eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyProblem z akumulatorem - długie › Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news2.ipartne
    rs.pl!not-for-mail
    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Problem z akumulatorem - d&#179;ugie
    Date: Mon, 06 Dec 2010 10:54:23 +0100
    Organization: GTS Energis
    Lines: 68
    Message-ID: <idibsg$d9s$1@news2.ipartners.pl>
    References: <idgasi$dt5$1@inews.gazeta.pl> <1...@n...onet.pl>
    <4...@k...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: nanajuushi.ipartners.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news2.ipartners.pl 1291629264 13628 157.25.157.219 (6 Dec 2010 09:54:24 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: 6 Dec 2010 09:54:24 GMT
    In-Reply-To: <4...@k...googlegroups.com>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.12) Gecko/20101027
    Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.6
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2332087
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2010-12-05 23:12, WS pisze:
    > On 5 Gru, 23:01, "kogutek"<k...@v...pl> wrote:
    >
    >> Typowy
    >> wsp czesny alternator da w sytuacji w kt rej regulator napi cia wykryje spadek
    >> napi cia w instalacji tyle ile mo e. czyli i 100A mo e da . Niech da 40A, B g
    >> widzi moj krzywd . To po dw ch minutach uzupe ni brakujac amperogodzin i
    >> jeszcze troch zostanie. Tyle matematyka. Masz jeszcze jakie argumenty?
    >
    > mozesz jeszcze napisac jak to dziala? ;)

    To jest temat, który można omawiać na wielu poziomach upraszczania
    (a dokładny model to temat na niejedną książkę)

    > 1. co i jak "wykrywa" regulator

    Jak każdy regulator w pętli sprzężenia, "wykrywa" uchyb od wartości zadanej.
    Zadaną wartością jest znamionowe napięcie w instalacji (te ~14.5v).
    Jeśli napięcie jest niższe, zwiększa prąd wzbudzenia. Jeśli zbyt wysokie,
    to zmniejsza. Oczywiście w granicach od zera do maksymalnego prądu wzbudzenia.

    > 2. jak "sie daje" 100A na akumulator? ;)

    Jeśli napięcie jest za małe to regulator zwiększa wzbudzenie, oraz co za tym
    idzie prąd alternatora. Jeśli prąd wymagany do uzyskania napięcia znamionowego
    jest mieści się w granicach wydajności altka, to napięcie jest utrzymane.
    Jeśli jednak akumulator jest b. rozładowany, to może się okazać nawet maksymalny
    prąd alternatora może być zbyt niski do osiągnięcia 14.5V w instalacji. W takiej
    właśnie zachodzi to o co pytasz - przez pewien czas alernator "daje" swój cały prąd.

    Paradoks polega na tym że to jest możliwe w dość nowym akumulatorze o niskiej
    "rezystancji wewnętrznej". Dodatkowo, na mrozie owa rezystancja również wzrasta.
    Czyli stary akumulator na mrozie to jest niestety najgorszy możliwy przypadek,
    bo najtrudniej osiągnąć wysokie chwilowe ładowanie, które szybko uzupełniłoby
    ubytki ładunku.

    > WS
    >
    > hinty:
    > 1.regulator utrzymuje stale napiecie w instalacji

    Stara się - w granicach mozliwości altka.

    > 2. prad ladowania aku wynika z roznicy SEM aku i zasilania oraz oporu
    > wewn. - jek mozna zwiekszyc ten prad, jesli nie mozemy zwiekszyc
    > napiecia w instalacji?

    O tym wyżej... Ale jeszcze może coś o tym oporze.

    W pełni naładowany akumulator ma b. niską "rezystancję" obciążeniową.
    Jeśli zwarciowo może oddać powiedzmy 600 A, to wyszłoby ok. 0.02 Ohm.
    A jednocześnie taki akumulator ma "na luzie" jakieś 12.8V, a przy napięciu
    14.5V pobiera zaledwie pojedyncze ampery (a nawet ułamki A)... jak to możliwe?
    Skoro niby powinien (14.5-12.8)/0.02 = 85A ?
    Drugi skrajny przypadek - aku niemal całkiem rozładowany też ma "na luzie"
    te swoje 12V, ale siada przy byle obciążeniu, czyli oporność rzędu powiedzmy 1 Ohm.
    Wychodziłoby więc że po podpięciu go do 14.5 pobierze raptem 2-3A... a bierze
    wielokrotnie więcej (dziesiątki A, nawet setki...) Czemu?
    Ano, bo charakterystyka prądowo-napięciowa akumulatora jest niestety mocno
    NIEliniowa, i silnie zależy od stanu naładowania, temperatury i tego czy mierzymy
    dodatni (wkładany) czy ujemny (pobierany) prąd. W ogóle stosowanie pojęcia
    "oporności" (która z definicji jest liniowa) do takiego elementu jest uproszczeniem
    łatwo prowadzącym do fałszywch wniosków.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: