-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news2.ipartne
rs.pl!not-for-mail
From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Date: Mon, 06 Dec 2010 10:54:23 +0100
Organization: GTS Energis
Lines: 68
Message-ID: <idibsg$d9s$1@news2.ipartners.pl>
References: <idgasi$dt5$1@inews.gazeta.pl> <1...@n...onet.pl>
<4...@k...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: nanajuushi.ipartners.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news2.ipartners.pl 1291629264 13628 157.25.157.219 (6 Dec 2010 09:54:24 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: 6 Dec 2010 09:54:24 GMT
In-Reply-To: <4...@k...googlegroups.com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.12) Gecko/20101027
Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.6
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2332087
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-12-05 23:12, WS pisze:
> On 5 Gru, 23:01, "kogutek"<k...@v...pl> wrote:
>
>> Typowy
>> wsp czesny alternator da w sytuacji w kt rej regulator napi cia wykryje spadek
>> napi cia w instalacji tyle ile mo e. czyli i 100A mo e da . Niech da 40A, B g
>> widzi moj krzywd . To po dw ch minutach uzupe ni brakujac amperogodzin i
>> jeszcze troch zostanie. Tyle matematyka. Masz jeszcze jakie argumenty?
>
> mozesz jeszcze napisac jak to dziala? ;)
To jest temat, który można omawiać na wielu poziomach upraszczania
(a dokładny model to temat na niejedną książkę)
> 1. co i jak "wykrywa" regulator
Jak każdy regulator w pętli sprzężenia, "wykrywa" uchyb od wartości zadanej.
Zadaną wartością jest znamionowe napięcie w instalacji (te ~14.5v).
Jeśli napięcie jest niższe, zwiększa prąd wzbudzenia. Jeśli zbyt wysokie,
to zmniejsza. Oczywiście w granicach od zera do maksymalnego prądu wzbudzenia.
> 2. jak "sie daje" 100A na akumulator? ;)
Jeśli napięcie jest za małe to regulator zwiększa wzbudzenie, oraz co za tym
idzie prąd alternatora. Jeśli prąd wymagany do uzyskania napięcia znamionowego
jest mieści się w granicach wydajności altka, to napięcie jest utrzymane.
Jeśli jednak akumulator jest b. rozładowany, to może się okazać nawet maksymalny
prąd alternatora może być zbyt niski do osiągnięcia 14.5V w instalacji. W takiej
właśnie zachodzi to o co pytasz - przez pewien czas alernator "daje" swój cały prąd.
Paradoks polega na tym że to jest możliwe w dość nowym akumulatorze o niskiej
"rezystancji wewnętrznej". Dodatkowo, na mrozie owa rezystancja również wzrasta.
Czyli stary akumulator na mrozie to jest niestety najgorszy możliwy przypadek,
bo najtrudniej osiągnąć wysokie chwilowe ładowanie, które szybko uzupełniłoby
ubytki ładunku.
> WS
>
> hinty:
> 1.regulator utrzymuje stale napiecie w instalacji
Stara się - w granicach mozliwości altka.
> 2. prad ladowania aku wynika z roznicy SEM aku i zasilania oraz oporu
> wewn. - jek mozna zwiekszyc ten prad, jesli nie mozemy zwiekszyc
> napiecia w instalacji?
O tym wyżej... Ale jeszcze może coś o tym oporze.
W pełni naładowany akumulator ma b. niską "rezystancję" obciążeniową.
Jeśli zwarciowo może oddać powiedzmy 600 A, to wyszłoby ok. 0.02 Ohm.
A jednocześnie taki akumulator ma "na luzie" jakieś 12.8V, a przy napięciu
14.5V pobiera zaledwie pojedyncze ampery (a nawet ułamki A)... jak to możliwe?
Skoro niby powinien (14.5-12.8)/0.02 = 85A ?
Drugi skrajny przypadek - aku niemal całkiem rozładowany też ma "na luzie"
te swoje 12V, ale siada przy byle obciążeniu, czyli oporność rzędu powiedzmy 1 Ohm.
Wychodziłoby więc że po podpięciu go do 14.5 pobierze raptem 2-3A... a bierze
wielokrotnie więcej (dziesiątki A, nawet setki...) Czemu?
Ano, bo charakterystyka prądowo-napięciowa akumulatora jest niestety mocno
NIEliniowa, i silnie zależy od stanu naładowania, temperatury i tego czy mierzymy
dodatni (wkładany) czy ujemny (pobierany) prąd. W ogóle stosowanie pojęcia
"oporności" (która z definicji jest liniowa) do takiego elementu jest uproszczeniem
łatwo prowadzącym do fałszywch wniosków.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.12.10 11:11 WS
- 06.12.10 11:12 Jakub Witkowski
- 06.12.10 11:19 Jakub Witkowski
- 06.12.10 11:23 Jakub Witkowski
- 06.12.10 11:30 J.F.
- 06.12.10 11:43 Jakub Witkowski
- 06.12.10 11:53 WS
- 06.12.10 12:18 Filip KK
- 06.12.10 12:27 Waldek Godel
- 06.12.10 12:25 Filip KK
- 06.12.10 12:27 Filip KK
- 06.12.10 12:36 Filip KK
- 06.12.10 12:45 Andrzej Lawa
- 06.12.10 12:47 Andrzej Lawa
- 06.12.10 12:48 Filip KK
Najnowsze wątki z tej grupy
- Department of Government Efficiency Europe, EU is made of Elon Tesla
- ostrość hamulców
- gdzie kupujecie OC
- lakier bezbarwny akrylowy
- komedia pomyłek kjm
- czy Seba naprawdę wróci do macierzy?
- coś pustawo u mechaników
- Nowy rodzaj zagrożenie ze strony elektryków :)
- Bus inpostu, przemycający ludzi, walnął w nocy w tira zaparkowanego na autostradzie 5 ofiar
- Kurierski bus przemycał ludzi i zasnął nad ranem za kierownicą.
- Biedna kobieta jechała samochodem na targ aby sprzedać klamoty i dostała 300 zł mandatu
- dobra wiadomość na koniec dnia
- Wyrok na samochody spalinowe. Szef Renault: auta zdrożeją o 40 proc.
- Polska się zmienia
- Dlaczego Polska reklamuje Szelowe paliwa - Bolidy mają być solarne, a nie spalinowe
Najnowsze wątki
- 2025-05-23 CGNAT i ewentualne problemy
- 2025-05-23 W ramach pezerokracji tworzymy nowy rejestr
- 2025-05-22 Department of Government Efficiency Europe, EU is made of Elon Tesla
- 2025-05-22 Department of Government Efficiency Europe, EU is made of Elon Tesla
- 2025-05-22 podpalacz
- 2025-05-22 Modlinska
- 2025-05-22 Warszawa => Support Engineer <=
- 2025-05-22 Warszawa => Support Engineer <=
- 2025-05-22 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-05-22 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-05-22 Kraków => Koordynator Produkcji / Przedstawiciel ds. rozwoju produktu
- 2025-05-22 Kraków => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-05-22 Warszawa => Presales - Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2025-05-22 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-05-22 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=