki duży chip, to wydaje się, że pewnie będzie
    jeden na cały komputer.
    Jak więc poradzili sobie z tym, że spectrum miało dwa prawie-osobne RAMy - zakresem
    16-32kB rządziłą ULA, a procesor mógł sobie czasem tam dojść, za to zakres 32-64kB
    był wyłącznie dla procesora i programy chodziły 8 razy szybciej?
    Jak czytałem o chip-ramach, fast-ramach (i jeszcze podobno były slow-ramy) w amidze,
    to byłem cały zadziwiony, jak można taką głupotę zrobić - choć z drugiej strony
    pisali tam o kilku megabajtach, a w PC, choć mój pierwszy to był 386DX i 4MB, to się
    walczyło o to, żeby było 620kB a nie 605kB, bo się gry nie uruchamiały - no chyba że
    comanche - i dodam, że to było jeszcze przed windows 95 - a tu się okazuje, że w i
    spectrusiu takie cuda były - zaś zrozumienie schematu było jak katharsis ;)

  • 22. Data: 2021-06-21 12:56:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Jun 2021 02:50:50 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Ciekawe - a jaki procesor zaleca konstruktor tego klona?
    > Może ten CMOS ma jakiś kłopot z zegarem - w spectrum zegar generowała ULA.

    Cos mi chodzilo po glowie, ze byly jakies zmiany ukladu generatora w
    wersji CMOS. Ale to chyba jakis inny procek, bo Z80 ma tylko wejscie.

    > No właśnie - generowała, ale i zatrzymywała - może z zatrzymywaniem problem?

    Google taka ciekawostke znajduje
    https://groups.google.com/g/sebhc/c/xB5t-s6zX1o?pli=
    1

    Ale to chyba nadal lezy w granicach specyfikacji dla oryginalnego ULA
    Spectrum. I CMOS nie ma takich problemow.

    Balbym sie takiego zatrzymywania dla prockow wyposazonych w PLL dla
    zegara - ale tu go chyba nie ma

    J.

  • 23. Data: 2021-06-21 14:09:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.06.2021 11:50, Dawid Rutkowski wrote:

    > Ciekawe - a jaki procesor zaleca konstruktor tego klona?

    Nie precyzuje - jest po prostu wymieniony w dokumentacji jako "Z80". Z
    tego co widzę w prostszych klonach Spectrum jest dość spora dowolność i
    wielu ludzi z powodzeniem uruchamiało takiego Harlequina 48 nawet z
    bardzo starymi wersjami NMOS. Ja do tej pory stosowałem CMOS-y, w celu
    ograniczeni poboru prądu. W Harlequinach działały bez problemów.
    Bardziej konkretni są autorzy takich projektów jak Sizif-512, gdzie
    trzeba zastosować konkretnie CMOS Z84C0020, ale to z uwagi na wymagania
    co do szybkości taktowania w trybie turbo.

> [...]
    > - zakresem 16-32kB rządziłą ULA, a procesor mógł sobie czasem tam
    > dojść, za to zakres 32-64kB był wyłącznie dla procesora i programy

    To akurat dość proste. To nie jest replika 1:1, ale klon będący
    rekreacją z wykorzystaniem współczesnych elementów. Z tego co pamiętam,
    oryginalne Spectrum korzystały w ogóle z pamięci DRAM. Tutaj mamy
    pojedynczy układ pamięci SRAM, co mocno upraszcza sprawę - odpada układ
    odświeżania, a adresowanie jest dużo prostsze.
    ULA jest odtworzona w CPLD, ale też nie 1:1, ale na zasadzie odtworzenia
    funkcjonalności. Tak więc logika zaimplementowana w programowalnym
    układzie logicznym zdaje sobie sprawę obecności 628128 i odpowiednio
    steruje adresowaniem, w zależności od tego, co się aktualnie dzieje w
    systemie. W punktu widzenia programu wszystko się zgadza, bo
    przeznaczenie poszczególnych adresów w pamięci pozostaje takie samo.

  • 24. Data: 2021-06-21 16:22:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 14:10:03 UTC+2 Atlantis napisał(a):

> [...]
    > pojedynczy układ pamięci SRAM, co mocno upraszcza sprawę - odpada układ
    > odświeżania, a adresowanie jest dużo prostsze.

    Aż tak nie upraszcza, Z80 ma wbudowane odświeżanie.
    Zaś adresowanie - prostsze nie dlatego, że SRAM, tylko z uwagi na to, że w spectrum
    były chipy dram z maksymalnie zredukowaną liczbą pinów. Ale układ robienia RAS i CAS
    na kilku bramkach - no cudo po prostu.
    Oraz układ wyboru, czy zastosowano układy 64kBit z popsutą górną czy dolną połówką ;>
    A SRAM był w ZX80 i chyba w ZX81 też. Tyle że nie za wiele go było.

> [...]
    > systemie. W punktu widzenia programu wszystko się zgadza, bo
    > przeznaczenie poszczególnych adresów w pamięci pozostaje takie samo.

    Z punktu widzenia programu obliczeniowego.
    Gry nie będą działać albo będą działać źle.
    Więc to taki sobie ten klon.
    Mniej więcej tak, jakbyś chciał sobie zrobić PC-ta bez RAMu innego niż ten na karcie
    graficznej.
    Pewnie by się dało do tego RAMu załadować jakiś program i nawet go wykonać ;>
    Kurtałka, nawet bym spróbował, ale teraz to o DOS trudno - jak już kilka lat temu
    dostałem od advantecha nową wersję BIOSu do PC-ta jednopłytkowego, to musiałem użyć
    FreeDOSa, bo program do programowania był pod DOS - a ile się naszukałem...
    Zastanawiam się też, z czego tego FreeDOSa odpaliłem, raczej nie z dyskietki - no
    nie, ta płytka to już nie ma żadnej możliwości podłączenia stacji dysków - więc chyba
    jednak z pendrive'a (chyba gdzie znalazłem bootowalny obraz - choć nie jestem pewien,
    czy to nie był CD i trzeba było na pendrive'wowy przerobić) bo inne możliwości to
    dysk SATA albo mSATA.
    Ale jeśli karta nie miałaby VRAM - czyli pamięci dwuportowej - to pewnie albo by nic
    nie zadziałało albo strasznie wolno.
    I tak samo będzie w tym klonie - OIDP ULA do generowania obrazu zabiera 14 na każde
    16 cykli dostępu do pamięci - a Z80 niestety cache nie posiada. Więc będzie miał
    skoki prędkości podczas rysowania ramki - a inaczej będzie się wlókł jak spectrum 16
    - a niby miał 128 emulować.
    A wystarczyło dać dwa układy SRAM.
    Chyba że tak jest - może ten CPLD może służyć jako 16kB RAM?
    A jaki jest ROM w tym projekcie?

  • 25. Data: 2021-06-21 17:06:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/06/2021 00:43, Atlantis wrote:
    > Te trnzystory są mocno krytyczne, czy mogę tam włożyć jakikolwiek
    > tranzystor PNP o odpowiednim układzie wyprowadzeń i małej, płaskiej
    > obudowie? 2SA1015 będą pasowały? Te są nawet na Allegro...

    O ile wiem - nie. Te konkretne są dobierane z powodu analogowej magii
    cyfrówki i krytyczne jest stosowanie akurat tych. Opisywane na forum,
    ale po latach nie sposób znaleźć wyjaśnień. Jestem jednak 100% pewny że
    wiele osób zmieniało na *jakieś* inne, ale na pewno nie dowolne inne -
    klawiatura nie działała. Po tylu latach mój doktorat z harlequina
    przeterminował się ;)

  • 26. Data: 2021-06-21 21:08:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.06.2021 16:22, Dawid Rutkowski wrote:

    > Z punktu widzenia programu obliczeniowego.
    > Gry nie będą działać albo będą działać źle.

    Gry z całą pewnością działają, więc pewnie mój opis jest zbyt dużym
    uproszczeniem. W każdym razie autorowi w jakiś sposób udało się
    dostosować konstrukcję do obsługi pojedynczego układu pamięci SRAM 128 kB.

    > A wystarczyło dać dwa układy SRAM.
    > Chyba że tak jest - może ten CPLD może służyć jako 16kB RAM?

    Nie sądzę... To prosty EPM7128.

    > A jaki jest ROM w tym projekcie?

    W tej chwili używam W27C512 (wykorzystana tylko jedna połówka, pin
    odpowiedzialny za najstarszy bit magistrali adresowej jest na stałe
    podciągnięty do plusa zasilania) ale można też użyć standardowych
    EPROM-ów kasowanych UV: 27C512 lub 27C256.

  • 27. Data: 2021-06-22 15:20:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Jun 2021 17:06:02 +0200, heby wrote:

> [...]
    > wiele osób zmieniało na *jakieś* inne, ale na pewno nie dowolne inne -
    > klawiatura nie działała. Po tylu latach mój doktorat z harlequina

    Dziwne. Cyfrowka powinna byc dosc odporna.
    Ale widac magia moze kryc sie wszedzie :-)

    J.