  • 1. Data: 2013-10-09 21:53:48
    Temat: Problem z RS-485
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    3 urządzenia spięte razem, master i 2 slave'y. Przewód to skrętka ekranowana, przy
    masterze jest tylko wtyczka wpięta w port (RJ45, plastikowe gniazdo). Przewód idzie
    do pierwszego slave'a, tam we wtyczce d-sub15 jest rozdzielenie na drugie urządzenie,
    gdzie w takiej samej wtyczce są dolutowane 2 rezystory 220 omowe.
    Przewód jest długości 8-10m. Czasem komunikacja działa dobrze, czasem wysypuje się co
    jakiś czas, na kilka-kilkadziesiąt sekund, po czym wraca. Cudowanie z ekranami nic
    nie daje. Wszystkie urządzenia zasilone z tego samego zasilania 24V.
    Co można zrobić, żeby to zaczęło normalnie działać? Czy warto by zrobić po obu
    stronach przewodu terminatory po 120 omów? Czy może zmniejszyć/zwiększyć rezystancję
    tego co jest w tej chwili? A może jakiś inny pomysł... Dostępu do softu tych urządzeń
    nie ma, nie wiem jakie tam parametry tego są, wiem tyle że rs-485 i modbus. Aha,
    ekran jest tylko jeden, tzn. poszczególne pary skrętki nie są osobno ekranowane.
    Hilfe!

    L.

  • 2. Data: 2013-10-09 22:04:56
    Temat: Re: Problem z RS-485
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 09.10.2013 21:53, Lisciasty wrote:
> [...]
    ekran jest tylko jeden, tzn. poszczególne pary skrętki nie są osobno ekranowane.

    A próbowałeś odłączyć ekran? Może robisz gdzieś jakieś pętle z masy?

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-10-09 22:14:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 9 października 2013 22:04:56 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:
    > A próbowałeś odłączyć ekran? Może robisz gdzieś jakieś pętle z masy?

    Oryginalna koncepcja : przewód przy wtyczce - ekran nie podłączony (zresztą jak
    pisałem gniazdo plastikowe, i tak nie byłoby styku). Ekran doczepiony do wtyczki
    d-sub (wtyczka metalowa, gniazdo metalowe). Ostatni krótki odcinek, ekran doczepiony
    też tylko do jednej wtyczki d-sub (tej ostatniej). Oba slave'y w metalowych
    obudowach, połączonych z masą całej szafy.

    Kombinowałem z ekranami jak się dało, łączyłem, rozdzielałem, odczepiałem zupełnie,
    efekt żaden :/

    L.

  • 4. Data: 2013-10-09 22:27:08
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    ps.com...
    napisał:
> [...]

    slave'y w metalowych obudowach, połączonych z masą całej szafy.

    Kombinowałem z ekranami jak się dało, łączyłem, rozdzielałem, odczepiałem

    Działało dobrze i się zepsuło czy nie możesz uruchomić nowej instalacji?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2013-10-09 22:33:12
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.10.2013 22:14, Lisciasty wrote:

    > Oryginalna koncepcja : przewód przy wtyczce - ekran nie podłączony
    [...]

    A kiedykolwiek to działało?
    Ja bym spróbował rozdzielić zasilania - skoro nie działa na wspólnym...
    RS485 jest niby różnicowy, ale różnie z tym bywa - widziałem urządzenie,
    w którym jedna linia była podpięta przez rezystor do procka (pod rx) a
    druga przez rezystor do masy - nawet działało.

    Zobaczyć oscyloskopem co się dzieje, ewentualnie zdemontować wszystko i
    sprawdzić na krótkich kablach na stole.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2013-10-09 22:42:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 9 października 2013 22:33:12 UTC+2 użytkownik Mirek napisał:

    > A kiedykolwiek to działało?

    Tak, potrafi działać normalnie. Potem przychodzi nowy sprzęt, działa na postoju, jak
    się włączy resztę złomu to zaczyna świrować. A czasem po prostu działa...

    > Ja bym spróbował rozdzielić zasilania - skoro nie działa na wspólnym...

    Nie da się.

    > Zobaczyć oscyloskopem co się dzieje,

    A co ma się dziać a co nie dziać? Tzn. kiedy widać że dzieje się źle?

    > ewentualnie zdemontować wszystko i
    > sprawdzić na krótkich kablach na stole.

    Krótkich... Ten kabel ma 10m. Dłuższy odcinek 9,5m a ten krótki między slave'ami
    jakieś 0,5m.

    L.

  • 7. Data: 2013-10-09 22:44:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 9 października 2013 22:27:08 UTC+2 użytkownik yabba napisał:

    > Dzia�a�o dobrze i si� zepsu�o czy nie mo�esz
    > uruchomiďż˝ nowej instalacji?

    Urządzenia są te same, ale całe układy są wciąż nowe. Montuje się, sprawdza i w
    świat. Całość to jakby szafa automatyki, a te cosie są w niej zamontowane, z reguły w
    ten sam sposób.

    L.

  • 8. Data: 2013-10-09 23:06:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.10.2013 22:42, Lisciasty wrote:

    > Nie da się.

    No to separacja galwaniczna RS-a.

    > A co ma się dziać a co nie dziać? Tzn. kiedy widać że dzieje się źle?

    No tam właściwie cudów nie ma - normalny rs, tyle, że sygnał różnicowy
    między A i B - zobacz czy jest ładny przebieg kiedy działa i co się
    zmienia kiedy zaczyna się psuć. Może być tak, że sygnał różnicowy będzie
    ok, ale potencjał linii względem masy będzie poza zakresem możliwiości
    układów wejściowych.

    > Krótkich... Ten kabel ma 10m. Dłuższy odcinek 9,5m a ten krótki między slave'ami
    jakieś 0,5m.

    Bardziej mi chodzi o długość kabli zasilających.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2013-10-09 23:22:56
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    1) czy slave nie ma własnej terminacji włączanej jakąś zworką albo
    dipswitchem ? Odlutować rezystory końcowe (220R) i zobaczyć co wtedy.

    2) można sprawdzić, czy działa poprawnie z jednym slave'm ?

    Sam nie robiłem urządzeń z RS485 , ale sporo podłączałem gotowych (np.
    kontrola dostępu) , i tam nie było potrzeby zewnętrznych rezystorów. A
    odległości kabli po kilkadziesiąt metrów.

  • 10. Data: 2013-10-09 23:30:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 9 października 2013 23:22:56 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
    > 1) czy slave nie ma własnej terminacji włączanej jakąś zworką albo
    > dipswitchem ? Odlutować rezystory końcowe (220R) i zobaczyć co wtedy.

    Chyba nie ma, schemat przewodu jest podany przez producenta tego slave'a. Myślałem
    coby dać tam potencjometry i regulować patrząc czy coś się poprawia czy nie, ale czy
    to dobry pomysł...

    > 2) można sprawdzić, czy działa poprawnie z jednym slave'm ?

    Jak nie działa to to nic nie daje. Jak zadziała to czasem znikają oba, a czasem tylko
    jeden.

    L.